لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۳۹

هویر: کنگره آمریکا تا دو هفته دیگر تحریم‌ها علیه ایران را آماده می‌کند


استنی هوير ، رهبر اکثريت دمکرات مجلس نمايندگان آمريکا،
استنی هوير ، رهبر اکثريت دمکرات مجلس نمايندگان آمريکا،
استنی هوير، رهبر اکثريت دمکرات مجلس نمايندگان آمريکا، روز سه‌شنبه اعلام کرد که کنگره آمريکا لايحه اعمال تحريم‌های بيشتر اين کشور عليه جمهوری اسلامی ايران را تا کمتر از دو هفته دیگر برای تصويب آماده خواهد کرد.

رهبر اکثريت دمکرات مجلس نمايندگان به خبرنگاران گفت که توافق سه‌جانبه روز دوشنبه بين جمهوری اسلامی ایران، ترکيه و برزيل برای مبادله اورانيوم غنی‌شده سه‌ونيم درصدی با سوخت مورد نياز برای رآکتور تحقیقاتی تهران در ترکيه، برای تغيير در رفتار کنگره کافی نیست.

او گفت: «آنها (ايرانی‌ها) بر آن نيستند که قطعنامه‌های شورای امنيت سازمان ملل را بپذيرند. آنها بيست درصد از اورانيوم را که برای پيگيری تسليحات هسته‌ای لازم است حفظ خواهند کرد.»

آقای هوير تاکيد کرد که «ما فکر می‌کنيم که اين امر غيرقابل پذيرش است».

سخنان رئيس اکثريت دمکرات مجلس نمايندگان آمريکا روز سه‌شنبه پس از اظهارات وزير امور خارجه اين کشور، هیلاری کلینتون، ايراد شد.

خانم کلينتون در برابر کميته روابط خارجی سنای آمريکا اعلام کرد که ايالات متحده با همکاری روسيه و چين بر سر پيش‌نويس قطعنامه‌ای محکم برای دور چهارم تحريم‌های شورای امنيت عليه ايران با ديگر اعضای گروه ۱+۵ به توافق رسيده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزير خارجه آمريکا خبر داد که اين پيش‌نويس روز سه‌شنبه بين اعضای شورای امنيت از جمله ترکيه و برزيل که ميانجي‌گری مبادله سوخت اتمی ايران در خاک ترکيه را پيگيری کردند توزيع می‌شود.

دولت باراک اوباما پيش از اين از نمايندگان کنگره خواسته بود تا حصول توافقی همه‌جانبه میان اعضای گروه ۱+۵ بر سر قطعنامه چهارم شورای امنيت عليه دولت ايران، تصويب لايحه تحريم‌های جديد را به تعويق اندازند.

استنی هوير در کنفرانس خبری روز سه‌شنبه خود گفت که متن لايحه مشترک مجلس نمايندگان و سنای آمريکا برای تحريم‌های بيشتر و شديدتر عليه جمهوری اسلامی اين هفته در صحن هر دو مجلس آمریکا به بحث گذاشته خواهد شد تا راه برای رای‌گيری درباره آن گشوده شود.

مجلس نمايندگان آمريکا در چهارم اردیبهشت‌ماه کميته‌ای را مامور کرده است تا به همراه کميته مشابهی از سنای اين کشور طرحی مشترک از ميان دو طرحی که در مجلس نمايندگان و مجلس سنا علیه ایران تصويب شده، تهيه کنند.

دو مجلس نمايندگان و سنای آمريکا طرح‌هایی درباره تحريم‌های يک‌جانبه این کشور شامل طرح تحريم فروش بنزين و فراورده‌های نفتی به ايران را تصویب کرده‌اند.

آقای هوير همچنین گفته است: «بسيار مهم است که لايحه مشترک کنگره، پيش از فرارسيدن تعطيلی (روز يادبود – جان باختگان ارتش آمريکا) در پايان ماه جاری ميلادی به تصويب برسد.»

کنگره آمريکا از ۳۱ ماه جاری ميلادی تا ششم ماه ژوئن آينده، يک هفته تعطيل خواهد بود.
XS
SM
MD
LG