لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۰

مجمع عمومی سازمان ملل نقض حقوق بشر در سوريه را محکوم کرد


مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز پنجشنبه قطعنامه محکوميت سرکوب و نقض حقوق بشر در سوريه را با اکثريت آرا تصويب کرد .

اين قطعنامه با ۱۳۷ رای موافق، ۱۲ رای مخالف و ۱۷ رای ممتنع به تصويب رسيد.

اين قطعنامه در حقيقت از طرح اتحاديه عرب که برای پايان دادن به بحران سوريه ارائه شده، پشتيبانی کرده است. قطعنامه به دليل آن که در مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصویب شده، غير الزام آور است.

روسيه و چين دو بار قطعنامه هايی که نظام بشار اسد را به دليل سرکوب خشونت ها محکوم می کنند، در شورای امنیت سازمان ملل متحد وتو کرده بودند. از اين رو عربستان سعودی اقدام به تهيه پيش نويس قطعنامه ای برای ارائه در مجمع عموی سازمان ملل کرد که مصر متن آن را ميان ۱۹۳ کشور عضو توزيع کرد.

اين قطعنامه می تواند فشارهای سياسی را بر حکومت بشار اسد افزايش دهد و از معترضان در اين کشور حمايت معنوی کند.

روسيه، چين، ايران، ونزوئلا، کره شمالی، نيکاراگوئه، بوليوی، اکوادور، بلاروس، زيبمابوه، کوبا و خود سوريه کشورهايی هستند که به قطعنامه رای منفی دادند.

۱۹ دسامبر گذشته مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه ای در محکوميت وضعيت حقوق بشر در سوريه تصويب کرده بود. قطعنامه جديد اما بيشتر بعدی سياسی دارد تا حقوق بشری.

برپايه طرح اتحاديه عرب که قطعنامه از آن حمايت کرده، از نظام حاکم بر سوريه خواسته شده سرکوب نظامی اعتراض ها را فورا متوقف کرده و همه دستگير شدگان حوادث اخير را آزاد کند.

اتحاديه عرب همچنين طرحی برای انتقال مسالمت آميز قدرت در سوريه ارائه شده است که بنا بر آن از بشار اسد خواسته شده اختيارات رياست جمهوری را به معاون خود واگذار کند. معاون رئيس جمهور هم با اپوزيسيون وارد گفت و گو شود و به همراه آن دولت وحدت ملی تشکيل دهد. اين دولت وظيفه تدوين قانون اساسی برپايه های آزادی و دموکراسی و برگزاری انتخابات آزاد و رقابتی رياست جمهوری و پارلمانی را برعهده خواهد داشت.

بيش از ۱۱ ماه از آغاز بحران سوريه می گذرد. اين بحران با تظاهرات اعتراض آميز عليه حکومت بشار اسد و سرکوب آن توسط نيروهای دولتی آغاز شد. منابع حقوقی شمار کشته شدگان در جريان سرکوب اعتراض ها را تا کنون بيش از ۷هزار نفر ارزيابی کرده اند.

بان گی مون، دبيرکل سازمان ملل متخد صبح شنبه خواستار توقف کشتار غير نظاميان شد و گفت که نيروهای دولای اين کشور به احتمال زياد مرتکب جنايت عليه بشريت شده اند.

او که پس از ديدار با هاينز فيشر رئيس جمهور اتريش در جمع خبرنگاران سخن می گفت ، اظهار داشت: «محله هايی را می بينم که به صورت بی هدف بمباران می شوند. از بيمارستان ها به عنوان مراکز شکنجه استفاده می شود. کودکانی که سن آن ها از ده سالگی تجاوز نکرده کشته می شوند و به آن ها تجاوز می شود. ما تقريبا جنايت های عليه بشريت می بينم.»

ديدار وين

قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در حالی تصويب شد که قرار است آلن ژوپه وزير امور خارجه فرانسه با همتای روسی خود سرگئی لاوروف ديدار و گفت و گو کند.

انتظار می رود در اين نشست پيشنهاد فرانسه برای ايجاد کريدورهای امن در سوريه به بحث گذاشته شود. فرانسه می گويد با روسيه برسر پيش نويس قطعنامه ای جديد برای ارئه در شورای امنيت سازمان ملل متحد در حال گفت و گو است.

پيش از ديدار آلن ژوپه به خبرنگاران گفته است به آقای لاوروف ابلاغ خواهد کرد که روسيه ار «منزوی» کردن خود با مواضعی که در سوريه می گيرد، مرتکب اشتباه می شود.

اما سرگئی لاوروف بارديگر از آن چه «ناديده گرفتن پيشنهادهای روسيه به سازمان ملل متحد در خصوص سوريه» ناميد، ابراز تاسف کرد و گفت که مسکو «خواستار توقف خشونت ها از دو طرف دولت و مخالفان» است.

وزير امور خارجه روسيه همچنين «طرف های خارجی» را متهم به ادامه دادن «مشقت های» مردم سوريه کرد و با اشاره به آمريکا و همپيمانانش گفت: «چنانچه کشورهای بزرگ در جامعه جهانی بخواهند نظام سوريه را تغيير دهند ما بر اين باوريم که اين راه به جنگ داخلی خواهد انجاميد.»

او همچنين در توانايی اپوزيسيون در اداره کشور در صورت پيروزی تشکيک کرد و با بيان اين که جامعه جهانی جز اندکی چيزی از مخالفان بشار اسد نمی داند گفت که القاعده اکنون دارای نماينده ميان مخالفان است.

ادامه خونریزی در سوریه

از سويی شورای عمومی انقلاب سوريه اعلام کرد که شمار کشته شدگان در اين کشور روز پنجشنبه به دستکم ۷۰ تن رسيد.

اين گروه مخالف بشار اسد همچنين آماری از تلفات ۱۳ روز گلوله باران شهر حمص از هوا و زمين ارائه داد. برپايه ايم آمار در جريان اين حملات دستکم ۶۷۸ نفر کشته شده اند که در ميان آن ها خانواده های کامل و زن و کودک به چشم می خورد. از ميان قربانيان ۶۸ تن کودک هستند. گلوله باران حمص در محله های باباعمرو، الخاليده و السبيل متمرکز شد.

از سوی ديگر پنجشنبه نيروهای ارتش با پشتيبانی خودروهای زرهی به شهر جنوبی درعا آغاز کرد اعتراض های سوريه يورش بردند و با نيروهای جدا شده از ارتش درگير شدند.

جدا شدگان از ارتش گروهی با نام «ارتش آزاد سوريه» تشکيل دادند که وظيفه خود را حمايت از اعتراض های مسالمت آميز اعلام کرده است.

در ادلب و حلب ده ها تن از نيروهای ارتش سوريه جدا شدن خود را از اين نيرو اعلام کردند.
در دمشق نيروهای امنيتی ده ها نفر از معترضان را دستگير کرد. مازن درويش خبرنگار و فعال حقوق بشر و رئيس مرکز سوری آزادی بيان، همه کارکنان اين مرکز وهمچنين رزان غزاوی وبلاگ نيس برجسته، از جمله دستگير شدگان هستند.
XS
SM
MD
LG