لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۱

تصویب قطعنامه شورای امنیت درباره کمک های انسان دوستانه در سوریه


غیرنظامیان در حلب پس از بمباران نیروهای دولتی
غیرنظامیان در حلب پس از بمباران نیروهای دولتی
شورای امنيت سازمان ملل متحد روز شنبه سوم اسفندماه به اتفاق آرا قطعنامه‌ تسهيل کمک‌های انسان‌دوستانه به غيرنظاميان در سوريه را تصویب کرد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، روسيه و چين که طی اين مدت با قطعنامه ها در خصوص مساله سوريه مخالفت می کردند، اکنون به اين قطعنامه رای مثبت داده اند.

اين قطعنامه از طرف های درگير در بحران سوريه و به ويژه حکومت سوريه خواسته است تا اجازه دهند که کمک های انساندوستانه به دست غيرنظاميان در اين کشور برسد. این قطعنامه همچنین از حکومت سوریه و مخالفان مسلح خواسته به بمباران غیرنظامیان پایان دهند.

بان گی مون،‌دبيرکل سازمان ملل متحد به اعضای شورای امنيت گفت: چنين قطعنامه ای ضروری نبود. کمک های انساندوستانه مساله ای نيست که بر سر آن مذاکره کرد، براساس قوانين بين المللی چنين کمک هايی مجاز است.

دبيرکل سازمان ملل متحد که پس از رای گيری در شورای امنيت صبحت می کرد، اضافه کرده است:«برای من عميقا تکان دهنده است که می بينم هردو طرف درگيری از محاصره غيرنظاميان به عنوان يک تاکتيک جنگی استفاده می کنند.»

لويی جی يی،‌سفير چين در سازمان ملل متحد گفته است، پکن عميقا نگران وضعيت انسانی در سوريه است و از طرف های درگير می خواهد اين قطعنامه را به اجرا بگذارند.

طبق اين قطعنامه در صورتی که حکومت سوريه اجازه ندهد که کمک های انساندوستانه به دست غيرنظاميان برسد، اقداماتی عليه حکومت سوريه درنظر گرفته خواهد شد.

به گزارش رويترز، قطعنامه همچنين از دبيرکل سازمان ملل متحد خواسته است که طی ۳۰ روز آينده گزارشی از روند اجرای اين قطعنامه به شورای امنيت ارائه کند.

به گزارش رويترز،‌درجريان مذاکرات بين اعضای شورای شورای امنيت، بخش هايی از اين قطعنامه دچار تغيير شده و اقدامات تنبيهی چون تحريم و ارجاع پرونده ناقضان به دادگاه بين المللی جنايی از ان حذف شده است.

سازمان ملل متحد می گويد بيش از ۹ ميليون نفر در سوريه به کمک های انساندوستانه احتياج دارند. اين در حالی است که نهادها حامی حقوق بشر نیز می گويند، از آغاز بحران و ناآرامی در سوريه در سال ۲۰۱۱ تاکنون بيش از ۱۰۰ هزار نفر کشته شده اند.
XS
SM
MD
LG