لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۶

بان گی مون: به سوی ناظران سازمان ملل در سوريه تيراندازی شد


بان گی مون، دبيرکل سازمان ملل متحد روز پنجشنبه قتل عام تازه در سوريه را محکوم کرده و گفته است، هنگامی که ناظران سازمان ملل قصد داشتند از محل اين کشتار بازديد کنند، به سوی آنها با سلاح سبک شلیک شده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، بان گی مون که درمجمع عمومی سازمان ملل صحبت می کرد، بارديگر از بشار اسد، رييس جمهوری سوريه خواست تا طرح صلح شش ماده ای کوفی عنان، نماينده ويژه سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب در امور سوريه ، را اجرا کند.

بان گي مون گفته است: «امروز گزارش های خبری درباره قتل عام ديگري منتشر شد که بسيار تکان دهنده بود.»

وی اضافه کرده است:« يک روستا ظاهرا توسط نيروهای سوريه محاصر شده است. اجساد مردم بی گناهی که به ضرب گلوله کشته شدند در محل اين کشتار است. گفته می شود برخی از قربانیان سوزانده يا با چاقو تکه تکه شده اند.»

بان گی مون گفته است: «ما اين توحش غير قابل بيان را محکوم کرده و بار ديگر بر عزم خود برای تعقيب و به دست عدالت سپردن مسببان اين کشتار تاکيد می کنيم.»

بان گي مون همچنين گفته است، ابتدا مقامات دولتی اجازه نداده اند تا ناظران سازمان ملل از محل اين کشتار بازديد کنند، اما بعدا توانسته اند اجازه حضور در محل را بگيرند.

وی اضافه کرده است:«چند دقيقه پيش به من اطلاع دادند درحالی که ناظران می خواستند به اين محل بروند به وسيله سلاح های سبک هدف تيراندازی قرار گرفته اند.»

مخالفان حکومت بشار اسد روز چهارشنبه از «قتل عام تازه» در استان حماه در مرکز سوريه خبر داده و گفته بودند، ده ها کودک، زن و مرد روستايی به دست نيروهای دولتی و شبه نظاميان مورد حمايت دولت کشته شده اند.

سخنگوی شورای ملی سوريه، گفته بود: ۱۰۰ نفر در روستای القبير در استان حماه کشته شده اند که دست کم ۲۰ نفر از قربانيان زن و ۲۰ نفر ديگر کودک بوده اند.

تشکيل گروه تماس

به گزارش خبرگزاری رويترز، ديپلمات ها مي گويند، تشکيل يک گروه تماس با حضورکشورهايی چون روسيه، چين ،بريتانيا و آمريکا به همراه چند کشور منطقه از جمله ايران، قطر، عربستان سعودی و ترکيه يکی از محور اصلی طرح صلح کوفی عنان است.

اين ديپلمات ها می گويند، تشکيل چنين گروهی به کوفی عنان کمک خواهد کرد تا بن بست موجود بين اعضای دايم شورای امنيت را بشکند.

طبق اين گزارش،گروه تماس سوريه زمينه ساز انتقال قدرت سياسی در سوريه خواهد بود که براساس اين طرح بشار اسد از قدرت کناره گيری کرده و انتخابات آزاد در سوريه برگزار خواهد شد.

يک ديپلمات به رويترز گفته است، چنين طرحی شبيه انتقال قدرت در يمن خواهد بود. بر اساس اين طرح روسيه می بايست با طرح انتقال قدرت در سوريه موافقت کند.

يک ديپلمات غربی به رويترز گفته است: در حال تلاشيم که اين نکته را برای روسیه روشن کنيم که اگر آنها دست از حمايت بشار اسد برندارند، منافعشان را از دست خواهند، چرا که احتمال دارد وضعيت موجود به يک جنگ منطقه ای بين لبنان، ايران و عربستان سعودی بدل شود.
XS
SM
MD
LG