لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۰

استقبال دبيرکل سازمان ملل متحد از آزادی رکسانا صابری


بن کی مون، دبير کل سازمان ملل متحد روز سه شنبه از آزادی رکسانا صابری، خبرنگار ايرانی-آمريکايی، از زندان استقبال کرده است.

فرهان حق، يکی از سخنگويان دبيرکل سازمان ملل متحد، به خبرنگاران گفت: بن کی مون چندين بار با مقامات ايران درباره وضعيت رکسانا صابری گفت وگو کرده است.

آقای حق افزود: دبيرکل سازمان ملل متحد از حل اين مسئله خوشحال شده است.

رکسانا صابری، روز دوشنبه پس از چهار ماه از زندان آزاد شد. رکسانا صابری ماه گذشته به اتهام جاسوسی برای آمريکا توسط قوه قضاييه ايران به هشت سال حبس محکوم شد. اين حکم روز دوشنبه در دادگاه تجديد نظر نقض شد.

در همین زمینه، عبدالصمد خرمشاهی، یکی از وکلای مدافع رکسانا صابری، گفت: روحیه موکلش خیلی خوب است و وی احتمالا هفته آينده ايران را ترک می کند.

آقای خرمشاهی درباره دادگاه تجدید نظر گفت: رکسانا در دادگاه پذیرفت که اشتباه کرده است و به مدرکی دسترسی یافت که نمی بایست. ولی وی تاکید کرد که هیچ گونه انتقال اطلاعات طبقه بندی شده ای رخ نداده است

صالح نيکبخت، دیگر وکيل خانم صابری نیز گفته است يکی از دلايل اتهام جاسوسی عليه موکلش داشتن رونوشت از يک گزارش محرمانه درباره جنگ آمريکا در عراق بوده است.

رکسانا صابری روز سه شنبه با يک روسری آبی برای نخستين بار در تهران در مقابل منزل خود با خبرنگاران صحبت کرد.

رکسانا صابری گفت:«خيلی خوشحالم که آزادم و بارديگر همراه خانواده ام هستم.»

اين خبرنگار ايرانی آمريکايی افزود:«من می خواهم از همه کسانی که در سراسر جهان-که اکنون فهميده ام چه کسانی هستند- چه آنهايی که مرا می شناختند يا نه، به خاطر کمکشان به من و خانواده ام در طول این دوران، تشکر می کنم.»

رکسانا صابری همچنین به خبرنگاران گفت:«فعلا برنامه خاصی ندارم و می خواهم با خانواده ام باشم و استراحت کنم.»

رضا صابری، پدر رکسانا، نيز گفت: دخترش تازه دارد از اخبار دوران بازداشتش مطلع می شود.

آقای صابری همچنين گفت که دخترش در زمان بازداشت شکنجه نشده است.

رکسانا صابری در بهمن ماه سال گذشته توسط نيروهای امنيتی ايران بازداشت شد. ابتدا اتهام وی خريد مشروب اعلام شد، اما سپس مقامات قضايی به اين نکته اشاره می‌کردند که او از سال ۱۳۸۵ شمسی بدون مجوز وزارت ارشاد در ايران فعاليت کرده است.

رکسانا صابری در شش سال گذشته در ايران به سر برده و برای شبکه‌های خبری از جمله بی‌بی‌سی و راديو ان‌پی‌آر گزارش تهيه می‌کرد.

باراک اوباما، رييس جمهور آمريکا، عصر دوشنبه از آزادی رکسانا صابری به عنوان «حرکتی بشردوستانه» استقبال کرد.

رابرت گيبس، سخنگوی کاخ سفيد، در نشستی خبری به نمايندگی از آقای اوباما ضمن تاکيد بر اين که خانم صابری به‌غلط متهم شده، گفته بود: «می‌دانيم که اين دوره برای خانواده و دوستان او دوره دشواری بوده، و باراک اوباما مشتاق آن است که بازگشت او را به خانه و به ايالات متحده خوش‌آمد بگويد.»

XS
SM
MD
LG