لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۹

اينديپندنت: بريتانيا اعزام جنگنده های تايفون به خليج فارس را بررسی می کند


فرودگاه نظامی بریتانیا در شمال اسکاتلند
فرودگاه نظامی بریتانیا در شمال اسکاتلند
روزنامه ايندیپندنت به نقل از «منابع ارشد ديپلماتيک و نظامی» که نامی از آنها برده نشده، نوشته با شدت يافتن اختلاف ها بر سر برنامه هسته ای ايران، دولت بريتانيا در حال بررسی طرحی برای اعزام هواپيماهای جنگنده پيشرفته «تايفون» به خليج فارس است.

طبق گزارش روز جمعه دوازدهم آبان ماه روزنامه بریتانیایی ايندیپندنت، اعزام احتمالی جنگنده های تايفون در پی انجام گفت و گو ها و توافق های دو جانبه ميان ايالات متحده آمريکا و امارات متحده عربی درباره تقويت حضور نظامی بريتانيا در منطقه صورت می گيرد، زمانی که تهديد های اسرائيل به اقدام نظامی عليه تهران از هر زمانی جدی تر شده و ناآرامی ها در خاورميانه و پس لرزه های بهار عربی و جنگ داخلی سوريه همچنان منطقه را با تلاطم های بسياری مواجه ساخته است.

تصميم درباره اعزام جنگنده های نيروی هوايی بريتانيا به منطقه در چنين زمان حساسی بر عهده ديويد کامرون، نخست وزير بريتانيا، گذاشته شده است. قرار است رئيس دولت بريتانيا پس از انجام گفت و گو با حاکمان دوبی و ابوظبی در «آينده نزديک» در همين باره مطلبی را به طور رسمی اعلام کند.

در همين حال فيليپ هموند، وزير دفاع بريتانيا، گفته که کشور های اروپايی می بايست آمادگی آن را داشته باشند که «نقش بزرگتری در شمال آفريقا و خاورميانه ايفا کنند.»

از سوی دیگر، اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل، نيز هم اکنون در لندن به سر می برد و بحران ايران در رأس برنامه مذاکرات وی با مقامات رسمی بريتانيا قرار دارد. گفته می شود که آقای باراک درباره مسأله جنگنده های نظامی ارتش بريتانيا «آگاهی کامل دارد» و «حمايت» خود را نيز از چنين اقدامی اعلام کرده است.

دولت بريتانيا از اسرائيل درخواست کرده که درقبال ايران خويشتنداری نشان دهد. مقامات بريتانيا به همتايان اسرائيلی خود اطمينان داده اند که تحريم های وضع شده عليه جمهوری اسلامی تأثير گزنده خود را بر اقتصاد اين کشور داشته و موجب افزايش هر چه بيشتر نارضايتی ها از دولت محمود احمدی نژاد و پيکره نظام حاکم شده است.

فرماندهان ارتش بريتانيا اعلام کرده اند که در حال بررسی گزينه اعزام جنگنده های تايفون به پايگاهی در ابوظبی هستند، جايی که نيروهای آمريکايی و فرانسوی نيز مستقر شده اند. روزنامه ايندپندنت دليل چنين انتخابی را مقابله با بستن احتمالی تنگه هرمز توسط ايران دانسته است.

تنگه هرمز ، کانال عبوری بخش مهمی از نفت صادراتی جهان است.

وزارت دفاع بريتانيا در بيانيه خود اعلام کرده است: «اعزام جنگنده های تايفون به امارات متحده عربی بخشی از برنامه منظم بريتانيا و در جهت نشان دادن تعهد نظامی ما نسبت به امنيت امارات متحده عربی و منطقه است. منافع مشترک ما و ديگر هم پيمان ما در منطقه خليج [فارس] ايجاب می کند که نسبت به تضمين صلح و ثبات در منطقه اطمينان حاصل نماييم و اقداماتی از اين دست زمينه همکاری مشترک را بين ما فراهم می آورد.»

بيانيه وزارت دفاع در عين حال تصريح می کند: «اين دست اعمال به دليل دغدغه ما بابت مسأله برنامه هسته ای ايران نبوده و همچنان تأکيد می کنيم که دولت [بريتانيا] به گزينه اقدام نظامی عليه ايران در شرايط کنونی اعتقاد ندارد، اگر چه هيچ گزينه ای از روی ميز حذف نشده است.»

روزنامه ايندیپندنت به نقل از منابع «بسيار ارشد نظامی و ديپلماتيک» می افزايد پايگاه هوايی الظفره، واقع در ۲۰ مايلی جنوب ابوظبی به عنوان مقصدی برای جنگنده های تايفون درنظر گرفته شده است. اين پايگاه هم اکنون محل استقرار جنگنده بمب افکن های ميراژ فرانسه و گروه اعزامی ۳۸۰ اُم نيروی هوايی آمريکا است که از هواپيماهای جت و موشک انداز های پاتريوت تشکيل شده است. محل پايگاه الظفره اين مکان را به عنوان نقطه ای ايده آل برای انجام عمليات نظامی در خليج فارس تبديل کرده است.

تهران تا کنون مراتب نارضايتی عميق خود را از حضور نيروهای فرانسوی و آمريکايی اعلام کرده و به صراحت گفته است که اين اقدام را به منظور ايجاد ترس در منطقه و تهديدی برای منافع ملی خود می داند.

هنوز مشخص نيست که چه کشوری هزينه حضور جنگنده های تايفون در پايگاه الظفره را تقبل خواهد کرد. با اين حال، دولت امارات متحده عربی پيش از هزينه حضور نيروهای فرانسوی را پرداخت کرده است. مخارجی که تخمين زده می شود ساليانه بين ۲۰ تا ۴۵ ميليون يورو برای اماراتی ها هزينه در بر داشته است.

هواپيماهای جنگنده تايفون پيشرفته ترين جت های جنگنده در دنيا به شمار می روند. اين جنگنده فوق پيشرفته به عنوان حاصل پروژه ای مشترک ميان کشورهای بريتانيا، آلمان، ايتاليا و اسپانيا در سال ۲۰۰۳ عرضه شد.

تايفون ها در جريان نبرد ليبی با انجام بيش از ۶۰۰ سورتی عمليات اعتبار بالايی برای خود کسب کردند. در سال ۲۰۰۷ عربستان سعودی با امضای قراردادی معادل ۴ ميليارد و ۴۳ میلیون يورو ۷۲ فروند از اين جنگنده ها را سفارش داد.
XS
SM
MD
LG