لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۹

ترکيه: سپر دفاع موشکی ناتو عليه هيچ کشوری نيست


دولت ترکيه روز جمعه اعلام کرد که استقرار سيستم های رادار و دفاع ضد موشکی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو ، در خاک اين کشور به خاطر هدف گرفتن هيچ کشور خاصی نيست. به نظر می رسد که اين اظهارات پاسخی است به انتقادهای مقامات دولت ايران از استقرار اين تجهيزات در خاک ترکيه.

سخنگوی وزارت خارجه ترکيه در کنفرانس خبری خود در روز جمعه گفت:«اين سيستم دفاع ضد موشکی عليه هيچ کشوری نيست. تنها هدف آن دفاع از حريم کشورهای عضو سازمان ناتو است.»

وزارت امور خارجه ترکیه یازدهم شهریور اعلام کرد با استقرار سپردفاع موشکی سازمان ناتو در خاک خود موافقت کرد است.

مقامات ایران از این اقدام ترکیه انتقاد کردند و سخنگوی وزارت امورخارجه ایران گفته بود: این سیستم هیچ کمکی «به ثبات و امنیت منطقه وحتی امنیت کشور میزبان نمی کند.»

در همین زمینه، احمد وحیدی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی ايران در مورد اعلام استقرار سپر موشکی در ترکیه در پانزدهم شهریور ماه گفته بود: «ما حضور آمريکايی‌ها و غربی‌ها در کشورهای اسلامی را همواره يک عنصر مزاحم، مخل امنيت و آسيب‌‌زا بر کشورهای اسلامی می‌دانيم.»

وی افزود بود: «ما حضور آنها (غربی‌ها) را در هيچ کشوری به خصوص کشورهای اسلامی به نفع اين کشورها نمی‌دانيم.»

اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، اواخر آبان‌ماه سال ۱۳۸۹ در اجلاسی در لیسبون، پایتخت پرتغال، بر سر نصب و استفاده از سامانه ضدموشکی اروپا برای مقابله با موشک‌های بالیستیک ایران به موافقت رسیدند.

از سوی دیگر اواخر تیرماه سال جاری مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ایران در گزارشی از سپر پدافند موشکی ناتو به عنوان «تهدیدی جدی برای جمهوری اسلامی ایران» یاد کرد.

ترکیه و مساله کمک رسانی به غزه

در همين حال طی رخداد جداگانه ای رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه در مصاحبه ای با شبکه خبری «الجزيره» گفت که در آينده کشتی های کمک رسانی ترکيه که به سوی غزه حرکت می کنند توسط کشتی های جنگی اسکورت خواهند شد.

نخست وزير ترکيه افزود که دولت اين کشور اجازه نخواهد داد که اين کشتی های کمک رسانی مثل مورد سال گذشته توسط نيروهای اسراييلی مورد حمله قرار بگيرند.

اين سخنان نخست وزير ترکيه در شرايطی ايراد می شود که مناسبات بين دو کشور ترکيه و اسراييل که از سال گذشته رو به تيرگی گذاشت در هفته های اخير رو به وخامت بيشتری بوده است. روز چهارشنبه دولت ترکيه سه ديپلمات ديگر اسراييل را از آنکارا اخراج کرد.

خبرگزاری نيمه دولتی آناتولی روز سه شنبه اين هفته از قول رجب طيب اردوغان گزارش داد که وی دولت اسراييل را با « پسر بچه ای نونور» مقايسه کرده و گفته است که در آينده مجازات های ديگری در مورد اسراييل به اجرا درخواهد آمد.

مقامات وزارت خارجه اسراييل به شبکه خبری « سی ان ان » گفته اند که در حال بررسی واکنش مناسب به سخنان اخير رهبران ترکيه هستند.

وزير امنيت اسراييل روز جمعه در مصاحبه ای با راديو نيروهای مسلح اين کشور گفت :« ترکيه می گويد که اسراييل نمی تواند بر فراز قوانين بين المللی عمل کند. اما ترکيه بايد بفهمد که آن کشور نيز نمی تواند چنين حقی برای خود قايل شود.»

بنيامين نتان ياهو نخست وزير اسراييل روز چهارشنبه لحن آشتی جويانه تری داشت و گفت :« تنش در روابط با ترکيه از سال گذشته به اين سو گزينه مطلوب ما نبوده و اکنون نيز ما چنين تمايلی نداريم.»

دولت ترکيه هنوز هم تاکيد می کند که اسراييل به خاطر حمله به کاروان کشتی های کمک رسانی به نوار غزه در ماه مه سال گذشته که طی آن هشت شهروند ترکيه و يک آمريکايی ترک تبار کشته شدند بايد از ترکيه عذرخواهی کند.

ترکيه هفته گذشته اعلام کرد که به اين خاطر مناسبات خود را در تمام زمينه ها با اسراييل کاهش داده و همکاری های نظامی خود را با آن کشور قطع خواهد کرد.

دولت های ترکيه و اسراييل ماه ها در حال گفتگو برای حل تنش در روابط خود بودند. حتی انتشار نتايج هيئت تحقيق سازمان ملل متحد در مورد حمله به کاروان کشتی های کمک رسانی به غزه به همين خاطر به تاخير انداخته شد. ولی در نهايت دو کشور نتوانستند اختلافات خود را حل کنند.
XS
SM
MD
LG