لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۸

احداث جاده ابريشم آهنی و انزوای ايران


جاده ابریشم آهنی، خطوط راه آهن کشورهای راه آهن های چين و قزاقستان را بهم متصل می کند و از طريق خط آهن قارص به تونل مرمره و از آنجا به اروپا متصل می می کند
جاده ابریشم آهنی، خطوط راه آهن کشورهای راه آهن های چين و قزاقستان را بهم متصل می کند و از طريق خط آهن قارص به تونل مرمره و از آنجا به اروپا متصل می می کند

رهبران ترکيه، آذربايجان و گرجستان پروژه احداث خط آهن باکو- تفليس- قارص را امضا کردند. خط آهن باکو- تفليس- قارص موسوم به جاده ابريشم آهنی، کشورهای آسيای ميانه و چين را از طريق ترکيه به اروپا متصل می کند.


با احداث جاده ابريشم آهنی، موقعيت ايران به عنوان پل ارتباطی شرق و غرب تضعيف می شود.


بينالی يلدرم وزير ارتباطات ترکيه، جورجی آرويلادزه وزير اقتصاد و توسعه گرجستان و ضياء ممدوف وزير ارتباطات آذربايجان طی مراسمی روز چهارشنبه ۷ فوريه درپارلمان گرجستان، قرارداد احداث راه آهن باکو- تفليس- قارص را امضاکردند.


رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه، ميخاييل ساآکا شويلی رييس جمهور گرجستان والهام علی يف رييس جمهور آذربايجان در آيين امضای اين پروژه مهم مشارکت داشتند وتفاهم نامه گسترش همکاری های سه جانبه را نيز به امضاء رساندند.


رجب طيب اردوغان طی سخنانی در پارلمان گرجستان، خط آهن باکو- تفليس- جيجان را احيای جاده ابريشم ناميد و گفت: کهن ترين راه تجارت جهان، بار ديگر با ريل های آهنی احداث می شود.آقای اردوغان گفت: هر ايستگاهی در مسير جاده ابريشم آهنی برای صلح و دوستی خواهد بود.


خط آهن باکو- تفليس- قارص که از ۱۳ سال پيش پيشنهاد شده، پيش از ۶۰۰ مليون دلار هزينه خواهد داشت و ظرف ۲ تا ۳ سال آينده به پايان می رسد

نخست وزير ترکيه احداث خط لوله نفت باکو- تفليس- جيحان و خط لوله ی نفت و گاز باکو- تفليس-ارزرم راعامل احداث جاده ابريشم آهنی دانست و خاطر نشان کرد: اين خط آهن جديد، دوستی و همکاری های همه جانبه ترکيه، جمهوری آذربايجان و گرجستان را نيز گسترش می دهد و ما از اين طريق آينده را بنا نهاديم.


ميخاييل ساآکا شويلی رييس جمهور گرجستان طی سخنانی، مرزهای کشورش با ترکيه را شفاف ترين مرز و دروازه دوستی توصيف کرد و الهام علی يف رييس جمهور آذربايجان هم خاطر نشان کرد: در نتيجه اراده سياسی قوی اين سه کشور خط آهن باکو- تفليس- قارص احداث می شود واين راه جديد ارتباط زمينی شرق و غرب، استقرار و ثبات را برای منطقه به ارمغان می آورد.


به گزارش خبرگزاری سی ان ان ترک،خط آهن باکو- تفليس- قارص که از ۱۳ سال پيش پيشنهاد شده، پيش از ۶۰۰ مليون دلار هزينه خواهد داشت و ظرف ۲ تا ۳ سال آينده به پايان می رسد.


۷۶ کيلومتر اين خط آهن در خاک ترکيه احداث می شود تا به شهر قارص در شرق اين کشور برسد، ۲۹ کيلومتر آن در گرجستان پی ريزی خواهد شد و خط آهن موجود در جمهوری آذربايجان نيز که با فشار دولت روسيه از زمان درگيری ارمنستان و آذربايجان از کار افتاده بود، بازسازی و مدرنيزه خواهد شد.


جاده ابريشم آهنی که عمليات احداث آن از ماه اوت آينده آغاز می شود، راه آهن های چين و قزاقستان را بهم متصل می کند و از طريق خط آهن قارص به تونل مرمره و از آنجا به اروپا متصل می شود.


روسيه مخالف اين طرح است اما چين و قزاقستان قويا از آن حمايت کرده اند.


جاده ابريشم آهنی موقعيت ايران، به عنوان مهم ترين راه ارتباط زمينی ترکيه و اروپا به آسيای مرکزی و بطور کلی شرق را دگرگون می سازد.


سالانه انتقال حدود ۱۰ مليون تن کالا از طريق اين خط که در آينده به مراتب افزايش می يابد، گذرگاه بازرگان در شمال غربی ايران رابه ميزان قابل توجهی از رونق می اندازد و در آمد ترانزيت کالاهای اروپا به آسيای ميانه از طريق ايران را به شدت کاهش می دهد.


جاده ابريشم آهنی که يکی از مهم ترين راه های ارتباطی شرق وغرب از طريق ترکيه خواهد بود، به اقتصاد ايران ضربه وارد می سازد.


XS
SM
MD
LG