لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۴۵

آمريکا خواستار دسترسی کنسولی به رکسانا صابری شد


.
.
به دنبال ابراز نگرانی رضا صابری از وضعیت دخترش در زندان اوین، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، روز چهارشنبه از ايران خواست تا اجازه دهد مقامات کنسولی سفارت سوئيس در تهران به رکسانا صابری، روزنامه نگار ايرانی-آمريکايی در زندان اوين دسترسی داشته باشند.

گوردون دوگید، يک سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، گفت: «ما از طريق سوئيس به دنبال دسترسی کنسولی هستيم. چرا که فکر می‌کنم اين مسئله در شرايط کنونی ضروری است.»

واشينگتن با تهران روابط ديپلماتيک ندارد و سفارت سوئيس حافظ منافع آمريکا در ايران است.

گوردون دوگيد همچنين گفت وزارت امور خارجه آمريکا روز سه‌شنبه با رضا صابری پدر رکسانا صابری پس ازتماس تلفنی از زندان گفت‌وگو کرده است.

رضا صابری، به خبرگزاری «رويترز»گفته بود که روز سه‌شنبه، دخترش از زندان به وی تلفن زده است.

آقای صابری درباره گفت وگوی تلفنی با دخترش تصريح کرده بود: «من خيلی نگران هستم. او تمايل زيادی به خودکشی دارد.»

در همین زمینه، گوردون دوگید گفت:«می‌تواند تصور کنيد که پدر وی بسيار نگران سلامتی او است، (هيلاری) کلينتون وزير امور خارجه نيز همين طور.»

رضا صابری که در ايالت داکوتای شمالی زندگی می‌کند، روز سه‌شنبه گفته بود، رکسانا صابری در تماس تلفنی خود از زندان اوين گفته بود «در صورتی که آزاد نشود، دست به اعتصاب غذا خواهد زد.»

رکسانا صابری، که در ايران برای رسانه‌های خارجی گزارش تهيه می‌کرد، از بهمن‌ماه سال گذشته در زندان اوين تهران در بازداشت به سر می‌برد.

رکسانا صابری در تماس تلفنی روز سه شنبه گفته است که تصميم مقامات قضايی ايران درباره وی تغيير کرده است و احتمالا او را به مدت چند ماه تا دو سال در زندان نگه خواهند داشت.

اين در حالی است که حسن حداد، معاون امنيت دادسرای عمومی و انقلاب تهران، ۱۶ اسفندماه گفته بود که تحقيقات درباره پرونده رکسانا صابری انجام شده است و او طی روزهای آينده آزاد می‌شود.

هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، پيشتر از مقام‌های ايران خواسته بود تا هرچه زودتر رکسانا صابری را آزاد کنند.

هيلاری کلينتون در اسفندماه به بخش خبری شبکه تلويزيونی «ای‌بی‌سی» گفته بود که «از تمام ابزارهای موجود برای بازگرداندن رکسانا صابری بهرهُ خواهد گرفت.»

رکسانا صابری، ۳۱ ساله، شش سال قبل برای فعاليت‌های خبری به ايران رفت و با مجوز دولت ايران به خبر رسانی برای راديو «ان. پی. آر» و ديگر رسانه‌های خارجی مشغول بوده است.

رکسانا صابری از پدری ايرانی و مادری ژاپنی در داکوتای شمالی در آمريکا متولد شده و در سال ۱۹۹۷ به دليل موفقيت‌های ورزشی و هنری خود به عنوان دختر شايسته ايالت داکوتای شمالی انتخاب شد.
XS
SM
MD
LG