لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۷

مخالفان حکومت سوريه با اعضای شورای امنيت دیدار کردند


رهبران گروه های مخالف حکومت بشار اسد، رييس جمهوری سوريه، روز جمعه چهارم مردادماه با اعضای شورای امنيت سازمان ملل درنيويورک به طور غير رسمی ديدار کرده و از روسيه خواسته اند به حمايت از حکومت بشار اسد پايان دهد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، ديدار غير رسمی رهبران گروه های مخالف حکومت سوريه با اعضای شورای امنيت با هماهنگی بريتانيا برگزار شد و احمد جربا، رييس جديد ائتلاف ملی سوريه، ریاست این هیات را برعهده داشت.

نجيب قدبيان، از اعضای بلندپايه ائتلاف ملی سوريه، در پايان اين نشست گفته است که در اين دیدار مخالفان حکومت سوريه از روسيه خواسته اند که مسکو به حمايت های سياسی و نظامی خود از حکومت بشار اسد پايان دهد.

بان گی‌مون، دبير کل سازمان ملل، روز پنجشنبه اعلام کرد در جنگ داخلی سوريه بيش از ۱۰۰ هزار نفر کشته شده اند. وی از دولت سوريه و شورشيان خواست که نبرد را کنار گذاشته و به خشونت‌ها در آن کشور پايان دهند.

ويتالی چورکين،‌سفير روسيه در سازمان ملل متحد، اين ديدار را «مفيد» ارزيابی کرده و گفته است: اين وظيفه جامعه بين المللی است تا طرف های درگيری در سوريه را به پايان خشونت در اين کشور ترغيب کند.

روسيه، آمريکا و اعضای شورای امنيت تلاش می کنند تا با برگزاری کنفرانس «ژنو ۲» توافق طرف های درگيری در بحران سوريه را برای دستيابی به يک راه حل سياسی جلب کنند.

اين در حالی است که تلاش ها برگزاری کنفرانس صلح «ژنو ۲» در ماه ژوئن سال جاری با شکست مواجه شد. به گزارش رويترز، ديپلمات در سازمان ملل می گويند که احتمالی کمی وجود دارد چنين کنفرانسی به زودی برگزار شود.

اما ويتالی چورکين گفته است که همچنان خوش بين است که چنين کنفرانسی برگزار خواهد شد.

سفير روسيه در سازمان ملل متحد با تاکید بر مشکلاتی که وجود دارد گفته است: همچنان بخت خوبی وجود دارد. گزينه ها جايگزين برای وضع موجود وحشتناک هستند، بنابراين بهتر است به تلاش ها ادامه داد.

رهبران مخالفان خکومت سوریه روز گذشته با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز دیدار کردند.

پیشتر مارک لیال گرانت،‌نماینده بریتانیا در سازمان ملل از دیدار هیات مخالفان حکومت بشار اسد با اعضای شورای امنیت خبر داده بود.

نماینده بریتانیا در سازمان ملل گفته بود که غیر رسمی بودن جلسه به اعضای شورای امنیت این امکان را می‌دهد که به صورت صریح با ائتلاف ملی سوریه گفت‌و‌گو کرده و مسائل اساسی مرتبط با بحران این کشور را با آنها بررسی کنند.

پایان خشونت‌ها، کنفرانس ژنو ۲، رساندن کمک‌های انسانی به نیازمندان و آوارگان، حقوق بشر و حمایت از غیر نظامیان، محورهای اصلی نشست رهبران گروه های مخالف حکومت سوریه و اعضای شورای امنیت اعلام شده بود.
XS
SM
MD
LG