لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۴

«گفت وگوی رو در روی نمایندگان ایران و آمریکا»


سفیر آمریکا می گوید با هیئت نمایندگی ایران در جریان کنفرانس بغداد گفت وگو کرده است
سفیر آمریکا می گوید با هیئت نمایندگی ایران در جریان کنفرانس بغداد گفت وگو کرده است


زلمای خلیل زاد سفیر آمریکا در عراق روز شنبه دهم مارس گفت که در جریان کنفرانس بغداد با هیئت نمایندگی ایران رو در رو گفت وگو کرده است.


به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای خلیل زاد در پاسخ به این سوال خبرنگاران که آیا با نمایندگان ایران رو در رو مذاکره کرده است یانه، گفت: «من با آنها رو در رو گفت وگو کردم.» سفیر آمریکا افزود گفت وگو های دو سوی ميز مذاکره ميان او و هيئت ايرانی سازنده بوده است.


با این حال، عباس عراقچی معاون وزارت امورخارجه و سرپرست هیئت نمایندگی ایران در این مذاکرات، تاکید کرد که گفت وگوهایی که که در جریان کنفرانس ميان اعضای هيئت های ايرانی و آمريکايی رد وبدل شد، مستقيم و خطاب به يکديگر نبوده است.


عباس عراقچی سرپرست هیئت نمایندگی ایران در این مذاکرات، تاکید کرد که گفت وگوهایی که که در جریان کنفرانس ميان اعضای هيئت های ايرانی و آمريکايی رد وبدل شد، مستقيم و خطاب به يکديگر نبوده است

آقای عراقچی گفت:« گفت وگوی رو در روی مستقیمی میان ما و آمریکایی ها صورت نگرفت و گفت وگو ها در چارچوب کنفرانس بود.»


سرپرست هیئت ایرانی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات سفیر آمریکا مبنی بر گفت وگوی رو در رو میان دو طرف، گفت: «من با آنها رو در رو گفت وگو نکردم.» اما آقای عراقچی تصریح کرد که دربحث های دوسوی میز مذاکره مشارکت کرده است.


درهمین زمینه، هوشیار زیباری وزیر امورخارجه عراق نیز گفت در جریان کنفرانس بغداد نمایندگان ایران و آمریکا درباره مساله عراق با یکدیگر گفت وگو کردند.


وزیر امورخارجه عراق با «مثبت» ارزیابی کردن مذاکرات کنفرانس بغداد، ابراز امیدواری کرد که مذاکرات در سطح بالاتری ادامه یابد.


«هیچ کس از تجزیه عراق سود نخواهد برد»


سفیرآمریكا در عراق در سخنرانی خود در کنفرانس بغداد با اشاره به وضعیت فعلی این كشور گفت: «هیچ كشوری از تجزیه عراق سود نخواهد برد.»


آقای خلیل زاد خطاب به هیات های شركت‌كننده در کنفرانس بغداد افزود:«تمام كشورهای شركت‌ كننده دراین کنفرانس بر این نكته توافق دارند كه تجزیه عراق تنها افزایش مشكلات آنان را در پی خواهد داشت».


سفیر آمریکا گفت :«كشورهای همسایه‌ی عراق و دیگر كشورها می‌توانند تلاش‌های خود را جهت برقراری ثبات و امنیت در عراق و جلوگیری از ورود تروریست‌ها و سلاح به این كشور كه سهم به سزایی در ایجاد ناامنی در عراق دارد، افزایش دهند.»


خروج نیروهای آمریکایی از عراق


عباس عراقچی، نماینده ایران در کنفرانس بغداد نیز ابراز امیدواری کرد که در ادامه این جلسه، کنفرانس وزرای خارجه کشورهای همسایه عراق هم در بغداد برگزار شود.


قرار است وزرای خارجه کشورهای همسایه عراق در ماه آوریل، فروردین سال آینده، در بغداد برگزار شود.


معاون حقوقی و بین المللی وزیر خارجه ایران، در سخنرانی خود در کنفرانس بغداد، از کشتار شیعیان و اهانت به اماکن مذهبی شیعیان انتقاد کرد و تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران از دولت وحدت ملی عراق و دولت نوری المالکی حمایت می کند.


متن سخنرانی عباس عراقچی در کنفرانس بغداد


وی در ادامه، مشکلات عراق را ناشی از حضورنیروهای نظامی در عراق دانست و گفت: «ما امروز با يک دور باطل مواجه‌هستيم و اشغال خارجی موجب ناامنی است و از ناامنی‌ها برای توجيه تداوم اشغال استفاده می‌شود.»


وی با انتقاد از اتهاماتی که به ایران درباره دست داشتن در ناامنی های عراق زده می شود، گفت: «برخوردهای غيرواقع بينانه، شامل وارد کردن اتهام عليه همسايگان عراق، رويکردی مخرب است و تنها موجب وخامت بيشتر اوضاع در عراق خواهد شد.»


XS
SM
MD
LG