لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۹

آمريکا و بريتانيا اتهامات ايران درباره همکاری با عبدالمالک ريگی را تکذيب کردند


تصویری از عبدالمالک ریگی که تلویزیون جمهوری اسلامی روز سه شنبه بارها آن را نشان داد. تلویزیون ایران می گوید که این تصویر لحظاتی قبل از پیاده شدن رهبر گروه جندالله از هواپیما گرفته شده است.
تصویری از عبدالمالک ریگی که تلویزیون جمهوری اسلامی روز سه شنبه بارها آن را نشان داد. تلویزیون ایران می گوید که این تصویر لحظاتی قبل از پیاده شدن رهبر گروه جندالله از هواپیما گرفته شده است.
آمريکا اتهامات ايران درباره حضور رهبر گروه جندالله در يک مقر نظاميان اين کشور در افغانستان را رد کرده است و بريتانيا نيز ضمن استقبال از بازداشت عبدالمالک ريگی، هرگونه تاييد و حمايت از جندالله را تکذیب کرده است.

حيدر مصلحی، وزير اطلاعات ايران، روز سه شنبه گفت که عبدالمالک ريگی «۲۴ ساعت قبل از دستگيری در يکی از مقرهای آمريکايی‌ها در افغانستان بود» و آمريکايی ها برای وی کارت تردد در پاکستان و گذرنامه افغانی تهيه کرده بودند.

حملات منتسب به گروه جندالله
  • ۱۲ دى ۱۳۸۴: در حمله به یک پاسگاه نیروى انتظامى در نزدیکى شهر سراوان ۹ نفر از پرسنل نیروى انتظامى به گروگان گرفته شدند، که مسوولیت این اقدام را گروه جندالله در تماس با شبکه ماهواره‌اى العربیه بر عهده گرفت.
  • ۲۵ اسفند ۱۳۸۴: شمارى از جنگجویان عضو جندالله با بستن جاده زابل - زاهدان در منطقه تاسوکى به روى شش خودروى عبورى آتش گشودند. در این حادثه ۲۲ نفر کشته و شمار دیگرى نیز به گروگان گرفته شدند.
  • ۲۵ بهمن ۱۳۸۵: انفجار در خودروى بمب‌گذارى شده در مسیر اتوبوس حامل اعضاى سپاه پاسداران در یکى از خیابان‌هاى زاهدان به کشته شدن ۱۳ نفر و زخمى شدن ۳۰ نفر دیگر منجر شد.
  • ۲۳ خرداد ۱۳۸۷: شورشیان جندالله با حمله به یک پاسگاه نیروى انتظامى در سراوان، ۱۶ مامور انتظامى را به گروگان گرفته و با خود به پاکستان بردند.
  • ۲۵ خرداد ۱۳۸۷: پاکستان عبدالحمید ریگى، برادر رهبر گروه جندالله و ۱۵ عضو دیگر این گروه را به ایران تحویل داد. ایران همواره از مقام‌هاى پاکستانى به دلیل «عدم همکارى موثر آنها در مبارزه با تروریسم» انتقاد کرده است.
  • ۲۱ مرداد ۱۳۸۷: تلویزیون العربیه گزارش داد، گروه جندالله دو سرباز ایرانى را کشته و سه تن از اعضاى سپاه پاسداران را نیز گروگان گرفته است.
  • ۱۴ آذر ۱۳۸۷: جانشین فرمانده نیروى انتظامى ایران اعلام کرد، گروه جندالله ۱۵ تن از گروگان‌هاى خود را که از سربازان نیروى انتظامى بودند، کشته است. پیشتر یکى از سربازها آزاد شده بود.
  • ۷ خرداد ۱۳۸۸: گروه تحت رهبری عبدالمالک ریگى مسولیت انفجار انتحارى در یکى از مساجد شیعیان زاهدان را برعهده گرفت. دراین حادثه ۲۵ نفر کشته و بیش از ۱۲۰ فر زخمى شدند.
  • ۲۶ مهر ۱۳۸۸: در جریان یک بمب‌گذارى انتحارى دیگر در شهر «سرباز» جانشین فرمانده نیروى زمینى سپاه پاسداران و شمار دیگرى از فرماندهان ارشد سپاه و سران عشایر سنى بلوچ کشته شدند.
حيدر مصلحی اضافه کرده است: جندالله از «سوی دستگاه‌های جاسوسی» آمريکا، بريتانيا و برخی کشورهای ديگر حمايت می‌شد.

