لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۵

اوکراین: توقف عمليات عليه جدايی طلبان به مناسبت عید پاک


گزارش ها حاکی است که ميانجيگر سازمان امنيت و همکاری اورپا روز شنبه ۱۹ آوريل به شرق اوکراين سفر کرده تا جدايی طلبان را به خلع سلاح و ترک ساختمان های دولتی ترغيب کند. در همين حال دولت موقت اوکراين اعلام کرده است، عمليات مقابله با جدایی طلبان را تا بعد از عيد «پاک» متوقف کرده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز،‌اين ميانجيگر سازمان امنيت و همکاری اروپا در چارچوب اجرای توافق چهارجانيه «ژنو» برای پايان دادن به بحران اقدامات جدايی طلبان طرفدار روسيه به شرق اوکراين سفر کرده است.

قرار است اين ميانجيگر روز يکشنبه با رهبران جدايی طلب طرفدار روسيه در شهر «دونتسک» ديدار کرده و آنها را به اجرای اين موافقتنامه ترغيب کند.

طبق اين موافقتنامه جدايی طلبان طرفدار روسيه می بايست خلع سلاح شده و ساختمان های دولتی را تخليه کنند. طبق اين موافقتنامه سازمان امنيت و همکاری اروپا بر خلع سلاح و تخليه ساختمان های دولتی نظارت خواهد کرد.

اين در حالی است که جدايی طلبان در شرق روسيه پيشتر گفته اند که اين موافقتنامه را به رسميت نمی شناسند.

در همين حال، کريستيان شوئنبرگر،‌ فرستاده سوئيس که کشورش رياست سازمان امنيت و همکاری اورپا را برعهده دارد، گفته است، ناظران اين سازمان با شماری از جدايی طلبان گفت و گو کرده اند، اما خواستی سياسی و تمايلی برای تخليه ساختمان های دولتی و خلع سلاح وجود ندارد.

وی به خبرنگاران گفته است: وظيفه ناظران اين است که چنين خواست سياسی را پديد بياورند و برای مردم اطلاع رسانی بکنند که بهترين گزينه برای آنها تخليه ساختمان های دولتی و خيابانها است.

به گزارش آسوشیتد پرس ، سازمان امنیت و همکاری اروپا دارای قدرت نظامی نیست و از سال ۱۹۹۴ تاکنون فعالیت های خود را به حل چالش های پس از فروپاشی بلوک شرق و جنگ سرد در اروپا متمرکز کرده است.

در همین حال، دولت اوکراین می گوید عملیات برای تخلیه شبه نظامیان هوادار روسیه از ساختمان های دولتی در شرق این کشور تا بعد از عید پاک، متوقف شده است.

وزیر خارجه موقت اوکراین گفته است،‌عملیات مقابله با جدایی طلبان طرفدار روسیه در صورت ادامه اشغال ساختمان های دولتی بعد از تعطیلات عید پاک، روز دوشنبه، از سر گرفته می شود.

در همین حال وزارت خارجه روسیه روز شنبه در بیانیه ای گفت که این کشور تمامی تلاش خود را برای حل بحران اوکراین بکار می برد اما این بحران داخلی نهایتا باید توسط خود اوکراینی ها حل شود.
XS
SM
MD
LG