لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۳

ابراز نگرانی آمريکا از تعقيب و آزار بهاييان در ايران


فيليپ جی. کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا در بيانيه‌ای که روز جمعه منتشر شد نسبت به استمرار تعقيب و آزار اقليت بهايی و ديگر اقليت‌های دينی در ايران ابراز نگرانی عميق کرده است.

آقای کرولی در این بيانيه با اشاره به گذشت دو سال از دستگيری هفت تن از رهبران بهايی در ايران، تأکید کرده است که هرچند سه تن از اين افراد در سه جلسه دادگاه حاضر شده‌اند، اما هيچ يک هنوز حق دسترسی به وکيل ندارند.

هفت عضو تشکيلات جامعه بهايی ايران که در ارديبهشت‌ماه سال ۱۳۸۷ دستگير شده و تاکنون در زندان به سر می‌برند عبارتند از مهوش ثابت، فريبا کمال‌آبادی، جمال‌الدين خانجانی، عفيف نعيمی، سعيد رضايی، بهروز توکلی و وحيد تيزفهم، که به گفته جامعه جهانی بهايی وظيفه بررسی مشکلات ۳۰۰ هزار نفر از پيروان اين آيين در ايران را بر عهده داشتند.

جامعه جهانی بهایی اوایل هفته گذشته در آستانه سالگرد بازداشت این افراد در بیانیه‌ای از مقامات جمهوری اسلامی خواسته است که این هفت نفر را آزاد کند.

جامعه جهانی بهایی می‌گوید که در سه جلسه دادگاهی که برای این افراد برگزار شد هیچ گونه سند و مدرکی علیه بازداشت‌شدگان ارائه نشده است و این نشان می‌دهد این افراد به دلیل اعتقاداتشان بازداشت شده‌اند.

در همین حال، فیلیپ کرولی در بیانیه خود تأکید کرده است که آمريکا قوياً اين گونه رفتارها و نقص حقوق را محکوم کرده و از ايران می‌خواهد به مسئوليت‌های خود بر اساس ميثاق حقوق سياسی و مدنی، عمل کند.

بياينه ياد شده می‌افزايد: ايران در جريان شورای حقوق بشر در فوريه سال ۲۰۱۰، سه ماه پيش، متعهد شد که به قوانين بين‌المللی در احترام به تنوع اديان و قوميت ها، عمل کند. آمريکا از اين که ايران به اين تعهد خود عمل نکرده و آن را در مورد اقليت بهايی اجرا نمی‌کند، ابراز نااميدی کرده است.

وزارت خارجه آمريکا در اين بيانيه نوشت: بار ديگر آمريکا همصدا با جامعه جهانی از ايران می‌خواهد وظايف خود در حمايت از حقوق بشر و حقوق اساسی تمامی شهروندانش، انجام دهد.

جامعه بهايی می‌گويد پس از انقلاب سال ۱۳۵۷، بيش از ۲۰۰ بهايی توسط حکومت ايران کشته شده‌اند. هزاران نفر از بهاييان دستگيرشده، مورد آزار و اذيت قرار گرفته، کار خود را از دست داده، مورد نظارت دائمی بوده و در نهايت اموال و دارايی‌های‌شان توسط دولت جمهوری اسلامی توقيف شده است.

ایران بهائیت را به عنوان یک دین به رسمیت نمی‌شناسد و در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بهاييان از اينکه بتوانند مشاغل دولتی داشته باشند ممنوع شده‌اند و فرزندان‌شان نيز اجازه ندارند که در دانشگاه‌های ايران ثبت نام کنند.
XS
SM
MD
LG