لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۰۶

کلينتون: حمله به سفارت بريتانيا، بی حرمتی به جامعه جهانی است


هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمریکا.
هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمریکا.
در ادامه واکنش های بین المللی علیه حمله تظاهرکنندگان به سفارت بريتانيا در تهران، هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمریکا، نيز ضمن محکوم کردن اين حمله گفته است، اين اقدام «بی حرمتی» به مردم بريتانيا وجامعه جهانی است.

هيلاری کلينتون که روز چهارشنبه در بوسان کره جنوبی صحبت می کرد، درخصوص حمله به سفارت بريتانيا در تهران گفته است:«ايالات متحده اين حمله را شديدا محکوم می کند. اين نه تنها گستاخی به مردم بريتانيا، که بی حرمتی به جامعه جهانی نيز است.»

هيلاری کلينتون اضافه کرده است:« ما آماده ايم تا به هرشکل ممکن کمک برسانيم تا قويا اعلام کنيم که دولت ها در قبال جامعه ديپلماتيک موظف هستند از جان و اموال آنها حمايت کنند و ما از دولت ايران انتظار داريم چنين عمل کند.»

در همين زمينه، «جاش ارنست»، سخنگوی کاخ سفيد، نيز گفته است ايران می بايست روشن کند که به تعهدات بين المللی خود در زمینه حفاظت از ديپلمات ها و مکان های ديپلماتيک عمل می کند.

سخنگوی کاخ سفيد از ايران خواسته است تا حمله به سفارت بريتانيا را محکوم کرده و عاملان اين حمله را مورد تعقيب قضايی قرار دهد.

سخنگوی کاخ سفيد هم چنين از اقدام بريتانيا در بستن سفارت ايران در لندن حمايت کرده است.

ويليام هيگ، وزير امورخارجه بريتانيا، روز چهارشنبه نهم آذرماه که برای ارائه گزارشی درباره حمله به سفارت بريتانيا در تهران در مجلس عوام اين کشور رفته بود، گفت که به ايران ۴۸ ساعت فرصت داده شده است تا سفارت خود را در لندن تعطيل و کارکنان اش را از خاک بريتانيا خارج کند.

وی افزود که سفارت بريتانيا در تهران نيز تعطيل خواهد شد و ديپلمات های بريتانيايی ايران را ترک می کنند.

در ادامه واکنش کشورهای اروپایی علیه حمله به سفارت بریتانیا در تهران، آلمان، فرانسه و هلند سفرای خود از تهران را فراخواندند.

و اکنش های ايران

در حالی که علی لاريجانی، رییس مجلس شورای اسلامی و شماری از نمايندگان مجلس از حمله «دانشجويان بسيجی» به سفارت بريتانيا در تهران حمايت کرده و آن را نمادی از فضای افکار عمومی مردم ايران دانسته اند، رامين مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران می گويد، جمهوری اسلامی به تعهدات بين المللی خود پايبند است و هرگونه تعرض به ديپلمات ها و اماکن ديپلماتيک را «غير قابل قبول» می داند.

به گزارش خبرگزاری های دولتی ايران، رامين مهمانپرست روز چهارشنبه درباره حمله به سفارت بريتانيا در تهران در روز سه شنبه گفته است: «آنچه در ارتباط با سفارت انگليس در تهران رخ داد اتفاقی غير قابل پيش بينی و در پی عصبانيت برخی از تظاهرکنندگان از رويکرد دولت انگليس در قبال جمهوری اسلامی ايران بود که با هوشمندی و تدابير اتخاذ شده از آسيب ديدن ديپلمات ها جلوگيری به عمل آمد و برخورد با متخلفان از سوی قوه قضائيه تحت بررسی و پيگيری است.»

حمله به سفارت بريتانيا و همچنين مجموعه مسکونی اين سفارت در باغ قلهک در روز سه شنبه هشتم آذرماه موجی از محکوميت جهانی درپی داشت و شورای امنيت سازمان ملل متحد، آمريکا، اتحاديه اروپا و بسياری از کشورهای جهان از ايران خواستند تا به تعهدات بين المللی و به ويژه کنوانسيون وين در خصوص تامين امنيت ديپلمات ها و اماکن ديپلماتيک پايبند باشد.

در واکنش به اين انتقاد ها رامين مهمانپرست گفته است: «جمهوری اسلامی ايران با تاکيد بر تعهدات بين المللی خود هرگونه به تعرض به ديپلمات ها و اماکن ديپلماتيک و اقدامات خلاف مقررات و قوانين بين المللی را غير قابل قبول می داند.»

در حالی رامين مهمانپرست بر «غير قابل بودن» حمله به ديپلمات ها و اماکن ديپلماتيک تاکيد کرده است که ساعاتی پيشتر علی لاريجانی، رييس مجلس، در خصوص حمله به سفارت بريتانيا گفته بود: «با رفتار ديپلماتيک نمی توان رفتار و روش های خصمانه را تحت الشعاع قرار داد و حرکت دانشجويان در انتقاد به اين وضعيت بود.»

« اقدام متقابل»

درهمين حال، رامين مهمانپرست تصمیم بريتانيا در خصوص دستور تعطيلی فوری سفارت ايران در بريتانيا را اقدامی « انفعالی و شتابزده» خوانده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ايران گفته است:« بديهی است دولت جمهوری اسلامی ايران متقابلا اقدامات لازم در اين خصوص را انجام خواهد داد و مسئوليت حفاظت از اموال و اماکن ديپلماتيک جمهوری اسلامی ايران در لندن را متوجه دولت انگليس می داند.»

این در حالی است که واحد مرکزی خبر گزارش داده است که کارکنان سفارت بریتانیا در ایران از این کشور خارج شده اند.

در همین حال، به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پليس در برن، پايتخت سوئيس، دو مرد جوان را به دلیل پرتاب دستگاه های آتش زا و سنگ به سوی سفارت ايران دستگير کرده است.

در بیانیه پلیس سوییس آمده این رویداد ساعت سه بعداز ظهر رخ داده و آسیبی به ساختمان سفارت ایران وارد نشده است.
XS
SM
MD
LG