اين در حالی است که یک مقام بلندپايه دولت آمريکا در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری فرانسه درباره حضور عبدالمالک ريگی در مقر آمريکايی ها در افغانستان گفته است: اين اتهام کاملا بی پايه است.

ارين پلتن، يکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آمريکا نیز در گفت وگو با «راديو فردا» گفته است:آمريکا قويا هرنوع تروريسم را محکوم می کند و از گروههای تروريستی حمايت نمی کند.

ارين پلتن اضافه کرده است: آمريکا از هيچ شکلی از تروريسم در داخل ايران حمايت نمی کند. ما به همکاری خود با جامعه جهانی برای کوتاه کردن دست سازمان های تروريستی ادامه می دهيم تا از اين طريق مانع حملات انها به شهروندان بيگناه در هر نقطه ای بشويم

وزارت امور خارجه بريتانيا نيز ضمن استقبال از اين خبر، دستگيری عبدالمالک ريگی را پيروزی مهمی در مبارزه با تروريسم خواند.

وزارت خارجه بريتانيا گفته است: «عبدالمالک ريگی تروريست و مسئول حملات انزجار آميزی است که منجر به کشته شدن ايرانيان بی گناه شد. بريتانيا اقدامات تروريستی اين گروه را محکوم کرده و می کند و دستگيری وی توسط ايران را ضربه ای محکم به تروريسم دانسته و دولت بريتانيا بدون قيد و شرط از آن حمايت می کند.»

در همين زمينه، بری مارستون، سخنگوی وزارت امور خارجه بريتانيا به شهران طبری خبرنگار «راديو فردا» در لندن گفته است: برتيانيا به هيچ وجه درحمايت و تاييد جندالله شرکت نداشته است و بريتانيا با اين گروه هيچ رابطه ندارد.

بری مارستون اضافه کرده است: از نظر دولت بريتانيا عبدالمالک ريگی يک تروريست و مسئول حملات ترسناک عليه ايران است. به همين دليل اين بازداشت يک اقدام مثبت برای مردم و دولت ايران است. اگر اين گزارش ها صحت داشته باشد، از آن استقبال می کند.

وزارت اطلاعات ايران در حالی خبر بازداشت عبدالمالک ريگی را منتشر کرده است که جزييات دستگیری وی هنوز مشخص نيست.

وزير اطلاعات ايران با اشاره به «مديريت اطلاعاتی پنج ماهه» در تعقيب عبدالمالک ريگی، گفته است که وی در جريان يک سفر هوايی بين دبی به قرقيزستان بازداشت شده است.

در حالی که ایران، آمریکا و غرب را متهم به همکاری با جندالله کرده است این گروه نیز در بیانیه ای ضمن تایید بازداشت عبدالمالک ریگی، سازمان های اطلاعاتی آمریکا، پاکستان و افغانستان را به همکاری با ایران متهم کرده است.

گروه جندالله در بيانيه ای که بر روی وب سايت خود قرار داده، نوشته است: عبدالمالک ريگی در «يک عمليات تروريستی و با همکاری سرويس های اطلاعاتی غرب از جمله سيا و اطلاعات افغانستان و اطلاعات پاکستان دستگير» و به ايران تحويل داده شد.

دراين بيانيه همچنين تصريح شده است که بر اساس شواهد، در جريان بازداشت عبدالمالک ريگی، «آمريکا و غرب نزديک ترين ارتباط ها» را با ايران داشته اند.

گروه جندالله در سال‌های گذشته مسئوليت برخی از «اقدامات تروريستی» در شرق ايران را بر عهده گرفته بود.

در آخرين حمله انتحاری در مهرماه سال جاری در منطقه «پيشين» شهرستان «سرباز»، بيش از ۴۰ نفر از جمله ۱۵ فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کشته شدند که در ميان آنها نام علی شوشتری، جانشين فرمانده نيروی زمينی سپاه، به چشم می‌خورد.

جندالله پيش از اين نيز مسئوليت چند حادثه تروريستی و گروگانگيری در جنوب شرقی را بر عهده گرفته بود که از جمله اين حوادث می‌توان به انفجار مسجد علی ابن ابيطالب زاهدان در خرداد ماه امسال، گروگانگيری و قتل ۱۶ نفر از پرسنل نيروی انتظامی در سال ۸۷ و قتل برخی از سرنشينان خودروهای عبوری در منطقه تاسوکی در سال ۸۴ اشاره کرد.

در همین زمینه

XS
SM
MD
LG