لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۱۰

داوود اوغلو: ایران، ترکیه را مسئول خشونت ها در سوریه معرفی نکند


احمد داوود اغلو ، وزیر امور خارجه ترکیه،
احمد داوود اغلو ، وزیر امور خارجه ترکیه،
احمد داوود اغلو ، وزیر امور خارجه ترکیه، روز چهارشنبه هیجدهم مردادماه گفت که کشورش به شکلی «صریح و دوستانه» به ایران نسبت به معرفی ترکیه به عنوان مسئول خشونت‌ها در سوریه هشدار داده است.

داوود اغلو این اظهارات را یک روز پس از مذاکراتش با علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران در آنکارا بیان کرده است.

علی اکبر صالحی سه شنبه در تلاش برای بازسازی روابط تهران با آنکارا که پس از آغاز بحران سوریه به شدت آسیب دید و همچنین آزادی ۴۸ گروگان ایرانی که توسط مخالفان نظام بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، ربوده شده‌اند، به ترکیه رفته بود.

سخنان حسن فیروزآبادی رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایران که اخیرا ترکیه را مسئول خونریزی‌ها در سوریه دانسته، خشم مقام‌های ترک را برانگیخته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، احمد داوود اغلو چهارشنبه ۱۸ مرداد پیش از سفر به میانمار در فرودگاه آنکارا به خبرنگاران گفت: «این سخنان می‌تواند به ایران نیز آسیب بزند.»

او خاطرنشان کرد با وجود اینکه این سخنان از زبان رهبران بلندپایه ایران صادر نشده است، اما کسانی چنین موضعی را اعلام کرده‌اند که پستی رسمی در این کشور دارند.

وزیر امور خارجه ترکیه افزود: «از مسئولان در ترکیه و ایران انتظار داریم پیش از هر سخنی بار‌ها به آن فکر کنند. ما موضع خود را درباره این مشکلات به آقای صالحی به شکلی صریح و دوستانه گفتیم.»

او همچنین تاکید کرد که متهم کردن دیگران و آن‌ها را مسئول دانستن به سود هیچ کشوری نیست.

فیروز آبادی رئیس ستاد کل نیروهای در سخنانی با اشاره به اوضاع سوریه گفته بود: «آل سعود، قطر و ترکیه مسئول خون‌هایی هستند که در خاک سوریه ریخته می‌شود.»

وزیر امور خارجه ترکیه همچنین اظهار داشت که به همتای ایرانیش گفته است که آنکارا برای آزادی ۴۸ ایرانی ربوده شده در سوریه تلاش خواهد کرد.

درگیری‌ها در حلب

گزارش‌ها از درگیری‌های شدید میان نیروهای دولتی و مخالفان در منطقه صلاح الدین واقع در جنوب غرب حلب در روز چهارشنبه حکایت دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نیروهای دولتی و مخالفان از سه هفته پیش در حلب درگیر هستند تا بتوانند این شهر را که پایتخت اقتصادی سوریه نامیده می‌شود، به کنترل خود در آوردند. حلب همچنین با توجه به نزدیکیش به مرز ترکیه، از موقعیتی استراتژیک به ویژه برای مخالفان برخوردارند.

از همین رو نیروهای ارتش آزاد سوریه –مخالفان مسلح بشار اسد- بخش‌هایی از حلب را به تصرف خود در آورده‌اند و در برابر حملات نیروهای دولتی که برای باز پس گیری این مناطق تلاش می‌کنند، در حال مقاومت هستند.

خبرگزاری رویترز از جنگ خیابانی میان نیروهای دولتی و مخالفان در منطقه صلاح الدین خبر داده است. بنا بر این گزارش، نیروهای دولتی پس از گلوله باران هوایی منطقه صلاح الدین، با تانک و خودروی زرهی به این منطقه یورش بردند و خسارت‌هایی به مخالفان وارد آوردند.

تلویزیون دولتی سوریه و همچنین خبرگزاری دولتی این کشور، از صبح چهارشنبه خبرهایی از پیروزی‌های نیروهای ارتش سوریه در حلب منتشر کردند. بنا بر این گزارش‌ها، نیروهای دولتی موفق شدند کنترل کامل منطقه صلاح الدین را باز پس گیرند، و ضمن کشتن شماری از «تروریست‌ها»، تعدادی از اتباع خارجی مسلح را در این منطقه دستگیر کنند.

یک منبع امنیتی سوریه هم به خبرگزاری فرانسه گفته است که حمله زمینی برای باز پس گیری حلب آغاز شده است.

منابع مخالفان اما با رد این اخبار این گزارش‌ها در چارچوب جنگ تبلیغاتی حکومت بشار اسد برشمردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دیده‌بان حقوق بشر سوریه با تایید درگیری‌های شدید در منطقه صلاح الدین، از منهدم کردن پنج تانک ارتش سوریه توسط مخالفان خبر داده است.

خبرگزاری رویترز هم گزارش داده است که واحدهای ارتش آزاد سوریه بر خلاف اعلام دولتی، از منطقه صلاح الدین عقب نشینی نکرده و همچنان کنترل منطقه را در دست دارند. این گزارش تاکید می‌کند که نیروهای دولتی تنها ناچار به ترک یک ساختمان در ورودی منطقه صلاح الدین شدند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه همچنین از محاصره فرودگاه بین المللی حلب و ساختمان سازمان امنیت سیاسی این شهر توسط مخالفان خبر داده است.

اتحادیه کمیته‌های محلی هماهنگی اعتراض‌های سوریه اعلام که روز چهارشنبه، دستکم ۱۲۲ نفر از دو طرف درگیر کشته شده‌اند.
XS
SM
MD
LG