لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۱

ترکيه سفير خود در واشينگتن را برای مشورت فراخواند


تطاهرات مردم در ترکیه در مخالفت با مصوبه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا.
تطاهرات مردم در ترکیه در مخالفت با مصوبه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا.

در پی مصوبه کميته روابط خارجی مجلس نمايندگان آمريکا در شناسايی نسل کشی ارامنه در دوران عثمانی، ترکيه روز پنجشنبه يازدهم اکتبر سفير خود در واشينگتن را برای مشورت به آنکارا فراخواند.


ليوينت بيلمن، سخنگوی وزارت امورخارجه ترکيه گفت سفير اين کشور در واشينگتن به مدت يک هفته تا ده روز در انکارا به سر خواهد برد.


آقای بيلمن گفت:«ما سفير خود را فرا نمی خوانيم. ما از او خواسته ايم برای انجام مشورت به ترکيه بيايد».


تنش در روابط واشينگتن و آنکارا طی هفته های اخير بر سر مصوبه کميته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمريکا درباره «نسل کشی ارامنه» بالا گرفته است.


اعضای کميته روابط خارجی مجلس نمايندگان کنگره آمريکا روز چهارشنبه ۱۰ اکتبر، در مورد مصوبه ای که کشتار ارامنه در سال ۱۹۱۵ را «نسل کشی» می نامد رای گيری و با ۲۷ ‬رای موافق در مقابل ‪ ۲۱‬رای مخالف این لایحه را به تصويب رساندند.


مصوبه کميته روابط خارجی مجلس نمايندگان آمريکا قرار است برای رای گيری در جلسه مجلس نمايندگان مطرح شود.


اعضای کميته روابط خارجی مجلس نمايندگان آمريکا روز چهارشنبه ۱۰ اکتبر، در مورد مصوبه ای که کشتار ارامنه در سال ۱۹۱۵ را «نسل کشی» می نامد رای گيری و با ۲۷ ‬رای موافق در مقابل ‪ ۲۱‬رای مخالف به این لایحه را به تصويب رساندند

در همين زمينه، عبدالله گل، رييس جمهوری ترکيه، روز پنجشنبه، از اقدام کميته روابط خارجی آمريکا در به رسميت شناختن«نسل کشی ارامنه» ابراز تاسف کرد و گفت :«اين گونه اقدام‌های غير مسئولانه، منافع اساسی در مناسبات دو کشور را قربانی بازی‌های سياسی بی اهميت می‌کند».


انتقاد دولت آمریکا از مصوبه کمیته روابط خارجی مجلس


در همین حال دولت آمریکا از اقدام کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان این کشور دربه رسمیت شناختن کشتار ارامنه به عنوان «نسل کشی» انتقاد کرد و اعلام کرد : قانونگذاران آمریکایی بهتر است وقت خود را صرف حل مسایل داخل کشور کنند.


اسکات استانزل، معاون سخنگوی کاخ سفید، روز پنجشنبه با اشاره به این که دولت آمریکا از این اقدام کمیته روابط خارجی متاسف شده است، گفت : این اقدام برای تلاش های ایالات متحده در خاورمیانه «مشکل ساز» خواهد شد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، پیشتر در دوران رياست جمهوری بيل کلينتون در سال ۲۰۰۰، وی مانع از طرح پيش نويس لايحه برای نسل کشی قلمداد کردن ارامنه در کنگره آمريکا شده بود.



ترکيه ، اين ادعای ارامنه درباره «کشتار يک و نيم ميليون نفر از ارامنه اين کشور و همچنين کوچ اجباری در راستای پاکسازی قومی » را رد می کند و می گويد در آمار کشته شدگان«اغراق» شده است .


ترکيه می گويد در جريان وقايع جنگ جهانی اول در حدود ۲۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار از ارامنه و همين تعداد از ترک ها در جريان جنگ های داخلی کشته شده اند.


تاکنون برخی کشورها اين رويداد را «نسل کشی» ارامنه قلمداد کرده اند که با واکنش دولت ترکيه مواجه شده و برای مدتی آنکارا روابط ديپلماتيک خود را با اين کشورها کاهش داده بود.


در همين زمينه، دولت فرانسه در سال ۲۰۰۱، به طور رسمی کشتار ارامنه در ترکيه را «نسل کشی» خواند و از دولت ترکيه خواسته بود اين توصيف را رسما بپذيرد و چنين اقدامی را يکی از پيش شرط های موافقت با درخواست عضويت ترکيه در اتحاديه اروپا بيان کرده بود


XS
SM
MD
LG