لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۲

شورای امنيت قطعنامه جديد عليه ايران را تصویب کرد


شورای امنيت سازمان ملل متحد قطعنامه تازه ای علیه تصویب کرد.
شورای امنيت سازمان ملل متحد قطعنامه تازه ای علیه تصویب کرد.

شورای امنيت سازمان ملل متحد روز شنبه به اتفاق آرا قطعنامه ۱۸۳۵ را تصويب کرد و بار دیگر از ایران خواسته است تا فعالیت های مربوط به غنی سازی را متوقف کند.


در اين قطعنامه کوتاه، تحريم های تازه ای عليه ايران اعمال نشده است، ولی از تهران خواسته شده است که سه قطعنامه تحريمی تصويب شده پیشین را اجرا کند.


قطعنامه ۱۸۳۵ از ايران خواسته است «بي درنگ و بدون تاخير تعهدات خود در قبال شورای امنيت [ براساس قطعنامه های مرتبط سازمان ملل] و شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی را به اجرا بگذارد.»


اعضای شورای امنيت پيش از ظهر روز شنبه پشت درهای بسته درباره پيش نويس قطعنامه تازه ای عليه ايران گفت وگو کرده بودند.


زلمای خليل زاد، سفير ايالات متحده در سازمان ملل متحد، پیش از رای گیری به خبرنگاران گفته بود: اعضای شورای امنيت بر سر پيش نويس به توافق دست يافته اند.


قطعنامه ۱۸۳۵ از ايران خواسته است «بي درنگ و بدون تاخير تعهدات خود در قبال شورای امنيت [ براساس قطعنامه های مرتبط سازمان ملل] و شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی را به اجرا بگذارد.»

پیش نویس این قطعنامه به دنبال توافق روسیه و آمریکا در روز جمعه تهیه شد و به سرعت در دستور کار شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفت.


برخی نمایندگان از کشورهای موسوم به گروه پنج به علاوه یک روز جمعه گفته بودند: در پيش نويس جديد، بر تحريم های تصويب شده در سه قطعنامه پيشين شورای امنيت عليه ايران تاکيد شده است تا از اين طريق نشان داده شود که روند صدور قطعنامه ها عليه جمهوری اسلامی متوقف نشده است و تهران بايد آنها را اجرا کند.


این نمایندگان تصریح کرده بودند: قطعنامه جديد، تحريم های تازه ای را در بر ندارد، اما بيانيه قاطعی عليه اقدامات ايران در ناديده گرفتن در خواست های بين المللی خواهد داشت.


در همین حال، برخی از اعضای غیر دائم شورای امنیت تاکید کرده بودند که مخالفتی با متن قطعنامه پیشنهادی ندارند.


مارتی ناتالگاوا، سفير اندونزی در سازمان ملل در اين زمينه پیش از رای گیری گفته بود:«وقتی قطعنامه ای به تصويب شورای امنيت می رسد، برای همه اعضای سازمان ملل متحد لازم الاجرا می شود.»


وی افزوده بود: اندونزی به اين پيش نويس رای مثبت خواهد داد و از ايران می خواهد قطعنامه های پيشين شورای امنيت سازمان ملل را اجرا کند. اين در حالی است که اندونزی به قطعنامه سوم تحريمی عليه ايران رای ممتنع داده بود.


در حالی شورای امنیت قطعنامه تازه علیه ایران را تصویب کرد که روز جمعه نمایندگان کشورهای ۱+۵ به طور غیر منتظره ای اعلام کردند بر سر پيش نويس قطعنامه جديد شورای امنيت عليه ايران به توافق دست يافته اند.


جان ساور، سفير بريتانيا در سازمان ملل متحد،در این زمینه گفته بود: آمريکا و روسيه بر سر تصويب قطعنامه تازه ای عليه ايران به توافق رسيده اند.


در همين زمينه خبرگزاری فرانسه به نقل از يک ديپلمات آلمانی گزارش داده بود که در نشست غير منتظره وزيران امور خارجه کشورهای فرانسه، بريتانيا، روسيه، چين و آمريکا همراه با آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، بر سر پيش نويس قطعنامه تازه عليه ايران توافق شده است.


ديويد ميليبند، وزير امور خارجه بريتانيا، نيز در اين زمينه گفته بود: اين پيش نويس روز شنبه به شورای امنيت سازمان ملل متحد ارائه خواهد شد.


واکنش ایران


ایران در واکنش به خبر توافق بر سر پیش نویس قطعنامه تازه علیه این کشور، با انتقاد از این اقدام، آن را گامی غیر «سازنده» توصیف کرده بود.


ایران در واکنش به خبر توافق بر سر پیش نویس قطعنامه تازه علیه این کشور، با انتقاد از این اقدام، آن را گامی غیر «سازنده» توصیف کرده بود.

سعيد جليلی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ايران، روز شنبه اين پيش نويس را «بيانيه ای» بيش ندانست و گفت: در اين پيش نويس، هيچ موضوع و مسئله جديدی مطرح نشده است.


به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، «ايرنا»، سعيد جليلی در اين مورد گفت: نکته‌ای که يکی از وزيران امور خارجه عضو گروه پنج به علاوه يک هم به آن اشاره کرده، اين است که اين قطعنامه، نکته جديدی ندارد و تنها کشورهای عضو اين گروه خواسته اند انسجام خود را به نمايش بگذارند.


مذاکره کننده ارشد هسته ای ايران افزود: يکی ديگر از وزيران امور خارجه عضو اين گروه اعلام کرده که اين پيش نويس برای اين به شورای امنيت ارائه شده است که به ايران اعلام کنند خيلی خوشحال نباشد.


سخنان آقای جليلی اشاره به اظهارات فرانک والتر اشتاين ماير، وزير امور خارجه آلمان، بود که اعلام کرد: «هرچند پيش نويس قطعنامه تازه حاوی تحريم های جديد عليه ايران نيست، اما آنها را مردود نيز نمی داند.»


وزير امور خارجه آلمان گفت: نگرانی من اين بود که اگر يک اعلاميه مشترک تنظيم نمی کرديم، دولت ايران بيش از اندازه خوشحال می شد.


شورای امنيت سازمان ملل از سال ۲۰۰۶ تاکنون، سه قطعنامه تحریمی عليه ايران تصويب کرده است. در اين قطعنامه ها از ايران خواسته شده است که غنی سازی اورانيوم را متوقف کرده و به سوالات بازرسان آژانس بين المللی انرژی هسته ای پاسخ دهد.


ايران اما غنی سازی اورانيوم را بر اساس قوانين بين المللی حق خود می داند و اعلام کرده است که حاضر به متوقف کردن اين فعاليت ها نيست.


غنی سازی اورانيوم کاربرد دوگانه در توليد سوخت نيروگاه های اتمی و همچنين توليد سلاح اتمی دارد و ايران هدف خود از غنی سازی را تامين سوخت نيروگاه بوشهر و نيروگاه هايی که ساخت آنها را در برنامه دارد عنوان کرده است.


XS
SM
MD
LG