لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۷

سفر پوتين به کريمه؛‌ ۲۱ نفر در درگيری های بندر ماريوپول کشته شدند


ولاديمير پوتين، رييس جمهوری روسيه، روز جمعه نهم ماه مه برای شرکت در مراسم سالگرد پيروزی در جنگ دوم به شبه جزيره کريمه سفر کرده است. اين در حالی است که مقام های دولت اوکراين می گويند ، یک پلیس و دست کم ۲۰ نفر از جدايی طلبان طرفدار روسيه در درگيری در بندر «ماريوپول» کشته شده اند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، ولاديمير پوتين برای نخستين بار پس از انضمام شبه جزيره کريمه به روسيه برای شرکت در مراسم رژه پيروزی در جنگ جهانی دوم به بندر سواستيوپل در اين جزيره سفر کرده است. مقر يک ناوگان دريايی روسيه در بندر «سواستيوپل» قرار دارد.

در همين حال، سازمان پيمان آتلانتيک شمالی، ناتو، سفر رييس جمهوری روسيه به شبه جزيره کريمه را محکوم کرده است.

در همين زمينه، دولت اوکراين نيز ديدار ولاديمير پوتين رئيس جمهوری روسيه را از ناوگان روسيه در بندر سواستپول محکوم کرده است.

دولت اوکراين سفر رييس جمهوری روسيه به کريمه را اقدامی «تحريک آميز» برای تشديد تنش در اوکراين دانسته است.

در حالی ولاديمير پوتين روز جمعه به شبه جزيره کريمه سفر کرده است که پيشتر در همين روز در مراسم مشابهی به مناسبت پیروزی اتحاد جماهیر شوروی در جنگ جهانی دوم در ميدان سرخ مسکو شرکت کرده بود.

در همين حال به گزارش رويترز وزير کشور اوکراين روز جمعه گفته است ، در درگيری های در بندر ماريوپول در شرق اوکراين یک پلیس و دست کم ۲۰ تن از جدایی طلبان کشته شده اند.

اين در حالی است که خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع پزشکی، تعداد کشته شدگان در بندر ماريوپول را ۲۵ نفر اعلام کرده است.

طبق اين گزارش ها درگيری بين جدايی طلبان و نيروهای دولتی برای کنترل ساختمان مرکز پليس ماريوپول همچنان جريان دارد. مرکز پليس ماريوپول در طی روز ها اخير چند بار به کنترل جدايی طلبان در آمده اما نيروهای دولت اوکراين آنها را از این ساختمان بیرون کرده اند.

به گزارش رویترز، نيروهای اوکراينی صبح جمعه بارديگر به اين ساختمان حمله کردند.

ماريوپول يک شهر بسيار مهم صنعتی اوکراين و دومين شهر بزرگ ايالت دونِتسک است که جدایی طلبان طرفدار روسیه می خواهند روز يکشنبه در آنجا همه پرسی برگزار کنند.
XS
SM
MD
LG