لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۷

رای نمایندگان مجلس آمریکا به افزایش تحریم ایران


نمايندگان کنگره آمريکا با اتفاق آرا به افزايش تحريم های ايران رای دادند و خواهان قراردان سپاه پاسداران در فهرست سازمان های تروريستی شدند
نمايندگان کنگره آمريکا با اتفاق آرا به افزايش تحريم های ايران رای دادند و خواهان قراردان سپاه پاسداران در فهرست سازمان های تروريستی شدند

نمايندگان کنگره آمريکا روز سه شنبه ۲۵ سپتامبر با اتفاق آرا به افزايش تحريم های ايران رای دادند و خواهان قراردان سپاه پاسداران در فهرست سازمان های تروريستی شدند.


همزمان با حضور محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران در نیویورک ،مجلس نمايندگان آمريکا با اکثریت آرا، ۳۹۷ رای موافق در برابر ۱۶ رای مخالف، طرحی را تصويب کرد که براساس آن شرکت های خارجی که در بخش انرژی ایران سرمایه گذاری کنند مشمول تحریم آمریکا می شود.


تام لنتوس، نماینده دموکرات پس از تصويب این طرح در مجلس نمايندگان آمريکا، گفت :«ايران در برابر انتخاب دو گزينه؛ يک هويج بزرگ و يا يک چماق سنگين قرار دارد».


آقای لنتوس با ابراز اميدواری به اين که ايران«هويج» پيشنهادی را انتخاب کند، تاکيد کرد با تصويب اين طرح در مجلس نمايندگان، «چماق» آماده شده است.


انتظار می رود سنای آمريکا روز سه شنبه درباره اين مصوبه مجلس نمايندگان آمريکا نظر دهد . براساس اين مصوبه آن گروه از شرکت های خارجی که در بخش صنعت نفت و گاز ايران سرمايه گذاری کنند، مورد تحريم آمريکا قرار می گيرند و همچنين همکاری اتمی با کشورهايی که از برنامه اتمی ايران حمايت کنند ممنوع می شود.


مجلس نمايندگان آمريکا طرح تام لنتوس، نماينده دموکرات، برای تحريم شرکت هاي خارجی که در بخش انرژی ايران سرمایه گذاری کنند را با ۳۹۷ رای موافق در برابر ۱۶ رای مخالف، تصويب کرد

اين مصوبه از دولت آمريکا می خواهد که کشورها و بانک های خارجی را تشويق کند که از سرمايه گذاری و همکاری با ايران خودداری کنند.


قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه های تروریستی


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، همزمان با اين تحول، جوزف ليبرمن، نماينده مستقل سنای آمريکا، به همراه جان کيل، از حزب جمهوری خواه، لايحه غير الزام آوری را به سنا ارايه کردند که براساس آن وزارت امورخارجه آمريکا ترغيب شده تا سپاه پاسداران را در فهرست سازمان های تروريستی قرار دهد.


پيشتر بر اساس گزارش های تاييد نشده، گفته شده بود که آمريکا در صدد است نيروی قدس سپاه، بخش برون مرزی سپاه پاسداران را در فهرست سازمان های تروريستی قرار دهد.


در صورت قرار گرفتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اين فهرست سازمان های تروریستی، سپاه از انجام هرگونه معامله در خاک آمريکا باز خواهد ماند و دارايی های تک تک اعضايش در آمريکا مسدود خواهد شد.


هنوز روشن نيست که اعضای سپاه چه مقدار دارايی در آمريکا دارند، اما اين تصميم همچنين به آمريکا اجازه می دهد که عليه هرگونه معامله با سپاه پاسداران اقدام کند.


در صورتی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان های تروريستی قرار بگيرد، برای نخستين بار خواهد بود که يک سازمان دولتی در اين فهرست قرار گرفته است.


سپاه پاسداران بارها از سوی مقام های آمريکايی متهم شده است که در افغانستان و عراق، فعاليت های گسترده «غير شفاف» دارد و برخی می گويند که اعضای اين تشکيلات در آموزش و تجهيز شبه نظاميان شورشی – به ويژه در عراق- دست دارند.


XS
SM
MD
LG