لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۷

انتقاد وزير خارجه بريتانيا از بازداشت فعالان زن در ايران


ويليام هيگ، وزير خارجه بريتانيا، روز پنجشنبه از بازداشت فعالان زن در ايران انتقاد کرده و می گويد اين فعالان برپايه اتهاماتی مبهم دستگير شده اند. وی می گويد، زنانی که می بايست از دستاوردها و موفقيت های آنها تقدير شود، اکنون در پشت ميله های زندان هستند.

به گزارش وب سايت وزارت امور خارجه بريتانيا، ويليام هيگ گفته است:«در هفته های اخير بسياری از فعالان حقوق زن در ايران برپايه اتهاماتی مبهم بازداشت شده اند. از جمله مريم مجد، عکاس، مهناز محمدی، فيلم ساز، زهرا يزدانی، روزنامه نگار، مريم بهرمن، مدافع حقوق زنان، و منصوره بهکيش، از فعالان "مادران عزادار".»

مريم مجد، عکاس مطبوعاتی، هفته گذشته در آستانه سفر به آلمان برای عکاسی از مسابقات جام جهانی زنان بازداشت شد.

مهناز محمدی، مستندساز و فعال حقوق زنان، نيز روز يکشنبه ۵ تير ۱۳۹۰ در تهران بازداشت شد. وی در مردادماه سال ۱۳۸۸ نیز برای مدتی بازداشت شده بود.

بنابر گزارش سايت های فعالان مدافع حقوق بشر در ايران، زهرا يزدانی نيز سه شنبه هفته گذشته در تهران بازداشت شده است. مريم بهرمن نيز در اواخر ارديبهشت بازداشت شده است.

گزارش ها همچنین حاکی است که منصوره بهکيش در ساعت ۸ شب ۲۲ خرداد ۱۳۹۰ توسط نيروهای امنيتی در خيابانی در تهران بازداشت و به زندان اوين منتقل شده است.

«به جای تقدیر در پشت ميله های زندان»

وزير امورخارجه بريتانيا می گويد: اين زنان به روزنامه نگاران ، وبلاگ نويسان، دانشجويان و مدافعان حقوق بشر در زندان، پيوسته اند. حتی در برخی موارد وکلایی که به دنبال دفاع از آنها بودند.

ويليام هيگ همچنين می گويد:« تداوم تلاش های مقامات ايران برای خفه کردن صداهای مخالف و بی توجهی به حقوق بنيادی (افراد) بسيار نگران کننده است.»

وزير امور خارجه بريتانيا اضافه کرده است: زنانی که می بايست از دستاوردها،موفقيت ها و آگاهی آنها تقدير شود، اکنون در پشت ميله های زندان هستند.

ويليام هيگ بازداشت اين فعالان را در تناقض با ادعای جمهوری اسلامی در حمايت از اصلاحات در ديگر کشورهای خاورميانه دانست.

مارکوس لونينگ، بالاترين مقام امور حقوق بشر در دولت آلمان، نیز روز چهارشنبه با انتقاد از بازداشت فعالان زن در ایران خواستار آزادی آنها شده بود.
XS
SM
MD
LG