لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۲

آمريکا خواستار آزادی همه روزنامه نگاران زندانی در ایران شد


مايکل پوزنر، دستيار وزير امور خارجه آمريکا در امور دموکراسی، حقوق بشر و کار
مايکل پوزنر، دستيار وزير امور خارجه آمريکا در امور دموکراسی، حقوق بشر و کار
مايکل پوزنر، دستيار وزير امور خارجه آمريکا در امور دموکراسی، حقوق بشر و کار روز چهارشنبه به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات از دولت ايران خواسته تا تمامی روزنامه نگاران زندانی را آزاد کند.

به گزارش «سفارت مجازی ايالات متحده، تهران.ايران» مايکل پوزنر در مقاله ای نوشته است: «در روز جهانی آزادی مطبوعات، ايالات متحده از دولت ايران می خواهد تا همه روزنامه نگاران زندانی را آزاد کند. »

دستيار وزير امور خارجه آمريکا در امور دموکراسی، حقوق بشر و کار اضافه کرده است:« ما اين رژيم را به برداشتن گامهای ضروری به منظور ايجاد فضا برای رسانه های مستقل که بتوانند کار خود را بدون ترس از خشونت و آزار دنبال کنند، فرا می خوانيم. و ما به روزنامه نگاران، وبلاگ نويسان وشهروندان دليری که جان، سلامت و آزادی خود را به خاطر آگاه ساختن ديگران از حقيقت فدا کرده اند، ادای احترام می کنيم. »

مايکل پوزنر در ادامه نوشته است: «هنگامی که روزنامه نگاران مورد حمله و تهديد قرار می گيرند، زندانی يا ناپديد می شوند، ترس بر جای حقيقت می نشيند و همه جامعه دچار رنج می شود.»

آقای پوزنر همچنين نوشته است:«درحالی که مردم در سراسر جهان روز آزادی جهانی مطبوعات را، که امسال توسط يونسکو در تونس ميزبانی می شود، برگزار می کنند، مخاطرات عليه روزنامه نگاران رو به افزايش است. تا دسامبر گذشته، کميتۀ حمايت از روزنامه نگاران ١۷۹ خبرنگار زندانی را در سراسر جهان شمارش کرد- که ۴۲ تن از آنان تنها در ايران بودند. ناظران حقوق بشر گزارش می دهند که از ماه ژانويه تاکنون شمار روزنامه نگاران و وبلاگ نويسان ايرانی در زندان به حدود ۹۰ نفر افزايش يافته است. تهديد، حمله، بازداشت، زندانی يا ناپديد شدن، و يا قتل به خاطر تلاش برای گزارش خبرها، عليه آنان که خارج از زندان هستند ادامه دارد. »

اين مقام وزارت امور خارجه آمريکا اضافه کرده است:« اين افراد با اين کار خود آزادی بنيادی و گنجانده شده در کنوانسيون بين المللی حقوق مدنی و سياسی (ICCPR) را به مورد اجرا گذاشتند که می گويد: "همگان بايد از حق آزادی عقايد برخوردار باشند؛ اين حق بايد آزادی جستجو، دريافت و در ميان گذاشتن هر گونه اطلاعات و انديشه را بدون توجه به مرزها، بصورت شفاهی يا کتبی، يا از طريق چاپ، به شکل اثر هنری، يا از طريق هرگونه رسانه ای که بخواهند، در بر بگيرد.»

مايکل پوزنر همچنين تصریح کرده است:«با وجود آنکه ايران يکی از کشورهای عضو ICCPR است، دولت ايران به شکل مستقيم يا غيرمستقيم رسانه ها را سانسور می کند. افزوده بر فيلتر کردن و نظارت بر رسانه های سنتی، اين رژيم در حال ايجاد يک "اينترنت ملی" است که ارتباط شهروندان ايرانی را با بقيه جهان کاملاً قطع می کند.»

در همین زمینه، ويکتوريا نولند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، روز پنجشنبه از دولت ايران خواسته بود تا محمد صديق کبودوند و در حدود ۹۰ روزنامه نگار ايرانی که در زندان بسر می برند را آزاد کند.
XS
SM
MD
LG