لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۷

واکنش ها به ورود ارتش ترکيه به شمال عراق


نیروهای نظامی ترکیه با پشتیبانی هلی کوپتر ها وارد خاک عراق شدند.
عکس از epa
نیروهای نظامی ترکیه با پشتیبانی هلی کوپتر ها وارد خاک عراق شدند. عکس از epa

بان گی مون، دبير کل سازمان ملل، روز جمعه، پس از ورود نيروهای نظامی ترکيه به شمال عراق، با دعوت آنکارا به خويشتنداری، خواستار احترام گذاشتن به مرزهای عراق شد.


فرهان حق، سخنگوی بان گی مون، روز جمعه گفت:«ضمن آگاهی از نگرانی های ترکيه، (آقای کی مون) از ترکيه خواست خويشتنداری کرده و به مرزهای بين المللی ميان عراق و ترکيه احترام بگذارد.»


آقای حق گفت:« او (آقای گی مون) همچنين بارديگر خواستار پايان فوری حملات تروريستی پ. کا.کا از شمال عراق شد.»


نيروهای نظامی ارتش ترکيه، با حمايت هلی کوپتر های نظامی، برای سرکوب نيروهای مسلح حزب کارگران کردستان ترکيه، پ. کا. کا، پنج شنبه شب وارد خاک عراق شده و ده کيلومتر در شمال عراق پيشروی کرده اند.


این در حالی است که ارتش ترکیه روز جمعه اعلام کرد در عملیات تهاجمی در خاک عراق، پنج سرباز ترک و دستکم بیست و چهار شورشی کرد کشته شده اند.


محدود کردن عملیات


در همين حال، يک مقام آمريکايی از ترکيه خواسته است حمله نظامی خود را به «اهداف دقيق» شورشيان کرد محدود کرده و هرچه زودتر عمليات خود را به پايان برساند.


مقام های وزارت دفاع آمريکا می گويند ترکيه آمريکا را از حمله خود برای تعقيب نيروهای پ. کا.کا پيشتر با مطلع کرده بود، اما اين مقام های تصريح می کنند به رغم تبادل اطلاعات ميان دو کشور، ترکيه اين عمليات تهاجمی را خود برنامه ريزی کرده است.


در همين حال، اسکات استانزل، سخنگوی کاخ سفيد گفت:«ما دولتمردان ترکيه را ترغيب می کنيم که عمليات خود را به اهداف دقيق پ. کا.کا محدود کرده، وسعت عمليات و زمان آن را نيز محدود کنند.»


تلويزيون ترکيه می گويد بين سه هزار تا ده هزار نيرو نظامی ترکيه در اين عمليات مشارکت دارند، اين در حالی است که وزير امورخارجه عراق و فرماندهان ارشد نيروهای ائتلاف در بغداد می گويند صدها نيروی نظامی ترک وارد منطقه کردستان عراق شده اند.


در همين حال، براين ويتمن، سخنگوی وزارت دفاع آمريکا، پنتاگون، نیز گفت:«ما قويا از ترکيه می خواهيم به عمليات کنونی را هر چه سريعتر پايان دهد.»


آقای ويتمن، همچنين، گفت : دولت آمريکا از ترکيه خواسته است با مقام های عراقی، به ويژه اقليم خودمختار کردستان عراق، برای مبازره دشمن مشترک همکاری کند.


به گفته اين سخنگوی پنتاگون دستیابی به يک توافق دراز مدت می تواند به امنيت و ثبات اين مرز های اين متنطقه بينجامد.


آقای استانزل نيز گفت: واشينگتن با آنکارا بر سر اين که پ. کا. کا يک سازمان تروريستی و دشمن مشترک سه کشور عراق ترکيه و آمريکا است توافق دارد.


نیروهای ترکیه در حال عملیات در مرز عراق . عکس از epa


به گفته سخنگوی کاخ سفيد ترکيه پيش از آغاز عمليات دولت عراق را از اين عمليات مطلع کرده بود.


این در حالی است که، ارتش ترکيه در بيانيه روز جمعه خود تاکيد کرده بود که نيروهای ترکيه، در «کوتاه ترين فرصت ممکن» از خاک عراق خارج خواهند شد.


در همين حال، گزارش شده که عبدالله گل، رييس جمهوری ترکيه، پنج شنبه شب در تماسی تلفنی با جلال طالبانی، رييس جمهوری عراق، او را ازآغاز عمليات تازه نظامی و اهداف آن آگاه و از وی برای ديدار از ترکيه دعوت کرده است.


