لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۵

«۱۴ معترض بر اثر تيراندازی نيروهای امنيتی سوريه در شهر حماة کشته شدند»


تظاهرات ضد حکومتی روز جمعه در شهر حماة
تظاهرات ضد حکومتی روز جمعه در شهر حماة
فعالان سوری می گويند در جريان اعتراضات روز سه شنبه در شهر حماة دست کم چهارده نفر کشته شده اند و در همین روز آمريکا از حکومت سوريه خواست تا به سرکوب مخالفان پايان داده و نيروهای امنيتی خود را از شهر حماة خارج کند.

ويکتوريا نولند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، روز سه شنبه در بيانيه ای بار ديگر نگرانی ایالات متحده را از تداوم نا آرامی ها و سرکوب تظاهرات مسالمت آميز مخالفان در سوريه ابراز کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا می گويد:«حکومت سوريه ادعا می کند که به گفت وگو با مخالفان علاقه مند است . اين در حالی است که اقدامات اين حکومت در شهرهايی مانند حماة و در مرز ترکيه چنين حرفی را بی اعتبار می کند.»

ويکتوريا نولند در اين بيانيه تاکيد کرده است که نيروهای امنيتی سوريه سرکوب مخالفان و تظاهرات مسالمت آميز معترضان را تشديد کرده اند.

وی همچنين اضافه کرده است:هيچ عذر و بهانه ای نمی تواند توجيهی باشد که براساس آن نيروهای امنيتی سوريه به دور تازه ای از سرکوب مخالفان، کشتار تظاهر کنندگان و بازداشت مردم به ظن مخالفت سياسی دست بزنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا همچنين گفته است:«ما از حکومت سوريه می خواهيم فورا به بازداشت و ارعاب پايان دهد، نيروهای امنيتی از حماة و ديگر شهرها عقب نشینی کنند و به مردم سوريه اجازه داده شود تا خواسته ها و عقايد خود را آزادانه بيان کرده و گذار واقعی به دمکراسی محقق شود.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، فعالان سوری می گويند روز سه شنبه در جریان حمله نيروهای امنيتی به مخالفان در شهر حماة دست کم چهارده نفر کشته و ۳۵ نفر زخمی شده اند.

طبق اين گزارش، ديده بان حقوق بشر سوريه اعلام کرده است روز سه شنبه صدا تيراندازی شديد در بخش های مختلف شهر حماة شنيده می شد

رامی عبدالرحمان، فعال حقوق بشر، گفته است:تانک های ارتش سوريه به جز در قسمت شمالی، در بقيه ورودی های اصلی شهر حماة مستقر شده اند.

وی همچنين گفته است: ساکنان شهر خود را برای مقابله با نيروهای ارتش اماده می کنند تا نگذارند نيروهای ارتش وارد اين شهر ۸۰۰ هزار نفری بشوند.

در همين حال خبرگزاری رويترز می گويد استقرار تانک های ارتش سوريه در اطراف شهر حماة پس از برگزاری بزرگترين تظاهرات در اعتراضات اخیر در روز جمعه در این شهر روی می دهد.

یک روز پس از این تظاهرات که صدها هزار نفر در آن دست به تظاهرات ضد حکومتی زدند، بشار‌ اسد، رئیس جمهور سوریه، طی حکمی استاندار حماة را از سمت خود برکنار کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه شهر حماة در سال ۱۹۸۲ شاهد اعتراضات مردم در اين شهر در دوران حافظ اسد، پدر بشار اسد، بود و گفته می شود در آن اعتراضات نيروهای امنيتی سوريه دست کم ۲۰ هزار نفر را به قتل رساندند.

با اين حال به گفته فعالان حقوق بشر در جريان اعتراضات ۱۴ هفته ای در سوريه تاکنون بيش از يک هزار و ۳۰۰ نفر کشته و بيش از ده هزار نفر نيز بازداشت شده اند.
XS
SM
MD
LG