لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۸

رئيس بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی استعفا کرد


اولی هاينونن، متخصص مواد راديو اکتيو است و در اوايل دهه ۱۹۸۰ به آژانس بين المللی انرژی اتمی پيوست.
اولی هاينونن، متخصص مواد راديو اکتيو است و در اوايل دهه ۱۹۸۰ به آژانس بين المللی انرژی اتمی پيوست.
سخنگوی آژانس بين المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه اعلام کرده است: اولی هاينونن، بازرس ارشد آژانس در پرونده ايران و سوريه ، به دلايل شخصی از سمت خود استعفا خواهد کرد.

اولی هاينون ۶۳ ساله مديريت امور پادمانهای آژانس را نيز برعهده داشت و مسئول مستقيم بازرسی های هسته ای ايران بود.

اولی هاينونن که از کارشناس ارشد آژانس در خصوص برنامه هسته ای ايران شناخته می شود در سال ۲۰۰۸ در گزارشی به اعضای آژانس از ارتباط بين برنامه غنی سازی اورانيوم، آزمايش مواد انفجاری و مطالعه در خصوص تغييرات در موشک ها برای حمل کلاهک اتمی ، در برنامه هسته ای ايران خبر داد.

گيل تودر، سخنگوی آژانس بين المللی انرژی اتمی ، پنجشنبه گفت: اولی هاينونن مسئول بازرس های پرونده هسته ای ايران و سوريه تا پايان ماه اگوست آژانس را ترک خواهد کرد.

اولی هاينونن، متخصص مواد راديو اکتيو است و در اوايل دهه ۱۹۸۰ به آژانس بين المللی انرژی اتمی پيوست. آژانس بين المللی انرژی اتمی می گويد به زودی جانشين اولی هاينونن معرفی خواهد شد.

رسانه های خبری می گويند احتمال دارد هرمن ناکارتس، يکی از معاونان اولی هاينون که بر کار بازرسان آژانس در پرونده ايران نظارت دارد، به عنوان جانشين اين بازرس ارشد آژانس تعيين شود يا اين که فردی خارج آژانس جانشين وی شود.

به گزارش رويترز، ديپلمات های آشنا به آژانس می گويند يوکيا آمانو، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی که سال گذشته به اين سمت منصوب شد، پیش از این به طور خصوصی گفته بود که تغييراتی در سطح مديران آژانس صورت خواهد گرفت.

تيم بازرسان آژانس طی پنج سال گذشته با سرپرستی اولی هاينونن به همراه اطلاعات دريافتی از سازمان های اطلاعاتی غرب پرسش هايی درباره ماهيت برنامه هسته ای ايران مطرح کردند.

يوکيا آمانو در نخستين گزارش خود درباره فعاليت‌های هسته‌ای ايران در اسفندماه سال گذشته گفته بود که ممکن است ايران در «مقطع کنونی» در حال کار بر روی کلاهک هسته‌ای باشد و تأييد کرد که تهران روند غنی‌سازی بيشتر اورانيوم تا سقف ۲۰ درصد را آغاز کرده است.

به گفته کارشناسان امور هسته‌ای، دستيابی ايران به اين سطح از غنی‌سازی می‌تواند راه را برای ساخت بمب اتمی توسط تهران که بارها از سوی کشورهای غربی مطرح شده است، هموارتر کند.

کشورهای غربی ايران را متهم می کنند که در صدد است تا در پوشش برنامه هسته ای خود به تکنولوژی لازم برای ساخت سلاح اتمی دست يابد. ايران اين اتهام را رد می کند
XS
SM
MD
LG