لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۷

مادران سه کوهنورد آمریکایی زندانی در ايران، تهران را ترک کردند


تصویر دیدار مادران سه کوهنورد آمریکایی با فرزندانشان در روز پنجشنبه در تهران
تصویر دیدار مادران سه کوهنورد آمریکایی با فرزندانشان در روز پنجشنبه در تهران
مادران سه کوهنورد آمریکایی زندانی در ایران شامگاه روز جمعه پس از ديدار با فرزندانشان تهران را ترک کرده اند.

مسعود شفيعی، وکيل سه کوهنورد آمريکايی زندانی در ايران، در این زمینه به راديو فردا گفت:«هم اکنون من به همراه مادران اين سه کوهنورد در حال حرکت به سمت فرودگاه هستيم و انها تهران را به مقصد کشورشان ترک می کنند».

بيشتر گزارش هايی درباره ديدار دوم اين مادران با فرزندانشان شين باور و جاشوا فتال ۲۷ ساله به همراه سارا شورد ۳۱ ساله در هتل استقلال در روز جمعه منتشر شده بود. اين مادران روز پنجشنبه نيز با فرزندانشان ديدار کرده بودند.

سيندی هيکی، مادر شين باور، پیش از ترک تهران در فرودگاه به خبرنگاران گفته است:«ما خواستار آزادی آنها شديم، ولی نمی دانيم چه چيزی اتفاق خواهد افتاد.»

سيندی هيکی خطاب به مقامات ايران گفته است «خواهش می کنم بگذاريد آنها بروند» .

وی افزوده است: آزادی اين سه نفر به مثابه اقدامی انساندوستانه از سوی ايران در جهان ارزيابی می شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نورا شورد و لورا فتال پيش از ترک تهران چيزی نگفته اند ولی به هنگام ترک ايران چهره های اين مادران افسرده به نظر می رسيد.

طبق اين گزارش مادران اين سه کوهنورد آمريکايی با هواپيمای امارات، تهران را ترک کرده اند.

ديدار با مقامات ايران

در حالی که پيشتر شبکه تلويزيونی انگليسی زبان جمهوری اسلامی، پرس تی وی، گزارش داده بود که مادران اين سه کوهنورد، رواديد يک هفته اي دريافت کرده اند، اما سفر آنها بسيار کوتاه از آنچه بود که اين شبکه اعلام کرده بود.

اين مادران چهارشنبه وارد تهران شدند و قرار بود علاوه بر فرزندانشان با برخی مقامات ايران ديدار کنند.

در همين زمينه، مسعود شفيعی به راديو فردا گفته است:« اين خانواده ها سه برنامه اساسی داشتند، درجه اول ديدار با فرزندانشان، سپس می خواستند با وکيل انها، يعنی من ديدارکنند و اگر فرصت هم می شد تمايل داشتند با برخی از مقامات ايران برای حل پرونده فرزندانشان گفت وگو کنند».

آقای شفيعی اضافه کرده است:«منتها فرصت نشد و آنها دارند برمی گردند».

از سوی ديگر، به گزارش خبرگزاری فارس، خانواده های چند ايرانی آزاد شده توسط نيروهای آمريکايی در اربيل عراق، جمعه، با مادران سه جوان آمريکايی زندانی در ايران، در هتل استقلال تهران ديدار کردند.

براساس اين گزارش، مادران سه تبعه آمريکايی در اين ديدار با اين خانواده ها در فضايی «کاملا صميمی و آرام» به گفت وگو پرداختند.

همزمان با ديدار خانواده اين سه کوهنورد آمريکايی از ايران، سفير ايران در عراق روز جمعه گفته بود که دو ايرانی که مدت هفت سال در بازداشت نيروهای آمريکايی مستقر در عراق بودند آزاد شده‌اند.

آزادی اين دو ايرانی باعث طرح گمانه زنی هايی درباره آزادی احتمالی اين سه کوهنورد امريکايی از زندان شده بود.

مقامات ايران اين سه کوهنورد آمريکايی را به «جاسوسی» برای سازمان های اطلاعاتی آمريکايی متهم کرده اند. اين در حالی است که مسعود شفيعی، وکيل اين سه کوهنورد، می گويد:اين سه کوهنورد، شين باور و جاشوا فتال به همراه سارا شورد متهم هستند که به طور غير قانونی از مرز ايران گذشته و وارد خاک اين کشور شده اند.

در همین زمینه، خانواده اين سه کوهنورد آمريکايی می گويند فرزندان آنها در نهم مردادماه ، سی و يکم ژوئن، سال گذشته، به هنگام کوهنوردی در کردستان عراق، به طور اشتباهی وارد خاک ايران شده و توسط مرزبانان ايرانی بازداشت شدند.
XS
SM
MD
LG