لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۹

پیروزی میت رامنی در انتخابات مقدماتی ميشيگان


رقابت نامزدهای جمهوری خواه در ایالت میشیگان با پیشتازی میت رامنی همراه است.
رقابت نامزدهای جمهوری خواه در ایالت میشیگان با پیشتازی میت رامنی همراه است.

رقابت نامزدهای حزب جمهوری خواه در انتخابات مقدماتی رياست جمهوری آمريکا، درايالت ميشيگان خاتمه یافت و ميت رامنی، فرماندار سابق ماساچوست، توانست با پشت سر گذاشتن سناتور جان مک کين و مایک هاکبی، نفر اول انتخابات در این ایالت شود.


انتخابات ايالت ميشيگان برای ميت رامنی، که خود در اين ايالت متولد و بزرگ شده است، به مثابه جدال برای بقای سياسی در عرصه انتخابات رياست جمهوری بود. شکست آقای رامنی، می توانست بر ادامه حضور او در رقابت های مقدماتی اثر بگذارد.


سناتور جان مک کین رتبه دوم را به خود اختصاص داد و مایک هاکبی، فرماندار سابق ارکانزاس، نیز سوم شد. انتخابات مقدماتی در ایالت میشیگان فقط برای حزب جمهوری خواه برگزار شد.


به دنبال تصميم مقام های دولتی ايالت ميشيگان در برگزاری زودهنگام انتخابات مقدماتی دراين ايالت و ناديده گرفتن مقرارت حزب دمکرات در خصوص فاصله زمانی مشخص ميان دو انتخابات مقدماتی، کميته ملی حزب دمکرات تصميم به تحريم اين انتخابات گرفت.


مقام ها حزب دمکرات اعلام کرده بودند: می بايست فاصله زمانی مشخصی بين برگزاری انتخابت مقدماتی ايالت نيوهمشاير و انتخابات بعدی وجود داشته باشد، که با جلو کشاندن انتخابات مقدماتی در ايالت ميشيگان عملا اين امکان ازنامزدها گرفته شده، بنابراين در اين انتخابات مشارکت نخواهند کرد. انتخابات مقدماتی در ميشيگان می بايست در بهار امسال برگزار می شد.


با این حال، در ایالت میشیگان انتخابات مقدماتی برای حزب دمکرات به صورت غیر رسمی برگزار شد. سناتور اوباما و جان ادواردز خواستار حذف نام خود شده بودند و هیلاری کلنیتون در زمان غیبت این رقبا اکثریت را به خود اختصاص داد.


در کنگره ملی حزب دمکرات برای انتخاب نامزد نهایی این حزب در انتخابات رییس جمهوری، ایالت میشیگان نماینده ای نخواهد داشت.


اقتصاد؛ شعار اصلی در میشیگان


مسايل اقتصادی اصلی ترين شعار های نامزدهای حزب جمهوری خواه در ايالت ميشيگان بود. ايالت ميشيگان با ۴/۷ در صد بيکاری بالاترين نرخ بيکاری را آمريکا دارد و به همين دليل نامزدهای انتخابات با طرح شعار های اقتصادی کوشيدند تا نظر رای دهندگان را به خود جلب کنند.


پیش از انتخابات، بر اساس نظر سنجی «يواس تودی و گالوپ پل»، ميت رامنی، ميليونر ميشيگانی با اختلاف اندکی از جان مک کين و مايک هاکبی، فرماندار سابق ايالت ارکانزاس، جلوتر بود


در ميان اين سه نامزد اصلی جمهوری خواهان ميت رامنی نيازمند پيروزی در انتخابات مقدماتی ايالت ميشيگان بود. آقای رامنی در انتخابات مقدماتی ايالت آيووا دوم شده و نتيجه انتخابات ايالت نيوهمشاير را به سناتور مک کين واگذار کرده بود.


در همين حال، مشاوران ارشد آقای رامنی گفته بودند بدون در نظر گرفتن نتيجه انتخابات مقدماتی ايالت ميشيگان، در ادامه انتخابات مقدماتی حضور خواهند داشت.


پدر ميت رامنی که سابقه مديريت يک کارخانه اتومبيل سازی در ايالت ميشيگان را دارد، در دهه ۱۹۶۰سه بار به عنوان فرماندار اين ايالت انتخاب شده و از محبوبيت وِيژه ای برخوردار است.


ميت رامنی روز دوشنبه در محل يک کارخانه لوازم خانگی گفته بود:«به نظرم ميشيگان يک بار ديگر به رامنی رای خواهد داد».


آقای رامنی در جريان مبارزات انتخابات سعی داشت با اشاره به سابقه خود در مديريت بخش اقتصادی به رای دهندگان گوشزد کند که رقبای او فاقد چنين پيشينه ای هستند.


در همين حال، جان مک کين که پيروزی در نيوهمشاير به او کمک کرده بود تا به يکی از نامزدهای اصلی بدل شود، اميدوار بود با پيروزی در انتخابات ايالت نيوهمشاير تا پيش از انتخابات مقدماتی در«سوپر تيويزدی» در پنجم فوريه، پيشتازی خود را حفظ کند.


آقا ی مک کين درباره نتيجه انتخابات در ايالت ميشيگان گفته بود:«به نظرم نتيجه انتخابات خيلی نزديک خواهد بود».


به گفته سناتور مک کين هدف او بيشتر جلب نظر رای دهندگان جمهوری خواه، دمکرات و مستقل ها به خود است.


از آنجا که انتخابات مقدماتی حزب دمکرات در ايالت ميشيگان برگزار نشد و اين اننخابات از نوع «مقدماتی باز» بود، رای دهندگان به حزب دمکرات بتوانند به نامزدهای حزب جمهوری خواه رای بدهند.


XS
SM
MD
LG