لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۰

هيات آمريکايی هنگام سخنرانی لاريجانی در تونس جلسه را ترک کرد


هيات نمايندگی آمريکا جلسه جمعه ۱۸ بهمن مجلس موسسان تونس را که برای جشن به مناسبت تصويب قانون اساسی اين کشور اختصاص داشت، در اعتراض به سخنان علی لاريجانی رئيس مجلس شورای اسلامی ايران، ترک کرد.

لاريجانی رياست هيئت نمايندگی ايران را در اين جلسه بر عهده داشت.

به گزارش خبرگزاری رويترز، سفارت آمريکا در تونس با صدور بيانيه‌ای اعلام کرد که «نماينده ايران از تريبون مجلس موسسان استفاده نادرستی کرد و به جای آنکه در سخنان خود از دستاوردهای تونس تمجيد کند، اقدام به محکوميت ايالات متحده کرد.»

اين بيانيه افزود: «نمايندگان ايالات متحده که در مجلس موسسان حاضر بودند، جلسه را به دليل اتهام‌های نادرست و سخنان نامناسب نماينده ايران درباره آمريکا ترک کردند.»

جلسه مجلس موسسان تونس برای جشن به مناسبت تصويب قانون اساسی اين کشور، بعد از ظهر جمعه با حضور رئيس جمهور و نخست وزير موقت و همچنين رئيس مجلس موسسان اين کشور برگزار شد.

همچنين در اين جلسه مهمانان خارجی حضور داشتند. روسای جمهور کشورهای فرانسه، لبنان، موريتانی، مالی، چاد، سنگال و گابن، از جمله مهمانان خارجی حاضر در جلسه بودند.

خبرگزاری دولتی تونس گزارش داده است که هيات نمايندگی آمريکا پس از ان که علی لاريجانی، در انتقادات تند از اسرائيل، اين کشور را «سرطان» توصيف کرد، جلسه مجلس موسسان را ترک کرد.

قانون اساسی تونس سه سال پس از انقلاب مردمی اين کشور و سرنگونی نظام زين العابدين بن علی، سرانجام ۷ بهمن ماه تصويب و به امضای رئيس جمهور، نخست وزير و رئيس مجلس موسسان رسيد.

تدوين و تصويب قانون اساسی تونس، روند آسانی را پشت سر نگذاشت و با چالش‌های بسياری در نتيجه اختلاف ميان اسلامگرايان و سکولار‌ها روبرو شد.

اما سرانجام شورای موسسان با اکثريت مطلق آرا، بر سر همه بندهای قانون اساسی، به توافق رسيد. رسانه‌ها و سياستمداران تونسی، روز تصويب قانون اساسی را، روزی تاريخی پس از سرنگونی نظام بن عالی ناميدند چرا که به گفته آن‌ها، اين کشور را از يک بحران بزرگ در نتيجه اختلاف‌های شديد داخلی، نجات داد.
XS
SM
MD
LG