لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۳۹

آسوشيتدپرس:خط لوله انتقال نفت امارات برای دور زدن تنگه هرمز به زودی تکميل می شود


خبرگزاری آسوشيتدپرس در گزارشی نوشته است، خط لوله انتقال نفت امارات متحده عربی که از مسير کوهستانهای اين کشور کوچک عبور کرده و به بندر فجيره خواهد رسيد، به زودی آماده بهره برداری خواهد بود.با استفاده از اين خط لوله امارات متحده عربی می تواند بخش اعظم نفت صادراتی خود را بدون آنکه لازم باشد از تنگه هرمز عبور کند به بازار جهانی برساند.

طبق این گزارش، تنگه هرمز محل عبور بيست درصد از نفت مورد نياز جهان و يکی از آب راه های استراتژيک جهان است. هر گاه که مناسبات ايران با آمريکا و يا همسايگانش دچار تنش می شود جمهوری اسلامی ايران تهديد می کند که تنگه هرمز را مسدود خواهد کرد.

اين وضعيت کشورهای عربی حاشيه خليج فارس را نگران کرده است. ولی در ميان اين کشورها فقط عمان و امارات متحده عربی صاحب سواحلی در حاشيه دريای عمان هستند که مستقيما به اقيانوس هند راه پيدا می کند. عربستان سعودی نيز می تواند برای دور زدن تنگه هرمز نفت صادراتی خود را به بنادر دريای سرخ منتقل کند ولی برای انتقال تمام صادرات خود از اين طريق بايد مجم خط لوله هايی که عرض اين کشور را می پيمايند و همينطور ظرفيت بنادر در حاشيه دريای سرخ را افزايش دهد.

خبرگزاری آسوشيتدپرس می افزايد که پس از تکميل شدن خط لوله جديد در امارات متحده عربی اين کشور می تواند حدود ۷۰ درصد از نفت صادراتی خود را از اين طريق به بنادر دريای عمان برساند. اين حدود ۱۰ درصد از کل ۱۷ ميليون بشکه نفتی است که روزانه از طريق تنگه هرمز عبور می کند.

وزير انرژی امارات متحده عربی در جريان کنفرانسی که ماه گذشته در پاريس برگزار شد، اعلام کرد که اين خط لوله در مرحله انجام آزمايش های نهايی است. به گفته وی ظرفيت انتقال نفت توسط اين خط لوله روزانه يک ميليون و ۵۰۰ هزار بشکه است ولی تا يک ميليون ۸۰۰ هزار بشکه قابل افزايش است.

مديريت اين پروژه با شرکت سرمايه گذاريهای نفتی دولت امارات متحده عربی و مجری آن شرکت نفت دولتی چين است. هيچيک از اين دو شرکت تاکنون تاريخ دقيق آغاز بهره برداری از اين خط لوله را اعلام نکرده اند.

کارشناسان انرژی و امور استراتژيک معتقدند که اگراز حجم عبور نفت از مسير تنگه هرمز به شکل چشمگيری کاسته شود احتمال مسدود کردن اين آبراه توسط ايران کاهش خواهد يافت.

روابط ايران با همسايگان خود در حاشيه جنوبی خليج فارس به دلايل گوناگون متلاطم بوده است. هراز چند گاه يکبار مسئله مالکيت سه جزيره بين ايران و امارات متحده عربی بحث برانگيز می شود. در عين حال تشديد تحريم های بين المللی عليه ايران باعث شده که مناسبات تجاری دو کشور طی سال گذشته به شدت کاهش يابد.

با در نظر گرفتن اين حساسيت ها، مقامات امارات متحده عربی سعی می کنند از مرتبط کردن احداث اين خط لوله با تهديد های نشای از سياست های منطقه ای ايران پرهيز کنند.
XS
SM
MD
LG