لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۲

انتقاد آمريکا از حکم شش سال زندان برای محسن آرمين


ويکتوريا نولند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، روز جمعه از خبر صدور حکم شش سال زندان برای محسن آرمين، نماينده مجلس ششم و سخنگوی مجاهدين انقلاب اسلامی، انتقاد کرده است.

ويکتوريا نولند گفته است: «ما ازخبر صدور شش سال زندان برای محسن آرمين نماينده سابق مجلس به دليل استفاده از حق آزادی بيان و تجمع در ايران، عميقا نگران شده‌ايم.»

وب‌سايت «کلمه» روز پنجشنبه گزارش داد که محسن آرمين عضو ارشد و سخنگوی سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی به شش سال حبس تعزيری محکوم شده است.

محسن آرمين در گفت و گو با کلمه گفته است که قاضی صلواتی رئيس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران اين رای را صادر کرده است و وی به «اجتماع عليه نظام و تضعيف نظام » متهم شده است.

طبق اين گزارش محسن آرمين سال ۱۳۸۹ دستگير، و پس از حدود ۷۰ روز بازداشت در بند دو الف سپاه به قيد وثيقه آزاد شده بود.

انتقاد از سرکوب آزادی ها در ايران

در همين حال، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمريکا، نیز روز جمعه در بيانيه ای از سرکوب خشن اعتقادات اقليت‌های مذهبی و آزادی بيان در ايران «عميقا» ابراز نگرانی کرده است.

در بيانيه هیلاری کلینتون آمده است: «آمريکا عميقا نسبت به اخباری که درباره اقدامات حکومت ايران در سرکوب مردم اين کشور نگران است.»

وی رهبران جمهوری اسلامی را به دورويی متهم کرده و گفته است: آنها ادعا می‌کنند که مدافع آزادی و حقوق شهروندان خود و مردم منطقه هستند، ولی حکومت ايران همچنان به سرکوب همه مخالفان ادامه می دهد.

وزیر امورخارجه آمريکا در اين بيانيه به ويژه نسبت به وضعيت يوسف ندرخانی، کشيش مسيحی که در شت به اعدام محکوم شده است، ابراز نگرانی کرده است.

کاخ سفيد نيز روز پنجشنبه در خصوص پرونده يوسف ندرخانی هشدار داده و گفته بود اجرای حکم اين کيشی ايرانی بيانگر «بی اعتنايی کامل» رهبران جمهوری اسلامی به آزادی مذهب خواهد بود.

يوسف ندرخانی در ۱۹ سالگی از اسلام به مسيحيت گرويد. وی به همراه همسرش دو سال پيش در رشت بازداشت شدند.

يوسف ندرخانی در دادگاه بدوی به اتهام «ترک دين » و «دعوت ساير مسلمانان به مسيحيت»، «ايجاد يک کليسای مخفی در خانه خود» و «ابراز مخالفت آشکار با اسلام» به اعدام محکوم شد. براساس قوانين شريعت اسلامی کسانی که از اسلام به دين ديگری بگروند به جرم ارتداد به اعدام محکوم می شوند.

پس از تاييد حکم اعدام يوسف ندرخانی در دادگاه تجديد نظر، وی سال گذشته از دادگاه ديوان عالی تقاضای تجديد نظر کرد.

همسر يوسف ندرخانی که در دادگاه بدوی به حبس ابد محکوم شده بود، با حکم دادگاه تجديد نظر آزاد شده است.

طی روزهای اخير موضع حکم اعدام يوسف ندرخانی، واکنش‌های بين‌المللی در پی داشته است. کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپايی، روز پنجشنبه خواستار آن شد که ايران به تعهدات‌ خود احترام گذاشته و يوسف ندرخانی را آزاد کند و لهستان، رياست دوره‌ای اتحاديه ارويا را بر عهده دارد، نيز با احضار سفير ايران خواستار توقف حکم اعدام اين مسيحی ايرانی شد.

ويليام هيگ، وزير امور خارجه بريتانيا، و جان بينر، رييس مجلس نمانيدگان آمريکا، نيز خواستار آزادی اين کشيش محکوم به اعدام در ایران شدند.

انتقاد از سرکوب اقليت‌های مذهبی

هیلاری کلینتون در بيانيه روز جمعه خود تصريح کرده است: صدور حکم اعدام برای يوسف ندرخانی، نشانگر سرکوب و تهاجم «خشن عليه پيروان» اقليت‌های مذهبی در جمهوری اسلامی ايران، از جمله زرتشتی‌ها، دراويش، و بهاييان است.

وزیر امور خارجه آمريکا همچنين با انتقاد از اقدامات حکومت ايران در بازداشت روزنامه‌نگاران و سينماگران گفته است، حکومت جمهوری اسلامی می‌کوشد با ارسال پارازيت ماهوار‌ ای و اختلال مستمر اينترنت دسترسی به اطلاعات را محدود کند.

وزیر امور خارجه آمريکا گفته است: «ما همچنان از حکومت (ايران ) می‌خواهيم تا به حقوق بشر و آزادی همه کسانی که در ايران زندگی می‌کنند، احترام بگذارد.»

نيروهای امنيتی ايران ۱۰ روز پيش شش سينماگر ايرانی را بازداشت کردند.

براساس گزارش‌ها رسانه‌های خبری مجتبی ميرتهماسب، ناصر صفاريان، مهدی آفريده و محسن شهرنازدار، سينماگر، به همراه کتايون شهابی، تهيه‌کننده فيلم به اتهام به ارتباط با شبکه خبری «بی بی سی» بازداشت شده اند.
XS
SM
MD
LG