لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۹

اردوغان نسبت به برگزاری تظاهرات ضد دولتی هشدار داد


رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه، روز جمعه ۳۰ ماه مه نسبت به برگزاری تظاهرات ضد دولتی هشدار داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رجب طیب اردوغان از جوانان اين کشور خواست تا دعوت برای تظاهرات سراسری در سالگرد اعتراضات ضد دولتی در میدان «تقسیم» در روز شنبه را ناديده بگيرند و در اين تظاهرات شرکت نکنند.

نخست وزير ترکيه که در جمع هزاران نفر از مردم استانبول سخنرانی می کرد، گفته است: پس از يک سال، شماری از جمله به اصطلاح هنرمندان از مردم دعوت کرده اند تا در تظاهرات شرکت کنند، اما شما جوانان ترک، به در خواست آنها پاسخ نخواهيد داد.

سال گذشته اعتراض به طرح توسعه پارک گزی در نزدیکی میدان «تقسیم» باعث تظاهرات های دامنه داری عليه دولت در ترکيه شد. هرچند اين اعتراضات در ابتدا با هدف جلوگيری از تخريب فضای سبز شروع شد اما با ادامه تظاهرات، مخالفت با سياست های دولت اسلام گرای در ترکيه به يکی از محورهای اصلی اعتراضات بدل شد.

رجب طيب اردوغان همچنين گفته است: سازمان های تروريستی با تحت تاثير قرار دادن جوانانی که به لحاظ اقتصادی و اخلاقی ضعيف اند،‌ به اتحاد و وحدت ما حمله کرده و می کوشند اقتصاد ما را به مخاطره بيندازند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه به رغم آنکه دولت ترکيه هرگونه تجمع در ميدان «تقسیم» راممنوع کرده است، فعالان سياسی و اجتماعی در ترکيه از مردم دعوت کرده اند تا به مناسبت سالگرد اعتراضات که دست کم هشت کشته برجای گذاشت روز شنبه در اين ميدان تجمع کنند.

به گزارش روز نامه «حريت» گروه «همبستگی تقسيم» سازمانده اصلی اعتراضات از مردم در خواست کرده به مناسبت سالگرد اعتراضات در میدان تقسیم تجمع کنند.

گزارش ها حاکی است که انتظار می رود تظاهرات اعتراضی عليه دولت ترکيه در شهر های آنکارا، ازمير و آنتاکيه برگزار شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌نيروهای امنيتی و پليس ترکيه برای مقابله با تظاهرات در روز شنبه تدابير امنيتی در نظر گرفته اند.

رسانه های ترکيه گزارش داده اند که دست کم ۲۵ هزار پليس به همراه خودروهای زرهی و ماشين های آب پاش در استانبول مستقر شده اندتا مانع حرکت تظاهرکنندگان به سمت میدان تقسیم شوند.

در همين حال، گزارش ها حاکی یک زن که در جريان اعتراضات عليه دولت در آنکار در ماه دسامبر به علت استنشاق گاز اشک اور به حالت کما رفته بود، روز جمعه در گذشته است.
XS
SM
MD
LG