لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۲

نقش دولت ترکيه درگنگره سنی های عراق


آعبدالله گل می گوید ترکيه مانند ايران، عربستان سعودی يا سوريه نیست
آعبدالله گل می گوید ترکيه مانند ايران، عربستان سعودی يا سوريه نیست

عبدالله گل وزيرامور خارجه ترکيه می گويد گنگره سنی ها عراق در استانبول بدون کمک ها دولت اين کشور وقفط با همت نهادهای مدنی برگزار شده است.


جمعه ديروز عبدالله گل در گفتگويی تلويزيونی که متن آن امروز در رسانه های ترکيه منتشر شده، به برخی اتهامات که در خصوص برگزاری کنگره سنی های عراق در استانبول به دولت آنکارا نسبت داده شده، پاسخ داد.


کنگره سنی های عراق در استانبول که دو هفته پيش برگزار شد، حمايت دولت را پشت سر نداشت و با ابتکار و تدارک نهادهای مدنی برگزار شد
عبدالله گل وزیر امور خارجه ترکیه

عبدالله گل ترکيه را کشوری دمراتيک توصيف کرد که در امور عراق و هيچ يک از کشورهای منطقه مداخله نمی کند و می افزايد ترکيه مانند ايران يا ساير کشورهای ديگر منطقه نيست و نهادهای مدنی در آن می توانند، بر خلاف ميل دولت عمل کنند.


عبدالله گل گفت: «کنگره سنی های عراق در استانبول که دو هفته پيش برگزار شد، حمايت دولت را پشت سر نداشت و با ابتکار و تدارک نهادهای مدنی برگزار شد».


آقای گل افزود: «برخی از ياد می برند ترکيه يک کشور دمکراتيک است که آزادي های مدنی را گسترش می دهد و اين گونه می پندارند ترکيه ،همانند ايران، عربستان سعودی يا سوريه است».


وزيرامور خارجه ترکيه هرگونه دخالت کشور در امور عراق را رد کرد و از رهبران عراقی انتقاد کرد که چرا بدليل برگزاری کنگرهای که دولت ترکيه عامل آن نبوده، بايد از مقامات ترک برای شرکت در کنفرانس روز ۲۵ دسامبر در مکه درباره لزوم وحدت مردم عراق، دعوت به عمل نياورد.


در کنفراس مردم عراق در مکه نمايندگان همه همسايگان عراق، بجز ترکيه حضور داشتند.


روزنامه حريت چاپ آنکارا در شماره امروز خود با عنوان:«عبدالله گل می گويد ترکيه، ايران نيست» نوشته است: ترکيه کشوری دمکراتيک و در حال گشترس آزادی های مدنی است و نبايد آنرا با ايران، سوريه يا عربستان سعودی مقايسه کرد.


به گزارش آژانس خبر ترک: در پی برگزاری کنفرانس ۲ روزه سنی های عراق در استانبول، برخی از رسانه های مستقل ترکيه ادعا کردند: دولت اسلامگرای اردوغان در رقابت با ايران که می کوشد نفوذ خود در ميان اکثريت شيعه عراق را افزايش دهد، درصدد برآمده توجه سنی های عراقی را بخود جلب کند.


همچنين جلال طالبانی رئيس جهوری عراق و عمارالحکيم عضو رهبری مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق نيز، کنگره استانبول را به زيان آشتی ملی عراق دانستند.


زيرا به گفته آنها، کنگره استانبول شيعيان عراقی را صفويان ناميده بود.


XS
SM
MD
LG