لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۹

طرح آمریکا برای فروش ۱۰ ميليارد دلار سلاح به اسرائیل، عربستان و امارات


هواپيماهای Osprey V-22 که قادر است همچون هلی کوپتر به زمين بنشيند و به سرعت هواپيما پرواز می کند
هواپيماهای Osprey V-22 که قادر است همچون هلی کوپتر به زمين بنشيند و به سرعت هواپيما پرواز می کند
وزارت دفاع آمريکا، پنتاگون، روز جمعه ۳۰ فروردين ماه از نهایی شدن قرارداد فروش ۱۰ ميليارد دلار هواپيما ها و موشک های پيشرفته به اسرائيل، عربستان و امارات متحده عربی خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اقدام پنتاگون در اعلام قصد خود برای فروش تسيلحات به اين سه کشور متحد امريکا در منطقه به نوعی هشدار به ايران ارزيابی می شود که واشينگتن در صدد تقويت قدرت نظامی متحدان خود در منطقه است.

اين در حالی است که مقامات رسمی تاکيد می کنند فروش اين تسليحات به مثابه تغيير در سياست های آمريکا درقبال ايران نيست.

طبق اين گزارش، اسرائيل موشکهای جديد ضد رادار، رادارهای پيشرفته برای نصب بر هواپيماهای جنگنده، هواپيماهای سوخت گيری حين پرواز، هواپيماهایOsprey V-۲۲ که قادر است همچون هلی کوپتر به زمين بنشيند و به سرعت هواپيما پرواز می کند، را خريداری می کند.

يک مقام ارشد پنتاگون که نخواست نامش فاش شود گفته است: اين تسليحات باعث افزايش برتری نظامی اسرائيل خواهد شد.

طبق اين گزارش، امارات عربی متحده نيز ۲۶ فروند جنگنده اف ۱۶ و همچنين موشکهايی با دقت بالا برای اين جنگنده ها خريداری خواهد کرد. ارزش قرارداد تسليحاتی با امارات متحده ۵ ميليارد دلار خواهد بود.

عربستان سعودی که پيشتر ۸۴ هواپيمای جنگندۀ اف ۱۵ در سال ۲۰۱۰ خريداری کرده براساس اين قرار داد تازه موشک های پيشرفته برای اين هواپيماها دريافت خواهد کرد.

در حالی پنتاگون خبر فروش اين تسليحات را منتشر کرده که قرار است فردا چاک هيگل، وزير دفاع آمريکا، برای سفری يک هفته ای به اسرائيل، اردن، مصر، عربستان و امارات متحده عربی عازم منطقه خاورميانه خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، عربستان سعودی و امارات نگران برنامه هسته ای و موشکی ايران هستند اين در حالی است که اسرائيل پيشتر اعلام کرده بود که ممکن است درصورتی که ايران در آستانه دستيابی به بمب هسته ای باشد، مجبور شود عليه جمهوری اسلامی دست به اقدام نظامی پيشگيرانه بزند.

اين گزارش اضافه کرده است: آمريکا درصدد است تا توان نظامی کشورهای عرب متحد خود در منطقه را تقويت کند. ايالات متحده همچنين بارها اعلام کرده است که درقبال تامين امنيت اسرائيل متعهد است.

در همين حال به گزارش رويترز، يک مقام ارشد وزارت دفاع آمريکا برنامه فروش اين تسليحات پيشرفته را يکی از قراردادها فروش تسليحات به دقت هماهنگ شده در تاريخ آمريکا دانسته است.

با اين حال اين گزارش اضافه کرده است که هنوز پنتاگون جزييات فروش اين تسليحات را در اختيار کنگره قرار نداده است.
XS
SM
MD
LG