لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۵

ابراز نگرانی آمریکا از احتمال اجرای حکم اعدام یوسف ندرخانی


يوسف ندرخانی، کشيش مسيحی متهم به ارتداد
يوسف ندرخانی، کشيش مسيحی متهم به ارتداد
کاخ سفيد و وزارت امور خارجه آمريکا روز پنجشنبه در بيانيه های جداگانه ای نسبت به گزارش های منتشره در خصوص احتمال اجرای حکم اعدام يوسف ندرخانی، کشيش مسيحی متهم به ارتداد، ابراز نگرانی کرده اند

در بيانيه کاخ سفيد آمده است: گزارش هایی در خصوص تاييد حکم اعدام کشيش يوسف ندرخانی منتشر شده است که آمریکا به شدیدترین وجه ممکن آن را محکوم می کند.

کاخ سفيد می گوید، اين حکم تنها به دليل امتناع کشیش یوسف ندرخانی از تغيير مذهب خود تایید شده است.

کاخ سفيد اضافه کرده است: «اين اقدام ايران نمونه ديگری از نقض تکان دهنده تعهدات بين المللی اش، قانون اساسی اين کشور و ارزش های دينی است.»

کاخ سفيد می گويد، ايالات متحده با کشيش يوسف ندرخانی، خانواده وی و تمام کسانی که به دنبال آزادی دينی و مذهبی به عنوان حقی جهانشمول هستند، ابراز همبستگی می کند.

يوسف ندرخانی، ۳۳ ساله، در سن نوزده سالگی از اسلام به مسيحيت گرويده است . وی به هنگام دستگيری رهبری يک گروه از مسيحيان در رشت را برعهده داشت. در هفته های اخير گزارش هايی در خصوص تایید و ابلاغ حکم اعدام يوسف ندرخانی به دايره اجرای احکام زندان رشت منتشر شده است.

کاخ سفيد می گويد، روند دادگاه و صدور حکم کشيش يوسف ندرخانی نشان می دهد که حکومت ايران اعتنايی به آزادی مذهب ندارد و همچنين نشان می دهد که حکومت ايران به نقض حقوق جهانشمول شهروندانش ادامه می دهد.

کاخ سفيد از مقام های ايران خواسته که بيدرنگ حکم اعدام کشيش يوسف ندرخانی را لغو کرده و وی را آزاد کند.

کاخ سفيد اضافه کرده است، در صورتی که ايران چنين کند، پايبندی خود به حقوق بنيادی و جهانشمول از جمله آزادی مذهب را نشان داده است.

کاخ سفيد در پايان اين بيانيه ، وجدان های بشری و جامعه بين المللی را فراخوانده است که از مقام های جمهوری اسلامی بخواهند هرچه سريعتر کشيش يوسف ندرخانی را آزاد کنند.

مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز روز پنجشنبه، در بیانیه ای نسبت به سرنوشت کشیش یوسف ندرخانی ابراز نگرانی کرد.

مارک تونر گفته است که امریکا صدور حکم اعدام برای کشیش یوسف ندرخانی را محکوم کرده و خواهان آزادی فوری وی است.

دادگاه بدوی، يوسف ندرخانی را به «ترک دين» و «دعوت ساير مسلمانان به مسيحيت»، «ايجاد يک کليسای مخفی در خانه خود» و «ابراز مخالفت آشکار با اسلام» متهم و در نهايت وی را به اعدام محکوم کرد.

همسر آقای ندرخانی که به حبس ابد محکوم شده بود، هم ‌اکنون در بيرون از زندان به سر می‌ برد.
XS
SM
MD
LG