لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۲

بزرگداشت سالگردترور روشنفکر لاییک در ترکیه


خانواده هرانت دينک روزنامه نگار ارمنی تبار ترکيه
خانواده هرانت دينک روزنامه نگار ارمنی تبار ترکيه

به گزارش خبرگزاری سی ان ان ترک بدنبال ترور هرانت دينک روزنامه نگار ارمنی تبار ترکيه در روز جمعه گذشته ۱۹ ژانويه، اعلام شد: به مناسبت سالگرد ترور روشنفکران لاييک اغور مومجو و پروفسور معمر آکسوی آيين های ويژهای برگزار می شود.


اغور مومجو نويسنده سرشناس ملی و لاييک در ۲۴ ژانويه ۱۹۹۳ ترور شد و پرفسور معمر آکسوی از تئوريسين های جدايی دين از سياست در ۳۱ ژانويه سال ۱۹۹۰ در جريان سوءقصدی تروريستی به ضرب گلوله از پای درآمد.


به گزارش سی ان ان ترک: در راستای تقبيح ترور و بررسی ريشه های خشونت، از امروز ۲۴ ژانويه تا چهارشنبه آينده ۳۱ ژانويه بعنوان هفته دمکراسی و عدالت نام گذاری شده است.


اغور مومجو نويسنده سرشناس ملی و لاييک در ۲۴ ژانويه ۱۹۹۳ ترور شد و پرفسور معمر آکسوی از تئوريسين های جدايی دين از سياست در ۳۱ ژانويه سال ۱۹۹۰ در جريان سوءقصدی تروريستی به ضرب گلوله از پای درآمد

در هفته دمکراسی و عدالت جلسات علنی بحث و گفتگو درباره شخصيت اغور مومجو و انديشه ترويج سکولاريسم توسط پروفسور معمر آکسوی و دلايل ترور آنها برگزار می شود.همچنين نمايشگاهی از آثار اين دو روشنفکر ملی ترکيه برپا خواهد شد.


در اين هفته روزنامه جمهوريت و شهرداری ازميرهم در غرب ترکيه آيين های ويژهای را برگزار می کنند.


سند يکای وکلای آنتاليا نيز جايزه ويژه اغور مومجو را که سالانه اهدا می شود، به خانواده مصطفی يوجل اوزبيلگين قاضی ديوان عالی ترکيه خواهد داد که در ماه مهی ۲۰۰۶ توسط يک اسلامی افراطی ترور شد.


اغور مومجور و پرفسور معمر آکسوی که هفته دمکراسی و عدالت برای بزرگداشت اين دو روشنفکر لاييک تعيين شده، هر دو توسط گروه اسلامی فرهان اوزمن و همدستانش ترور شدند.


سال گدشته دادگاه شعبه دوم امنيت در آنکارا و دادگاه شعبه ۱۱آنکارا پس از ۵ سال رسيدگی به جريان قتل اغور مومجور، پرفسور معمر آکسوی و پرونده ده ها تن از روشنفکران ملی و لاييک ترکيه، فرهان اوزمن را به حبس ابد و ۹ تن از همدستانش را به ۵ تا ۹ سال زندان محکوم کرد و اعلام نمود: جمهوری اسلامی ايران عامل ترور تئوريسن های لاييک و مستقل ترکيه بوده است.


در بخشی از قراعت حکم دادگاه شعبه ۱۱ آنکارا آمده است: «ايران از زمان روی کار آمدن آيت الله خمينی و تاسيس يک حکومت اسلامی که نتوانست در سطح بين المللی به اهداف خود نايل آيد به نازلترين و پرصداترين پديده که تروريزم بود روی آورد. در اين دادگاه مشخص شد که ايران بطور واضح و آشکارا عليه رقيب خود در منطقه ترکيه، ترور را بکار گرفته و در اين ميان گروهک های کوچک اسلامی را ايجاد کرده تا بوسيله آنها به اهداف خود دست يابد».


حکم دادگاه شعبه ۱۱ آنکارا در رسانه های دولتی ترکيه بازتاب نيافت و مقامات آنکارا در قبال آن سکوت کردند.


اما در اين هفته و طی آيين های بزرگداشت اغور مومجور و پرفسور معمر آکسوی، بار ديگر دلايل ترور روشنفکران ملی و لاييک ترکيه و انگيزه عوامل حامی خشونت و ترور، مورد بحث و بررسی قرار می گيرد.


آيين های ويژه سالگرد ترور روشنفکران ترکيه به ابتکار گروههای مستقل ملی و سکولار برگزار می شود


XS
SM
MD
LG