لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۴

قطر و امارات ارائه تسهیلات مالی برای تجارت با ايران را «متوقف» کردند


گزارش‌ها حاکی است که بانک مرکزی قطر و امارات متحده عربی از بانک‌های این دو کشور خواسته‌اند تا از گشایش اعتبار اسنادی (ال سی ) برای تجارت با ایران خودداری کنند..

یک بانکدار فعال در امور تامین مالی تجاری در دوبی به خبرگزاری رویترز گفته است: «بانک مرکزی امارات متحده عربی از بانک‌ها در دبی خواسته است تا گشایش اعتبار اسنادی برای تجارت با ایران را متوقف کنند. پیش از تحریم‌ها، بانک مرکزی تجارت با ایران را مورد بررسی قرار می‌داد و می‌خواست از جزییات مبادلات بین دو کشور مطلع باشد.»

این بانکدار اضافه کرده است: «بانک‌ها دیگر نمی‌توانند این کار را انجام دهند.»

به گزارش رویترز، در حدود ۸ هزار تاجر ایران فعالیت می‌کنند که اغلب در حوزه صادرات دوباره کالا به ایران فعال هستند. این در حالی است که به بنابر گزارش گمرگ امارات متحده عربی در نیمه اول سال ۲۰۱۱ میزان تجارت بین دو کشور در حدود ۵ میلیارد و ۳۲۰ میلیون دلار بوده است.

در همین زمینه، یکی از بانکداران مطرح در دوحه نیز به رویترز گفته است: بانک مرکزی قطر اخیرا از بانک‌های این کشور خواسته است تا از ارائه تسهیلات مالی برای تجارت با ایران خودداری کنند.

طی دهه های اخیر روابط تجاری ایران با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس گسترش یافته است.

در همین زمینه یک بانکدار در دوبی به رویترز گفته است: «پیشتر این طوری بود که غلات از آمریکای جنوبی به ویژه آرژانتین، امریکا، اتحادیه اروپا به ویژه فرانسه به دبی می‌آمد، آنگاه از دبی دوباره به ایران صادر می‌شد.»

این بانکدار اضافه کرده است: «این برای دبی تجارت خیلی خوبی بود، چرا که به عنوان یک مرکزی تجاری عمل می‌کرد.»

طی ماههای اخیر آمریکا شدیدترین تحریم‌ها تاکنون را علیه ایران اعمال کرده است. آمریکا هرگونه ارتباط مالی با بانک مرکزی ایران را ممنوع کرده است و اتحادیه اروپا نیز خرید، واردات و انتقال نفت ایران را تحریم کرده است.

در همین زمینه اتحادیه اروپا در ماه ژانویه در راستای اعمال فشار بر ایران برای توقف فعالیت‌های حساس هسته‌ای این کشور، دارایی‌های بانک مرکزی جمهوری اسلامی را مسدود کرد.

به گزارش رویترز، ایران برای تامین نیاز‌های دامداران درکشور به شدت به واردات غلات وابسته است. بانک‌ها طی سه هفته اخیر با خودداری از به جریان انداختن بهای پرداختی خریداران ایرانی، باعث شده‌اند ۱۰ کشتی غله نتوانند محموله خود را به ایران منتقل کنند.

در همین حال گزارش‌ها حاکی است به ۵ کشتی از این کشتی‌ها گفته شده که مقصد خود را تغییر داده و محموله‌هایشان را در مکان های دیگری تخلیه کنند
XS
SM
MD
LG