لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۱

سازمان ملل: هزاران نفر در حلب گرفتار شده اند


سخنگوی کميساريای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد روز سه شنبه گفته است، نبرد شديد نيروهای ارتش سوريه و مخالفان مسلح در شهر حلب باعث شده است تا بسياری از شهروندان وحشت زده مجبور به فرار از اين شهر شده و يا به دنبال يافتن پناهگاه های امن در داخل حلب آواره شده اند.

به گزارش خبرگزاري رويترز، مليسا فلمينگ، سخنگوی کميساريای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد گفته است:« هزاران نفر از ساکنان وحشت زده حلب برای فرار از جنگ به مدارس، مساجد و ديگر ساختمان های عمومی پناه برده اند.»

وی اضافه کرده است:« اين دسته از مردم کسانی هستند که يا وسيله ای برای از شهر فرار نداشته اند يا اين که به دليل وجود خطراتی چون وجود افراد مسلح و راه بندان ها در مسير آنها از فرار صرف نظر کرده اند.»

سخنگوی کميساريای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد می گويد، در حدود ۷ هزار نفر در خوابگاههای دانشگاه درحلب پناه گرفته اند و بسياری ديگر در ۳۲ مدرسه اين شهر به سر می برند.

به گفته مليسا فلمينگ بين ۱۵ هزار تا ۱۸ هزار شهروند حلب در داخل اين شهر آوراه شده اند.

حملات ارتش سوريه به مواضع گروه های مخالف از روز شنبه آغاز شده است و به شدت همچنان ادامه دارد.

شهر حلب دومین شهر سوریه محسوب می شود و بیش از دو میلیون نفر جمعیت دارد. پیشتر سازمان ملل اعلام کرده بود که بیش از دویست هزار نفر از این شهر گریخته اند.

مذاکرات اوباما و اردوغان

همزمان با آغاز يازدهمين روز از درگيری‌ها ميان نيروهای دولتی سوريه و مخالفان مسلح نظام بشار اسد رئيس جمهور اين کشور، رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه و باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا، درباره چگونگی تلاش برای انتقال سريع سياسی در سوريه، تلفنی گفت‌و‌گو کردند.

دفتر نخست وزير ترکيه در بيانيه‌ای اعلام کرد که رجب طيب اردوعان و باراک اوباما در گفت‌و‌گويی تلفنی، راه‌های سرعت بخشيدن به انتقال سياسی در سوريه را بررسی کردند.

اردوغان که روزگاری روابط نزديکی با بشار اسد رئيس جمهور سوريه داشت، اکنون به يکی از سرسخت‌ترين منتقدان او به دليل سرکوب اعتراض‌ها در ۱۶ ماه اخير و کشته شدن هزاران غير نظامی در جريان آن تبديل شده است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، در بيانيه دفتر اردوغان آمده است: «گفت‌و‌گو‌ها بر سر تلاش‌های صورت گرفته برای تسريع در روند انتقال سياسی در سوريه، از جمله کناره گيری بشار اسد از قدرت و جامه عمل پوشاندن به خواسته‌های مشروع مردم اين کشور متمرکز شد.»

اين مکالمه تلفنی روز دوشنبه صورت گرفت. رسانه‌های ترک اعلام کرده‌اند که اردوغان و اوباما با يکديگر ۳۶ دقيقه تلقنی گفت‌و‌گو کردند.

اين بيانيه افزوده است: «رهبران دو کشور نگرانی رو به فزونی خود را از اوضاع انسانی در سوريه که به دليل حملات نيروهای دولتی اين کشور هر روز بحرانی‌تر می‌شود و همچنين از عمليات اخير وحشيانه نظام اسد در شهر حلب ابراز کردند.»

اردوغان و اوباما، راه‌های کمک به غير نظاميانی که برای فرار از خشونت‌ها در سوريه تلاش می‌کنند را نيز بررسی کردند.

هم اکنون در ترکيه ۴۴هزار پناهنده سوری حضور دارند. بيم آن می‌رود که عمليات جديد ارتش دولتی سوريه در شهر حلب به افزايش چشم گير شمار پناهندگان بينجامد.

درگيری‌ها در حلب

درگيری‌ها در شهر حلب ميان ارتش آزاد سوريه-مخالفان مسلح بشار اسد- و ارتش دولتی اين کشور، وارد روز يازدهم خود شد.

خبرگزاری فرانسه و شبکه خبری الجزيره اعلام کردند که ارتش آزاد سوريه موفق شد پاسگاه نظامی منطقه الصالحين حلب را به تصرف در آورد. در درگيری منتهی به تصرف اين پاسگاه، شماری از نيروهای دو طرف کشته شدند. همچنين بخش‌هايی از ساختمان پاسگاه دو طبقه به آتش کشيده شد.

شبکه خبری الجزيره تاکيد می‌کند که مخالفان هم اکنون ۶۰درصد از شهر حلب را که شاهد فرار هزار نفر از اهالی بود، به کنترل خود در آورده‌اند.

از سويی خبرگزاری رويترز به نقل از ديده‌بان حقوق بشر سوريه گزارش داد که مخالفان مسلح بشار اسد، بامداد سه شنبه، با خمپاره ساختمان دادگاه نظامی حلب را هدف قرار دادند. اين منطقه که در نزديکی مرکز اطلاعات نيروی هوايی حلب در محله الزهراء قرار دارد، شاهد درگيری شديد ميان نيروهای ارتش آزاد و نيروهای دولتی بود. ساختمان شعبه حزب بعث حاکم سوريه در شهر حلب هم در معرض حمله مخالفان قرار گرفت.

از سويی، شورای عمومی انقلاب سوريه اعلام کرد که منطقه صلاح الدين، پايگاه اصلی مخالفان در حلب، صبح سه شنبه در معرض گلوله باران هليکوپترهای ارتش سوريه قرار گرفت. مناطق الصاغور، الفردوس، المشهد و الانصاری هم توسط توپخانه ارتش سوريه گلوله باران شدند.

پيش‌تر ارتش دولت سوريه باز پس گيری بخش‌هايی از منطقه صلاح الدين را از مخالفان اعلام کرده بود. اين خبر را اما ارتش آزاد سوريه تکذيب کرد. روز دوشنبه مخالفان موفق شدند يک پايگاه نظامی را که در موقعيت استراتژيک ارتباط حلب با مرزهای ترکيه قرار دارد را به تصرف در آورند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که ارتش دولتی سوريه با استقرار تانک‌های خود در مناطق مختلف در تلاش است راه‌های ارتباطی مخالفان با يکديگر را قطع کند.

خبرهای ديگری از درگيری‌ها ميان نيروهای دولتی و مخالفان در دير الزور، حومه دمشق، حمص و حماه منتشر شده که شماری کشته و زخمی در پی داشت.
XS
SM
MD
LG