لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۴

آمريکا: بر برنامه هسته ای ايران اشراف داريم


جی کارنی، سخنگوی کاخ سفيد، روز جمعه گفته است که آمريکا «ديد» و «چشم هایی» در درون برنامه هسته ای ايران دارد و چنانچه تهران به پيشرفتی در جهت ساخت سلاح هسته ای دست يابد از آن مطلع خواهد شد.

جی کارنی اين اظهارات را يک روز پس از سخنان اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل، مطرح کرده که گفته بود تهديد ها از جانب ايران هر چه بيشتر به مساله ای «فوری» بدل شده است.

روزنامه اسرائيلی هاآرتص نيز روز پنج‌شنبه نوشته بود که بر اساس تازه‌ترين ارزيابی مجموعه نهادهای اطلاعاتی آمريکا از پيشرفت هسته ای ايران که در روزهای گذشته به باراک اوباما ارائه شده، دسـتاوردهای ايران در برنامه اتمی‌اش «بسيار بيشتر از آن حدی است که کارشناسان اطلاعاتی آمريکا گمان می‌کردند».

با اين حال جی کارنی از اظهار نظر در خصوص جزييات مساله گزارش تازه اطلاعاتی درباره برنامه هسته ای ايران خودداری کرد ولی گفت، اسرائيل و آمريکا در خصوص برنامه هسته ای جمهوری اسلامی توافق دارند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جی کارنی گفت:«می توانم اين را بگويم که ما دید و چشم هایی در درون بر نامه هسته ای (ايران) داريم، و اگر ايران به آنچه که پيشرفت به سمت ساخت سلاح اتمی ناميده می شود دست يابد، ما در خواهيم يافت.»

طبق اين گزارش، مرحله قابليت فرار و پيشرفت به عنوان نقطه ای تلقی می شود که يک کشور، به دانش، توانايی و مواد لازم برای ساخت سلاح اتمی دست یافته باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، با اين حال، جی کارنی پس از کنفرانس خبری گفته است که منظورش مقام ها و بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی بوده اند که در چارچوب معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT) که ايران آن را امضا کرده است، از تاسيسات هسته ای ايران بازديد می کنند.

در همین زمینه، در ماه مارس سال جاری نیز جی کارنی از «اشراف» بر برنامه هسته ای جمهوری اسلامی خبر داده و گفته بود: ایران هنوز تلاش برای به دست آوردن سلاح اتمی را آغاز نکرده است .

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بسياری از کارشناسان باور دارند آژانس های اطلاعاتی کشورهای غربی و همچنين اسرائيل توانسته اند به برنامه هسته ای ايران نفوذ کنند.

این گزارش می افزاید، رسانه های اسرائيلی طی روز های اخیر به طور گسترده ای به گمانه زنی هایی در خصوص احتمال حمله به تاسيسات هسته ای ايران پرداخته اند.

ولی با این حال، جی کارنی گفته است، آمريکا باور دارد که «هنوز زمان و فضا برای به کارگيری گزينه ديپلماتيک وجود دارد که چنين رويکردی شامل تحريم های شديد و گزنده است.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سفر مقام های بلندپايه وزارت دفاع آمريکا به اسرائيل، به اين گمانه زنی دامن زده است که واشينگتن درصدد است تا اسرائيل را از يک حمله پيشگيرانه به ايران منصرف کند.

برآورد اطلاعات ملی آمريکا يا ان‌آی‌ای که مجموعه‌ای از نظرات و ارزيابی‌های سازمان‌های اطلاعاتی مختلف آمريکاست، مهم‌ترين گزارش اطلاعاتی اين کشور محسوب می‌شود که در اختيار رئيس جمهور آمريکا قرار می‌گيرد.

قرار بود که اين سند اطلاعاتی چند هفته پيش نهايی شود، اما گزارش‌هايی در اين باره که برنامه هسته‌ای ايران هرچه بيشتر ماهيت نظامی پيدا می‌کند موجب تعويق در انتشار اين سند شد.
XS
SM
MD
LG