واکنش های اوليه


محمود عثمان، نماينده پارلمان عراق روز جمعه در گفت و گو با راديو فردا، در واکنش به انتشار خبر ورود نيروی زمينی ارتش ترکيه به خاک عراق گفته بود: «نيروها حدود ۱۰ کيلومتر وارد خاک عراق شده اند. بر اساس آنچه ما شنيده ايم، ترکيه اعلام کرده است که پس از پايان عمليات از خاک عراق خارج می شوند، اما ممکن است طی ماه های آينده نيروهای ترکيه بيشتر وارد خاک عراق شوند.»


وی افزود:«تا به حال خبری از خسارات يا تلفات احتمالی به دست ما نرسيده، اما نيروهای پ کا کا می گويند که خسارت چندانی به آنها وارد نشده است.»


آقای عثمان گفت:«متاسفانه ترکيه خود را مختار می داند که هرگاه بخواهد به هر اقدامی در خاک عراق دست بزند چراکه از حمايت آمريکا برخوردار است. کاخ سفيد مسئوليت دارد که امنيت عراق را تضمين کند؛ و اجازه چنين اقداماتی را به ترکيه ندهد.»


وی افزود:«متاسفانه واکنش دولت عراق به اين حملات بسيار ضعيف است. حکومت عراق احتمالا با انتشار بيانيه ای از حمله اخير ابراز نارضايتی می کند، اما اينها کافی نيست. آقای مسعود بارزانی هم همين چند روز پيش از عدم برخورد قاطع حکومت عراق در چنين مواردی ابراز ناراحتی کرده بود.»


محمود عثمان گفت:«دفعات پيش بمباران هوايی بود، اما اين بار نيروهای ترکيه وارد خاک عراق شده اند. اين بار حکومت عراق حتما بايد کاری بکند؛ چرا که اين حمله به استقلال عراق و مرز اين کشور لطمه می زند.»


«خودداری از عمليات نظامی بی تناسب»


در همين حال، اتحاديه اروپا در واکنش به عمليات نظامی ارتش ترکيه که از پنج شنبه شب در شمال عراق آغاز شده، با انتشار بيانيه ای از ترکيه خواست تا از دست زدن به آنچه آن را عمليات نظامی بی تناسب برای مقابله با پ کا کا درشمال عراق خواند، خودداری کند.


در اين بيانيه آمده است:«اتحاديه اروپا نياز ترکيه را به مقابله با تروريسم درک می کند، اما ترکيه بايد در عمليات نظامی خود، تناسب را رعايت کند و به حقوق بشر و حاکميت قانون احترام بگذارد.»


اتحاديه اروپا در عين حال از ترکيه خواسته است که در اين زمينه با شرکای بين المللی خود رايزنی کند.
بريتانيا هم از ترکيه خواست که هر چه زودتر از خاک عراق خارج شود و توجه شديدی به عدم آسيب رساندن به غيرنظامی ها داشته باشد.


همچنين سخنگوی وزارت خارجه آلمان از اتفاق رخ داده ابراز نگرانی کرد و از دولت ترکيه خواست که در مبارزه با تروريسم نهايت دقت را داشته باشد.


از سوی ديگر ، يک مقام ارشد آمريکايی با اشاره به حمله ترکيه، آن را خبر خوبی ندانست و ارتش آمريکا هم اعلام کرد که حضور ترکيه در خاک عراق مدت زمان محدودی طول خواهد کشيد.


قائم مقام دستيار وزارت امور خارجه آمريکا گفت که حمله زمينی مرحله ای به کلی تازه است.


وی افزود که پيشتر واشينگتن با ترکيه همکاری کامل کرده بود تا مواضع شورشی های کرد را در شمال عراق شناسايی کند و به ترکيه اين امکان را بدهد که با کمترين تلفات آنها را بمباران کند.


پيشتر در ساعات اوليه روز جمعه، هوشيار زيباری، وزير امور خارجه عراق به خبرگزاری رويترز گفته بود که تا اين لحظه نيروهای عراقی گزارشی مبنی بر ورود نيروهای ترکيه به خاک عراق مخابره نکرده اند.


يک مقام پ کا کا نيز به رويترز گفته است که حمله بزرگی صورت نگرفته است.


XS
SM
MD
LG