لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۵

نشست مقامات ارشد ترکیه برای افزايش اختيارات ارتش


ارتش ترکيه در واکنش به حمله شورشیان کرد، به مواضع گروه پ کا کا در کوهستانهای شمال عراق حمله هوایی کرد.
عکس از EPA
ارتش ترکيه در واکنش به حمله شورشیان کرد، به مواضع گروه پ کا کا در کوهستانهای شمال عراق حمله هوایی کرد. عکس از EPA

مقامات ارشد دولت ترکيه روز پنجشنبه برای افزايش اختيارات نيروهای مسلح و دستگاههای امنيتی در مبارزه با شورشيان کرد تشکيل جلسه دادند. در هفته های اخير پس از يک دوره رکود نسبی حملات گروه پ کا کا، حزب کارگران کردستان ترکيه، افزايش يافته است.


روز چهارشنبه پارلمان ترکيه به تمديد لايحه اختيارات ويژه نيروهای مسلح برای انجام عمليات عليه مواضع اين گروه در شمال عراق و از جمله عمليات نفوذی نيروهای زمينی ترکيه در خاک آن کشور رای مثبت داد.


اما نيروهای مسلح ترکيه خواستار اختيارات بيشتری برای مبارزه با پ کا کا هستند و جلسه روز پنجشبنه برای بررسی گزينه های مختلف ارتش و پليس در اين زمينه تشکيل شد.


گزارش روزنامه های ترکيه با نقل قول از منابع دولتی بدون ذکر نام می نويسند درخواست نيروها ی مسلح و پليس برای افزايش اختيارات شامل بازداشت و تجسس افراد مضنون بدون تائيد مراجع قضائی و افزايش دوره بازداشت اين افراد است. مقامات دولت فعلا اين گزارشها را تائيد نکرده اند.


پ کا کا که از سوی آمريکا و اتحاديه اروپا يک گروه تروريستی شناخته می شود از اواسط دهه ۱۹۸۰ مبارزه مسلحانه برای استقلال يا خودگردانی مناطق کردنشين ترکيه را آغاز کرد. در طول اين سالها هزاران نفر در جريان حملات خشونت آميز و درگيری های نظامی کشته شده اند.


هفته گذشته پس از يک دوره رکود در عمليات اين گروه ۱۷ پرسنل نظامی ترکيه در جريان حمله پ کا کا که گفه می شود از شمال عراق هدايت شده است ، کشته شدند.


ارتش ترکيه اين اقدام را با حملات هوائی به مواضع گروه پ کا کا در کوهستانهای شمال عراق تلافی کرد و مدعی شد در جريان آن ۲۵ نفر از شورشيان را کشته است.


انجام عمليات ارتش ترکيه در خاک و يا حريم هوائی عراق روش تازه يی نيست و در سالهای اخير بارها تکرار شده است. در ماه فوريه ارتش ترکيه برای تعقيب شورشيان يک عمليات زمينی را به مدت يک هفته در شمال عراق انجام دادند.


رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه نيز پس از وقوع حملات اخير شورشيان اشاره کرد که عمليات ارتش ترکيه در خاک عراق ممکن است تکرار شود.


مقامات نظامی و امنيتی ترکيه مدعی اند که نرمش در قوانين ضد تروريسم ترکيه که تحت فشار اتحاديه اروپا در سالهای اخير صورت گرفته باعث افزايش فعاليت شورشيان شده است. مقامات نظامی و امنيتی می گويند اين اصلاحات به مبارزه آنها با شورشيان لطمه زده است.


روز چهارشنبه نيز افراد وابسته به گروه پ کا کا در جريان حمله يی در روز روشن در شهر دياربکر يکی از شهرهای بزرگ مناطق کردنشين ترکيه، يک خودرو پليس را هدف گرفته که بر اثر آن ۴ مامور پليس و راننده خودرو کشته شدند.


اين حمله ساعاتی پيش از آن اتفاق افتاد که پارلمان ترکيه بااکثريت بزرگی از آراء لايحه اختيارات ويژه ارتش برای انجام عمليات عليه پ کا کا در شمال عراق را برای يکسال ديگر تمديد کرد.


رهبران ترکيه همواره مقامات محلی در کرستان عراق را متهم می کنند به پناه دادن به شورشيان گروه پ کا کا. سخنگوی وزارت خارجه ترکيه امروز از مقامات کردستان عراق خواست که در مبارزه با پ کا کا با ترکيه همکاری کنند. وی گفت حمله هفته پيش که در جريان آن ۱۷ سرباز ترکيه کشته شدند با سلاحهای نيمه سنگين انجام شده و نشان می دهد که شورشيان هنوز هم به فعاليت خود در شمال عراق ادامه می دهند.


دولت عراق در پاسخ به اين انتقادها همواره متعهد شده که حضور گروه پ کا کا در شمال عراق را محدود کند اما تاکيد دارد که با توجه به استقرار آنها در مناطق دور افتاده و کوهستانی کنترل فعاليت و تردد آنها کار ساده ای نيست.


سخنگوی وزارت خارجه ترکيه به خاطر آنچه که وی آنرا رفت و آمد آزادانه تروريستهای پ کا کا در اروپا توصيف کرد از کشورهای اروپائی نيز انتقاد کرد و گفت ما از کشورهای اروپائی انتظار داريم که در اين زمينه با ما همکاری فعال و موثر تری داشته باشند.


XS
SM
MD
LG