لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۸

نمايندگان کنگره آمريکا به دنبال گسترش تحريم ها عليه ايران


گزارش ها حاکی است که شماری از اعضای کنگره آمريکا به دنبال راههای تشديد تحريم ها عليه ايران هستند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، طرح پيشنهادی برای تشديد تحريم ها عليه بانک مرکزی ايران در مراحل اوليه قرار دارد و هدف اين تحريم ها، فشار بيشتر بر ايران برای حل مناقشه هسته ای اين کشور است.

رابرت منندز، ‌سناتور دمکرات، روز جمعه گفته است: ما به طور جدی به دنبال سياست ها و گزينه های بيشتر برای تحت فشار قرار دادن معاملات با بانک مرکزی ايران و ديگر اقداماتی که می تواند ذخاير ارزی ايران را تحت تاثير قرار می دهد، هستيم.

طبق اين گزارش، دستيار يکی نمايندگان کنگره آمریکا در اين زمينه گفته است: برخی از قانونگذاران آمريکايی بر اين باورند که اگر چنين طرحی تمام معاملات بانکی را ، به جز برای غذا و دارو در بر بگيرد اقتصاد ايران «خيلی سريع» سقوط خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، تحريم های جديد کنگره آمريکا عليه ايران احتمالا بخشی از لايحه بودجه سالانه سياست دفاعی خواهد بود ، که سنا و مجلس نمايندگان بعد از انتخابات رياست جمهوری اين کشور در ۶ نوامبر بررسی خواهند کرد.

اين دستيار نماينده کنگره آمريکا گفته است: برخی از قانونگذاران آمريکايی خواهان آن هستند که تحريم های بانکی کليه معاملات بانکی ایران را ، به جز معاملات مرتبط با غذا و دارو، هدف قرار دهند.

وی اضافه کرده است: براين مبنا، «حرکت به سمت سناريو تحريم کامل خواهد بود.»

اين دستيار نماينده کنگره آمريکا تصريح کرده است: در صورت تصویب این تحریم ها «اقتصاد ايران خيلی سریع سقوط خواهد کرد.»

در حالی کنگره آمريکا به دنبال گسترش تحريم ها عليه ايران است،‌ که در پی کاهش ارزش ريال، بازار تهران در روز چهارشنبه ۱۲ مهرماه شاهد ناآرامی هايی بود. هزاران نفر از مردم و از جمله کسبه و بازاريان، در خيابان‌های مرکزی تهران دست به تظاهرات زدند و عليه دولت و وضعيت اقتصادی شعار سر دادند.

هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، در همين روز پاسخ به پرسشی در خصوص تاثير تحريم ها بر وضعيت مردم، حاکميت ايران را مقصر اصلی وضعيت نابسامان اقتصادی در ايران دانست.

هيلاری کلينتون، وزير خارجه آمريکا، در ادامه گفته بود: «هدف ما ترغيب رژيم ايران به مذاکره جدی و با حسن نيت با جامعه جهانی درباره برنامه هسته‌ای‌اش بوده و هست.»

هيلاری کلينتون تاکيد کرد که ايران بهتر است «بسيار فوری» اقدام کند و افزود که «رويکرد دو مسيره» (تنبيه و تشويق) به منظور وادار کردن ايران به مذاکره بوده است.

وزير خارجه آمريکا تصريح کرد: «به باور من، دولت ايران مسئول آن چيزی است که در ايران جريان دارد و اين دولت است که بايد پاسخگو باشد.»
XS
SM
MD
LG