لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۹

دستگيری صدها تن در استانبول در روز جهانی کارگر


پلیس ترکیه مانع از برگزاری تجمع کارگران در استانبول شد
پلیس ترکیه مانع از برگزاری تجمع کارگران در استانبول شد

در جريان زد و خورد پليس ترکيه با برگزارکنندگان گردهمايی روز اول مه‌ در استانبول بيش از ۷۰۰ نفر دستگير و شماری زخمی شدند.


کنفدراسيون کارگران انقلابی ترک طی فراخوانی از بيش از ۵۷ هزار عضو خود خواسته‌ بود سه‌شنبه‌ اول مه‌، به مناسبت روز جهانی کارگر و نيز گراميداشت خاطره‌ کشته‌ شدگان اول مه‌ ۱۹۷۷ به‌ سوی ميدان تقسيم استانبول، راهپيمايی کنند.


سليمان چلبی دبير کنفدراسيون کارگران انقلابی ترک طی گفت وگويی تلويزيونی دولت را مسوول هرگونه‌ پيشامد ناگوار در راهپيمايی امروز کارگران در ميدان تقسيم دانست و گفت: ما برای جلوگيری از هر گونه‌ پيشامدی، از ايجاد برخورد خودداری خواهيم کرد.تظاهرات ما در آنجا ادامه‌ پيدا می کند و تا گشودن ميدان در آنجا باقی می مانيم».


اصرار کنفدراسيون کارگران ترک برای برگزاری گردهمايی در ميدان تقسيم در حالی است که‌ استاندار استانبول معمر گولر در بيانيه‌ای اعلام کرد: «با هرگونه‌ گردهمايی در ميدان تقسيم و کليه‌ مکان های غير از کادکوی برخورد خواهد شد».


۳۰ سال پيش در اول مه‌ ۱۹۷۷ پليس ترکيه‌ تظاهرات کارگران استانبول در ميدان تقسيم را بشدت سرکوب کرد که‌ در جريان آن ۳۴ نفر کشته‌ و ده ها تن زخمی شدند

آقای گولر گفت: «گروه های غير قانونی زيادی برای انجام تظاهرات اعتراضی قصد رفتن به‌ ميدان تقسيم را دارند. پليس را برای احتمال ناآرامی در آنجا افزايش می دهيم . نيروههای کمکی فراخوانده‌ شده‌اند و ما اجازه‌ اعتراض گروهی را در آنجا نمی دهيم».


به‌ گزارش خبرگزاری سی ان ان ترک امروز ۱۷ هزار پليس مسووليت حفظ امنيت ميدان تقسيم و خيابان های اطراف آن در استانبول را بر عهده‌ دارند. امروز از ساير شهرها ۴ هزار پليس ديگر با ۱۵ هواپيمای نظامی، بطور عاجل وارد استانبول شدند.


به‌ رغم بيانيه‌ استاندار استانبول، از ساعت ۱۰ صبح سه‌شنبه‌ هزاران نفر از اعضای سنديکاهای کارگری از بشيک تاش و اينونو، به‌ سوی ميدان تقسيم به‌ راه‌ افتادند که‌ با برخورد پليس مواجه‌ شدند.


در جريان زد و خورد پليس با برگزار کنندگان اول ماه‌ مه‌ تاکنون بيش از ۷۰۰ نفر بازداشت و ده ها تن زخمی شده‌اند. پليس به‌ سوی تظاهر کنندگان گاز اشکاور پرتاب کرد و با ضرب و شتم ، تظاهرکنندگان را ناچار به‌ ترک ميدان تقسيم کرد.


درگيری های پراکنده‌ در خيابان های منتهی به‌ ميدان تقسيم تا ساعت ۴ بعداز ظهر ادامه‌ داشت.


سه‌شنبه‌ اوضاع مرکز استانبول ناآرام و متشنج بود. در جريان ناآرامی های امروز ۴۱ دبستان و دبيرستان اطراف تقسيم تعطيل شده‌ و ترافيک، رفت و آمد بخشهای مرکزی استانبول را مختل کرد.


سليمان چلبی دبير کنفدراسيون کارگران ساعت يک بعد از ظهر در گفت وگويی مطبوعاتی، دولت اسلامگرای اردوغان را به‌ باد انتقاد گرفت وگفت: «آيا اين است دمکراسی ای که‌ ازآن دم ميزنيد؟
طرفداران جنبش کارگری گل در دست دارند، ولی شما با گاز اشکاور و باتوم به‌ آنها پاسخ می گوييد؟»


سليمان چلبی بر حمايت کارگران از دمکراسی و جمهوری لاييک تاکيد کرد.


در اين ميان سنديکای روزنامه‌ نگاران ترکيه‌، دولت را به‌ اعمال سانسور در پخش ابعاد واقعی تظاهرات امروز متهم کرده‌ است.


۳۰ سال پيش در اول مه‌ ۱۹۷۷ پليس ترکيه‌ تظاهرات کارگران استانبول در ميدان تقسيم را بشدت سرکوب کرد که‌ در جريان آن ۳۴ نفر کشته‌ و ده ها تن زخمی شدند.


XS
SM
MD
LG