لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۰

آمريکا برقراری «خط مستقيم بحران» با ايران را «بررسی» می‌کند


يک مقام وزارت دفاع آمريکا، پنتاگون، روز دوشنبه بيست و هشتم شهريورماه گفته است، واشينگتن در حال بررسی برقراری «خط مستقيم بحران» نظامی يا «تلفن قرمز» با تهران است تا از هرگونه برخورد ناخواسته در خليج فارس پرهیز شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نگرانی از يک رويارويی اشتباهی در خليج فارس که می‌تواند به درگيری گسترده در اين منطقه بينجامد، باعث شده است تا مقام‌های آمريکايی برقراری يک خط مخابراتی اضطراری برای جلوگيری از بروز برخورد ناخواسته را مورد توجه قرار دهند، اما يک مقام پنتاگون که نخواست نامش فاش شود، به اين خبرگزاری گفته که تصميم نهايی در اين خصوص در حال بررسی است.

اين مقام وزارت دفاع آمريکا گفته است: «اين ايده مدت‌ها است که در برخی جاها مطرح بوده است، اما از همین حد ایده فراتر نرفته است. هنوز هم پيش‌نويس چنين طرحی به وزير دفاع ارائه نشده است.»

روزنامه آمريکايی وال استريت جورنال روز دوشنبه نوشته بود، چندين رويارويی بين نيروهای آمريکايی و ايرانی در خليج فارس که تا آستانه درگيری نيز پيش رفته بود، باعث شده است تا نيروهای آمريکايی برای جلوگيری از وقوع يک درگيری ناخواسته، ايده برقرار يک خط نظامی مستقيم بحران با تهران را مطرح کنند.

به گزارش وال استريت جورنال، قايق‌های تندرو سپاه پاسداران در خليج فارس که قادر به حمل موشک نيز هستند، به عنوان يکی از نگرانی‌ها در اين زمينه مطرح شده‌اند.

طبق اين گزارش در ماه‌های اخير يک ناو جنگی بريتانيا اخيرا به سوی يکی از اين قايق‌های تندرو که در صدد نزديک شدن به يک کشتی بزرگ بود، شليک اخطار کرده است.

طبق گزارش اين روزنامه پرواز هواپيماهای ايران بر فراز يک کشتی آمريکايی نيز مساله‌ساز شده بود.

به گزارش وال استريت جورنال، مقامات وزارت دفاع آمريکا حداقل خواهان گسترش ارتباط مخابراتی بين نيروی دريايی آمريکا و نيروی دريايی ايران هستند تا از برخورد ناخواسته جلوگیری شود.

طبق اين گزارش، وزارت دفاع امريکا به دليل این که سپاه پاسداران در فهرست سازمان حامی تروريسم آمريکا قرار دارد، نمی‌خواهد با اين نهاد در تماس مستقیم باشد.

به گزارش وال استريت جورنال مشخص نيست که آيا آمريکا به طور رسمی مساله خط مستيم ارتباطی بحران يا «تلفن قرمز» با ايران را، احتمالا از طريق عراق، مطرح کرده یا این که این پیام هنوز منتقل نشده است.

اين در حالی است که محمود احمدی‌نژاد، رييس جمهوری ايران، به همراه علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نيويورک سفر کرده‌‌‌‌‌‌‌اند.

با اين حال، جورج ليتل، سخنگوی پنتاگون گفته است: «همچنان نگران جاه طلبی و فعاليت‌های اين کشور (ایران) در زمينه ايجاد بی ثباتی هستيم و قاطعانه متعهد هستيم که از منافع آمريکا، نيروهای خود و متحدانمان در منطقه دفاع و حفاظت کنيم.»

جورج ليتل اضافه کرده است: «ما پيوسته از ايران خواستيم به اقدامات خود در ايجاد بی‌ثباتی پايان دهد و از هرگونه اقدام تحريک‌آميز درخليج (فارس)، عراق و جاهای ديگر خودداری کند.»

در همين زمينه، پيشتر مايک مالن، رئيس ستاد مشترک ارتش آمريکا، در یک سخنرانی از فقدان هرگونه رابطه بين دولت‌های ايران و آمريکا، از زمان روی کار آمدن جمهوری اسلامی در ايران، ابراز نگرانی کرد.

وی گفته بود، چنين امری می‌تواند مشکل ساز باشد.

درياسالار مالن در بخشی از سخنان خود افزوده بود: «حتی در تيره‌ترين روزهای جنگ سرد امکان گفت‌وگو و تماس بين رهبران آمريکا و اتحاد شوروی برقرار بود.»

در اوايل دهه ۱۹۶۰ يک خط تماس تلفنی موسوم به «خط ارتباطی بحران» يا «تلفن قرمز» تماس بين رهبران دو کشور را برقرار می‌کرد. در آن دوران دولت‌های آمريکا و اتحاد شوروی صاحب بزرگترين زرادخانه های سلاح‌های هسته‌ای در جهان بودند. در هر دو کشور نيروهای اتمی هميشه در حال آماده‌باش بودند و هر لحظه امکان داشت که اين وضعيت به يک درگيری منجر شود.

نقش «خط ارتباطی» برای موقعيت بحرانی بين کاخ سفيد و کرملين اين بود که رهبران دو کشور بتوانند به سرعت با يکديگر تماس گرفته و در لحظات بحرانی اطلاعات دقيق را به يکديگر منتقل کنند.
XS
SM
MD
LG