لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۲

ترکيه: فاروق الشرع رياست دولت انتقالی در سوريه را برعهده گيرد


احمد داوود اغلو ، وزير امور خارجه ترکيه
احمد داوود اغلو ، وزير امور خارجه ترکيه
احمد داوود اغلو ، وزير امور خارجه ترکيه ، روز یکشنبه پيشنهاد کرده است که فاروق الشرع ، معاون رئيس جمهور سوريه، رياست دولت انتقالی اين کشور را برعهده گيرد. او گفت که اطلاعاتی به دستش رسيده مبنی بر اينکه فاروق الشرع تلاش کرد تا از سوريه فرار کند، اما موفق نشد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکيه، سخنان داوود اغلو در مصاحبه با يک شبکه تلويزيونی محلی ايراد شده است. البته عمده اين مصاحبه به ابعاد سقوط خمپاره‌های شليک شده از سوری خاک سوريه به جنوب ترکيه اختصاص يافت که در روزهای اخير شمار آن افزايش يافته است.

داوود اغلو درباره فاروق الشرع گفت: «او مرد عقل و وجدان است و در کشتارهای سوريه شرکت نکرده است. هيچ کس بهتر از او نظام سوريه را نمی‌شناسد.»

وزير امور خارجه ترکیه تاکيد کرد که فاروق الشرع همچنان در سوريه است و تلاش کرد تا از اين کشور فرار کند، اما موفق نشد.

پيشتر اطلاعاتی درباره جدا شدن فاروق الشرع از نظام بشار اسد و فرار او از سوريه منتشر شده بود. غيبت الشرع از محافل عمومی به اين اطلاعات دامن زد. اما سرانجام او با علاء الدين بروجردی رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی ايران که به سوريه سفر کرده بود ديدار کرد.

داوود اغلو خاطرنشان کرد که تمام کسانی که با او درباره اوضاع سوريه گفت‌و‌گو کردند، بر اين باورند که اسد در حق مردم خود، مرتکب اشتباه بزرگی شده است. به گفته او تمام آن‌ها اتفاق نظر دارند که اسد بايد در آينده از سمت خود کناره گيری کند.

درباره اختلاف ميان ترکيه و ديگر کشور‌ها درباره اوضاع سوريه، داوود اغلو گفت: «روسيه و چين خواهان مرحله انتقالی در سوريه به رهبری بشار اسد هستند» در حالی که ترکيه «خواهان تشکيل دولتی انتقالی بدون حضور اسد است.»

به گفته وزير امور خارجه ترکيه، بشار اسد بايد از تمام مسئوليت خای خود کناره گيری کند.

او تاکيد کرد که جامعه جهانی ديگر نمی‌تواند جلوی سوريه را بگيرد، با اين وجود «به دنبال ايجاد راه حلی است که بتوان آن را به لحاظ اخلاقی و استراتژيکی پياده کرد.»
XS
SM
MD
LG