لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۰

پنتاگون: حضور نظامی آمريکا در خليج فارس به روال گذشته ادامه خواهد داشت


به دنبال هشدار عطاء‌الله صالحی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ايران در خصوص بازگشت ناو هواپيما بر آمريکا به خليج فارس، وزرات دفاع آمريکا پنتاگون، روز سه شنبه اعلام کرد، حضور نظامی آمريکا در خلیج فارس به روال گذشته ادامه خواهد داشت.

«جرج ليتل»، سخنگوی وزارت دفاع آمريکا، پنتاگون، در بيانيه ای اعلام کرد: «حضور نيروهای نظامی آمريکا در منظقه خليج فارس مطابق با قوانین بین المللی است و همانند دهه های گذشته ادامه خواهد داشت.»

جرج لیتل گفته است، که هیچ کس در دولت آمریکا به دنبال درگیری بر سر تنگه هرمز نیست.

اين سخنگوی وزارت دفاع آمريکا همچنین تصريح کرده است: نیروی دریایی آمریکا برای اطمينان از آزادی تجارت دريايی در «هشياری» بالا و دائم هستند.

عطاء‌الله صالحی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران به ناو آمريکايی که به دليل رزمايش دريايی ايران خليج فارس را موقتا ترک کرده هشدار داد که «به خليج فارس بازنگردد.» اين فرمانده ارتش همچنين تهديد کرد که ايران «تذکر» خود را در اين باره تکرار نخواهد کرد.

آمريکا پيشتر اعلام کرده بود که ناو هواپيمابر «جان سی استنيس» هفته گذشته با عبور از تنگه هرمز منطقه را ترک کرده است.

در همين زمينه، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفيد، روز سه شنبه تهدید تازه ايران را رد کرده و گفته است، اين تهدید نشانه «ضعف» و انزوای بين المللی ايران است.

جی کارنی گفته است:«اين اخرين دور از تهديدهای ايران است و تاييد اين است که ايران به دليل اجرا نکردن تعهدات بين المللی اش به شدت تحت فشار است.»

سخنگوی کاخ سفيد اضافه کرد:«ايران منزوی شده است و به دنبال انحراف افکار عمومی از رفتار و مشکلات داخلی خود است.»

فرمانده کل ارتش ايران، در آخرين روز از رزمايش دريايی جمهوری اسلامی در خليج فارس گفتف بود: «به ناو آمريکايی که از تنگه هرمز خارج شده و به دريای عمان آمده است توصيه و تاکيد می‌کنيم به خليج فارس بازنگردد.جمهوری اسلامی ايران در نظر ندارد تذکر خود را تکرار کند.»

اين مقام نظامی در جمهوری اسلامی در حالی نيروی دريايی آمريکا را تهديد کرده است که در هفته‌های اخير ديگر مقام‌های ايران تهديد کرده‌اند در صورتی که صادرات نفت ايران هدف تحريم بين‌المللی قرار گيرد، جمهوری اسلامی با بستن تنگه هرمز مانع انتقال نفت اين منطقه به بازارهای جهانی خواهد شد.

در واکنش به اين تهديد از سوی جمهوری اسلامی، ناوگان پنجم آمريکا که در بحرين مستقر است اعلام کرد که اجازه نخواهد داد جمهوری اسلامی در راه تجارت آزاد از مسير تنگه هرمز مانع ايجاد کند.

تنگه هرمز محل انتقال حدود ۲۰ درصد از نفت صادراتی جهان است..
XS
SM
MD
LG