لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۶

«ایران مایل به انجام حملات تروریستی در خاک آمریکا است»


یک مقام بلندپایه امنیتی آمریکا گفته است:اقدامات دیپلماتیک می تواند رویکرد هسته ای ایران را تغییر دهد. وی همچنین گفته است مقام های حکومت ايران با تغيير روش محاسبه، اکنون به انجام عمليات در خاک آمريکا متمايل شده اند.

«جيمز کلپر»، مدیر اداره امنيت ملی ايالات متحده، روز سه شنبه در گفت وگو با نمایندگان مجلس سنا گفته است: تصميم های ايران در قبال برنامه هسته ايش مبتنی بر «هزينه و فايده » است و اين فرصت لازم را در اختیار ديپلماسی برای اثر گذاری بر رويکرد ايران فراهم می کند.

جيمز کلار گفته است:« بدون شک رهبران ايران به هنگام تصميم گيری در خصوص برنامه هسته ای اين کشور مسايلی چون امنيت ايران، اعتبار و تاثير بر امنيت و سياست بين الملل را در نظر می گيرند.»

جيمر کلپر که درمقابل اعضای کميته اطلاعات سنای امريکا صحبت می کرد همچنين گفت: «ایران همه گزينه درخصوص توليد سلاح هسته ای را برای خود باز گذاشته است، ولی مشخص نيست که آيا تهران چنين تصميمی را خواهد گرفت.»

رئيس اداره امنيت ملی آمريکا تصريح کرد: «اما ما نمی دانيم که ايران در نهايت تصميم به ساخت سلاح هسته ای خواهد گرفت.»

تنش بين ايران و کشورهای غربی طی هفته اخير بالا گرفته است. در حالی که آمريکا و اتحاديه اروپا تحريم های مالی و نفتی عليه ايران اعمال کرده اند، جمهوري اسلامی اعلام کرده است که به اين اقدامات پاسخ خواهد داد.

مدير اداره اطلاعات آمريکا با اين حال تصريح کرده است که تحريم های شديد عليه ايران می تواند باعث تغيير رويکر رهبران جمهوری اسلامی در قبال برنامه هسته ای اين کشور شود.

جيمز کلپر گفت:« اميدواری ما اين است که تحريم ها، به ويژه آن دسته از تحريم هايی که اخيرا اعمال شده اند، بتوانند باعث تغيير سياست های ايران برای رسيدن به توانايی ساخت سلاح هسته ای بشود.»

جيمز کلپر همچنين گفته است: «جمهوری اسلامی آماده است تا در پاسخ به آنچه که تهديدهای آمريکا و متحدانش تلقی می کند، به عمليات تروريستی در درون خاک آمريکا دست بزند.»

مدير ادارۀ اطلاعات ملی آمريکا گفت: « اتهام مربوط به توطئه ترور سفير عربستان سعودی در واشينگتن در سال گذشته، نشانگر تمايل تهاجمی تازه ای در کادر بالای رهبری جمهوری اسلامی برای تصويب و تاييد حمله عليه ايالات متحده است.»

آقای کلپر تصريح کرد که توطئۀ پارسال نشان داد که مقام های حکومت ايران با تغيير روش محاسبه، اکنون به انجام عمليات در خاک آمريکا متمايل شده اند تا به تهديدهای واقعی و يا احتمالی و اقداماتی که رژيم را هدف قرار می دهند، پاسخ دهند.

جيمز کلپر رييس مهمترين نهاد اطلاعاتی ايالات متحده، که در چارچوب برآورد سالانۀ تهديدهای جهانی در کميتۀ سنای اين کشور سخنرانی می کرد گفت: « ارزيابی و برآورد ما اين است که رهبران جمهوری اسلامی ازجمله گزينه توليد سلاح هسته ای را از آن رو گشوده نگاه داشته اند تا در صورت اتخاذ تصميم و گسترش توانايی های گوناگون بتوانند در موقعيت بهتری برای توليد چنين سلاحی باشند.»

وی افزود: « دولت ايران توانايی های غنی سازی اورانيوم را گسترش می دهد که می تواند به مصارف غيرنظامی برسد و يا در توليد سلاح اتمی به کار رود.»

به گفتۀ مدير ادارۀ اطلاعات ملی آمريکا، پيشرفت تکنيکی ايران به ويژه در امر غنی سازی اورانيوم، برآورد آمريکا را مبنی براين که آن کشور از ظرفيت های علمی، فنآوری و صنعتی لازم برای توليد سلاح اتمی برخوردار است تقويت کرده و تنها مساله باقيمانده، تمايل رهبران جمهوری اسلامی به انجام چنين کاری است.

جيمز کلپر در جلسه خود در کميتۀ سنای آمريکا براين نکته نيز تاکيد کرد که ايالات متحده می کوشد از درگيری خشونت آميز با ايران بپرهيزد و بيشتر به فشارهای تحريمی و نظارت بر جلوگيری از يک حملۀ پيشگيرانه عليه اسرائيل، تمرکز دارد.

در جلسه روز سه شنبه کميته اطلاعات سنای آمريکا، علاوه بر مدير اداره اطلاعات ملی آمريکا، روسای ساير سازمان های اطلاعاتی مانند، رييس سی آی ای، رييس اف بی آی، مدير عمليات ضد تروريسم و نيز معاون وزارت امور خارجه آمريکا در امور اطلاعاتی و تحليلی نيز حضور داشته و گفت وگو کرده اند.
XS
SM
MD
LG