لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۹

طرح دولت ترکيه برای افزايش حقوق اقليت کرد


دولت ترکيه روز جمعه سيزدهم نوامبر از طرح هايی برای افزايش حقوق اقليت کرد و پايان دادن به درگيری های ۲۵ ساله در اين کشور خبر داد، اما در اين طرح ها از عفو شورشيان کرد سخنی به ميان نيامده است.

بصير آتالای، وزير کشور ترکيه، می گويد : در چارچوب اين طرح ها محدوديت ها درباره زبان کردی لغو می شود و علاوه بر کميته ای برای مبارزه با تبعيض ، نهادی ديگری نيز برای رسيدگی به شکايت ها عليه نهادهای امنيتی تشکيل خواهد شد.

بصير آتالای اضافه کرده است که اين ساز و کار و پروسه ای نامحدود خواهد بود.

دولت ترکيه از سوی اتحاديه اروپا برای حل مشکلات اقليت کرد تحت فشار است و اين موضوع به مثابه آزمونی برای عضويت آنکار در اين اتحاديه به حساب می آيد.

به گزارش آسوشيتدپرس، مقامات نظامی و غير نظامی ترکيه اتفاق نظر دارند که مساله مقابله با شورشيان کرد راه حلی نظامی ندارد. حزب کارگران کردستان ترکيه، پ.کا.کا، يکی از گروهای اصلی است که در راستای خودمختاری اقليت کرد از سال ۱۹۸۴ عليه دولت اين کشور مبارزه خود را آغاز کرده است.

ده ها هزار نفر تاکنون در جريان درگيری های نيروهای دولتی و شورشيان جان خود را از دست داده اند.

در همين حال گروههای ملی گرای مخالف آشتی ملی در ترکيه می گويند سازش با شورشيان ناديده گرفتن فداکاری ها سربازان اين کشورو همچنين مخل وحدت ملی است.

مخالفان آشتی ملی همچنين دولت ترکيه را متهم می کنند با شورشيانی که از سوی اتحاديه اروپا و آمريکا تروريست شناخته شده اند وارد مذاکره شده است.

رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه به نمايندگان مجلس با اشاره به عمليات های نظامی در کوههای و مناطق مرزی گفت: تروريست ها با اين اقدامات متوقف نشده اند.«اين غير ممکن است اين مساله از طريق نيروهای امنيتی حل بشود.»

به گزارش آسوشيتدپرس شورشيان کرد خواهان عفو عبدالله اوجلان، رهبر زندانی خود، هستند. اين در حالی است که به نظر می رسد ترعيب شورشيان کرد برای کنار گذاشتن سلاح هايشان روندی سخت و طولانی باشد.

طرح صلح دولت ترکيه احتمالا توسط پارلمان اين کشور به تصويب خواهد شد. حزب رجب طيب اردوغان هم اکنون اکثريت پارلمان را در اختيار دارد.

بصير آتالای با تاکيد بر پيام رجب طيب اردوغان گفت:هدف ما اين است که همه حقوق سياسی و آزادی های شهروندانمان را توسعه بدهيم. اين ابتکار دمکراتيک قصد ندارد که آسيبی به يکپارچگی ما وارد کند بلکه برعکس، انرا محکم تر خواهد کرد.

اقليت کرد نزديک به ۲۰ در صد ا زجمعيت ۷۰ ميليون ترکيه را تشکيل می دهند که اکثرا در مناطق فقير نشين اين کشور زندگی می کنند.
XS
SM
MD
LG