لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۰

بريتانيا: تلاش ايران برای بستن تنگه هرمز ناموفق خواهد بود


فيليپ هاموند، وزير دفاع بريتانيا
فيليپ هاموند، وزير دفاع بريتانيا
فيليپ هاموند، وزير دفاع بريتانيا، روز پنجشنبه گفته است هر گونه تلاش ايران برای بستن تنگه هرمز «غير قانونی» است و موفقيتی در پی نخواهد داشت. وی همچنين تصريح کرده است، نيروی دريايی بريتانيا برای تامين امنيت در خليج فارس به حضور خود در اين منطقه ادامه خواهد داد.

وزير دفاع بریتانیا که در موسسه «آتلانتیک» در واشينگتن سخنرانی می‌کرد، همچنين گفت: «اختلال در جريان انتقال نفت از طريق تنگه هرمز، تهديدی برای منطقه و برای رشد اقتصادی جهان خواهد بود.»

فيليپ هاموند اضافه کرد: «هر گونه تلاش ايران برای بستن تنگه (هرمز) غير قانونی است و ناموفق خواهد بود.»

وی اظهار داشت: نيروی دريايی سلطنتی بريتانيا به وظايف خود به عنوان بخشی از نيروهای دريايی بين‌المللی، به رهبری ايالات متحده که در بحرين مستقر است، ادامه خواهد داد.

به گزارش رويترز، اين نيروهای دريايی متشکل از ۲۵ کشور است که ماموريت آنها مبارزه با دزدان دريايی و تروريسم و همچنين تامين امنيت خليج فارس است.

تنگه هرمز که خلیج فارس را به دریای عمان متصل می‌کند به لحاظ انتقال جریان انرژی از طریق دریایی اهمیتی حیاتی دارد و بنابر گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا هفده درصد از نفت صادراتی جهان از طریق این تنگه به بازار منتقل می شود.

مقام‌های سياسی و فرماندهان نظامی ايران تهديد کرده‌اند در صورتی که صادرات نفت ايران هدف تحريم بين‌المللی قرار گيرد، جمهوری اسلامی با بستن تنگه هرمز مانع انتقال نفت اين منطقه به بازارهای جهانی خواهد شد.

در واکنش به اين تهديدها، ناوگان پنجم آمريکا که در بحرين مستقر است اعلام کرد که اجازه نخواهد داد ایران در جريان تجارت آزاد از مسير تنگه هرمز مانع ايجاد کند.

با ادامه تنش لفظی میان مقام های ايرانی و آمريکا، عطاءالله صالحی، فرمانده کل ارتش ايران، روز سه شنبه سيزدهم ديماه نسبت به بازگشت ناو هواپيمابر آمريکايی «جان سی استنيس» به خليج فارس هشدار داد و گفت: «اين ناو به منطقه سابق خود در خليج فارس برنگردد چرا که ما عادت نداريم تذکر را تکرار کنيم و فقط يک بار تذکر می‌دهيم.»

در واکنش به اين تهديد فرمانده کل ارتش ايران، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفيد، روز سه شنبه گفت: هشدار ايران نشانه ضعف است.

سخنگوی کاخ سفيد اضافه کرد: «ايران منزوی شده است و به دنبال انحراف افکار عمومی از رفتار و مشکلات داخلی خود است.»

در همين زمينه، ويکتوريا نولند، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا روز سه شنبه گفت: عصبانيت ايران و تهديدهايی که نسبت به اقدام احتمالی برای بستن تنگه هرمز مطرح می‌کند، نشان می‌دهد فشارهای بين‌المللی و جهانی نتيجه داده و گزندگی تحريم‌ها عليه ايران آغاز شده است.

جرج ليتل، سخنگوی وزارت دفاع آمريکا پنتاگون هم روز سه شنبه در خصوص بازگشت ناو هواپيما بر آمريکا به خليج فارس گفته بود، حضور نظامی آمريکا در خليج فارس به روال گذشته ادامه خواهد داشت.

وی تاکيد کرده بود که اين حضور مطابق قوانين بين‌المللی است و همانند دهه‌های گذشته «ادامه خواهد داشت.»

جرج ليتل گفته بود، که هيچ کسی در دولت آمريکا به دنبال درگيری بر سر تنگه هرمز نيست.

در ادامه اين تنش لفظی، مسعود جزايری، معاون فرهنگی و تبليغات دفاعی ستاد کل نيروهای مسلح ايران، روز چهارشنبه گفت: «به آمريکايی‌ها می‌گوييم بهتر است حالا که رفته‌ايد ديگر برنگرديد و در صورت بازگشت مشکلات احتمالی آينده بر عهده شما خواهد بود.»
XS
SM
MD
LG