لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۱

نظر سنجی در اوکراين: روس‌ تبار ها با فشارهای قومی مواجه نيستند


نتايج يک نظر سنجی سراسری تازه در اوکراين حاکی از ان است که بيشتر روس‌ تبارهای اهل اوکراين می گويند به دليل تفاوت قومی احساس فشار يا تهديد نمی کنند.

اين نظرسنجی سراسری توسط «موسسه بين المللی جمهوی» است.

موسسه بين المللی جمهوری می گويد، یافته های این نظر سنجی با ادعای روسيه در خصوص تهدید علیه شهروندان روس تبار اوکراین مغایر است.

این موسسه تصریح کرده است، «به باور بسياری اين ادعا» در راستای زمینه سازی نفوذ بيشتر روسيه در اوکراین مطرح شده است.

بنا بر نتايج اين تحقيق ۸۵ درصد شهروندان اوکراين و ۶۶ درصد از روس‌ تبارهای اين کشور می گويند از ماه فوريه که ويکتور يانوکويچ ، رییس جمهور سابق اوکراین از قدرت برکنار شد، با هيچ فشاری روبرو نشده اند.

اکثریت شرکت کنندگان در این نظر سنجی اقدامات اخیر روسیه را تجاوز این کشور به اوکراین قلمداد کرده اند.

به گفته موسسه بين المللی جمهوری اين نتايج بر اساس نظرسنجی از یک هزار و ۲۰۰ نفر در گستره کشور اوکراين و از جمله در شبه جزیره کريمه در طی روزهای ۲۳ اسفند تا ۶ فروردين به دست آمده است.

منبع مالی اين تحقيق را «آژانس آمريکايی توسعه بين المللی» فراهم آورده است.

به دنبال سقوط دولت ویکتور یاکونویج در اوکراین و روی کار امدن دولت جدید، در ماه مارس رفراندوم پیوستن شبه جزیره کریمه به روسیه برگزار شد. این در حالی بود که نیروهای نظامی روسیه کنترل بسیاری از بخش‌های این شبه جزیره را در دست گرفته بودند. اوکراین و غرب این رفراندوم و الحاق کریمه به روسیه را غیرقانونی و نقض قوانین بین‌المللی خوانده‌اند.

یانوکوویچ در یک دهه گذشته دوبار از قدرت کنار گذاشته شده است. بار نخست در سال ۲۰۰۴ و پس از برنده شدن در انتخابات، در اثر اعتراض‌هایی که «انقلاب نارنجی» نام گرفت از قدرت کنار گذاشته شد.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه ماه گذشته میلادی گفت که یانوکوویچ از روسیه خواسته بود تا برای حفاظت از شهروندانش، نیروهای خود را به اوکراین اعزام کند.

به دنبال درخواست ویکتور یاکونویچ، نیروهای روسیه وارد شبه جزیره کریمه شدند که دارای اکثریت قابل توجهی از روس تبار‌ها است. این نیرو‌ها به بهانه حفاظت از روس تبار‌ها، ساختمان‌ها و تاسیسات دولتی اوکراین را به سرعت تصرف کرده و تحت کنترل خود در آوردند.
XS
SM
MD
LG