لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۶

آمريکا: کشورهايی که به بحرين نيرو فرستاده‌اند، در مسير اشتباهی گام گذاشته‌اند


پس از حمله نيروهای امنيتی بحرين به معترضان در منامه که در آن سه تظاهرکننده کشته شدند، دولت بحرين در اين شهر مقرارات منع رفت و آمد اعلام کرده است و وزير امور خارجه آمريکا می‌گويد کشوهايی که به بحرين نيرو اعزام کرده اند، در مسير اشتباهی گام گذاشته اند.


هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، روز چهارشنبه گفته است: کشورهای عضو شورای همکاری خليج فارس با اعزام نيروهای نظامی برای پايان دادن به نا آرامی های سياسی در بحرين ، در مسير اشتباهی گام برداشته اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هيلاری کلينتون می گويد: آمريکا به طور شفاف به کشور های عضو شورای همکاری خليج فارس اعلام کرده است که مساله کنونی در بحرين راه حل امنيتی ندارد، بلکه می بايست از طريق مذاکره به راه‌حلی دست يافت.

وزير امور خارجه آمريکا گفته است: چهار کشور عضو شورای همکاری خليج فارس، از جمله عربستان سعودی و امارات متحده عربی، «برای حمايت از حکومت بحرين به اين کشور نيرو اعزام کرده اند. آنها در مسير اشتباهی گام گذاشته اند. پاسخ امنيتی برای اين (بحران بحرين) وجود ندارد.»

روز دوشنبه پس از بالاگرفتن اعتراضات در بحرين، عربستان سعودی و امارات نيروهای خود را به به اين کشور اعزام کردند. براساس گزارش ها يک هزار سرباز عربستانی به همراه ۵۰۰ پليس از امارات متحده عربی به بحرين اعزام شده اند.

تاکنون گزارشی در خصوص اعزام نيرو از سوی دو کشور ديگر حاشیه خلیج فارس خبری منتشر نشده است.

در حالی خانم کلينتون از حضور نيروهای نظامی خارجی در بحرين انتقاد کرده است که روز چهارشنبه نيروهای امنيتی با تانک، هلی کوپتر و ماشين های آب پاش به صدها نفرتظاهرکننده عمدتا شيعه حاضر در ميدان «مرواريد» حمله کرده و آنها ر امتفرق کردند.

يک از رهبران حزب وفاق، از احزاب شيعه در بحرين، گفته است که در حمله نيروهای امنيتی سه نفر کشته شده اند.

در همين حال وزارت کشور بحرين می گويد دو تن از نيروهای امنيتی اين کشور در درگيری های روز چهارشنبه کشته شده اند.

ارتش بحرين نيز در بيانيه ای که از تلويزيون پخش شد اعلام کرده است: «هرگونه تجمع، تظاهرات و راهپيمايی در هرنقطه ای از کشور ممنوع است.»

ارتش بحرين می گويد به همراه نيروهای اعزامی شورای همکاری خليج فارس توانسته است نقاطی از منامه را «پاکسازی» کند.

ارتش بحرين همچنين در منامه مقرارات منع رفت و امد شبانه اعلام کرده است.

واکنش ها به حضور نظامی خارجی در بحرين


حضور نظامی نيروهای عربستانی و اماراتی در بحرين واکنش هايی از سوی ايران، عراق و آيت الله علی سيستانی، مرجع بزرگ شيعيان عراق را به همراه داشته است.

ايران اعزام نيروهای چند کشور عرب حاشيه خليج فارس به بحرين را محکوم کرده است و احمد وحيدی، وزير دفاع اين کشور، از اين اقدام با عنوان يک «خطای استراتژيک» ياد کرده و نسبت به بروز «خصومت و درگيری» در منطقه هشدار داده است.

در همين زمينه، نوری المالکی، نخست وزير عراق، از اعزام نيروهای نظامی چند کشور عرب حاشيه خليج فارس به بحرين به شدت انتقاد کرده است و طرفداران مقتدا صدر در بغداد دست به راهپيمايی زده اند.

آيت الله علی سيستانی نيز از مقامات بحرين خواسته است تا استفاده از خشونت عليه شهروندان غير مسلح را متوقف کند.

در همين زمينه، گيدو وستر وله، وزير امور خارجه آلمان حضور نيروهای نظامی خارجی در بحرين را محکوم کرده است.

وزير امور خارجه آلمان گفته است:«ما از همه کشورهای منطقه می خواهيم از خود خويشتنداری نشان دهند. خشونت ها بايد تمام شود.»

وی همچنين خواستار آغاز گفت وگو بين مخالفان و حکومت بحرين شده است.
XS
SM
MD
LG