لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۶

نخست وزير امارات به تهران سفر می کند


شيخ محمد بن راشد المختوم، نخست وزيرامارات متحده عربی و حاکم دبی، به تهران سفر می کند.
شيخ محمد بن راشد المختوم، نخست وزيرامارات متحده عربی و حاکم دبی، به تهران سفر می کند.

نخست وزير امارات متحده عربی هفته آينده به تهران سفر می کند تا در باره برنامه اتمی ايران با مقامات جمهوری اسلامی گفت و گو کند.


شيخ محمد بن راشد ال مکتوم، نخست وزيرامارات متحده عربی و حاکم دبی، پس از مذاکرات با مقامات جمهوری اسلامی ایران به دمشق سفر خواهد کرد.


به رغم اختلاف ها، ايران و امارات روابط گسترده تجاری دارند و امارات یکی از بزرگترين شرکای تجاری تهران است. به گفته مقامات ایران حجم مبادلات تجاری دو کشور از سال ‪ ۲۰۰۵‬تاکنون از ‪ ۹‬ميليارد دلار به ‪ ۱۴‬ميليارد دلار رسيده است.


در همين حال آسیب پذیری اقتصاد این کشور باعث شده است تا مقامات امارات بارها نسبت به بروز هرگونه رويارويی نظامی با ايران بر سر مسئله هسته ای اين کشورابراز نگرانی کنند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، نزديکی روابط امارات با آمريکا از يک سو و اختلاف امارات با ايران برسر جزاير تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی از سوی ديگر، مانع از گسترش روابط اين کشور با ايران نشده است.


به گزارش این خبرگزاری،به نظر می رسد شيخ محمد بن راشد که ماه پيش در جريان سفر خاورميانه ای جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، با او ملاقات کرد، بر آن است با استفاده از اين موقعيت، به حل مساله برنامه اتمی ايران کمک کند.


محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران، اردیبهشت سال جاری به امارات متحده عربی سفر کرد. این سفر با برخی از انتقاد ها در داخل ایران مواجه شد.


نخست وزیر امارات متحده عربی بلند پایه ترین مقام امارات خواهد بود از زمان انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹، که به ايران سفر می کند.


انتظار می رود در مذاکرات تهران، تحولات منطقه ای و نيز مناسبات دو جانبه ايران و امارات و مسئله جزایر تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی،جزایر سه گانه در خلیج فارس، نيز مطرح شود.


از سال ۱۹۷۱ کشورهای عربی خليج فارس، بارها ادعا کرده اند که جزاير متعلق به امارات هستند ، و خواسته اند اين موضوع به ديوان بين المللی لاهه ارجاع شود.


اما مقامات ايران، پيش از انقلاب اسلامی و در سال های پس از آن،اين ادعا را رد کرده اند، بر ايرانی بودن سه جزيره تاکيد گذاشته اند و هرگونه بحثی را درباره آنها منتفی دانسته اند.


نخست وزير امارات متحده عربی از تهران رهسپار دمشق خواهد شد و قرار است در باره مسائل منطقه ای، که بر وضعيت لبنان متمرکز خواهد بود، با بشار اسد رييس جمهوری و ديگر مقامات سوريه بحث کند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، ناطران منطقه می گويند شکست در حل بحران لبنان ممکن است موجب شود برخی از کشورهای عربی، از جمله عربستان سعودی، کنفرانس سران عرب در دمشق در پايان مارس را تحريم کنند يا سطح حضور ديپلماتيک خود در سوريه را پايين آورند.


XS
SM
MD
LG